Hej.

Jag håller just nu på att titta lite på en konstruktion där jag skulle vilja använda saxtakstolar med 45 graders resning och 7,2m upplagsmått. Jag kan inte hitta några takstolar i lager hos någon tillverkare som uppfyller de måtten, utan det närmsta jag kan hitta är takstolar från lundquist takstolar som mäter 38 grader utvändigt och har ett uppläggningsmått på 7,2m https://www.lundqvisttakstolar.se/wp-content/uploads/2018/09/SAX72-38.pdf
Takstolarna är dimensionerade för tungt tak i snözon 2,5.
Vi kommer att bygga i snözon 1,5 med lätt tak (Plåttak). Skulle jag i princip kunna ta denna ritningen med c-24 virke och bara rita om vinklarna så att jag får en takstol som mäter 45 grader utvändigt och 35 grader invändigt och då erhålla acceptabel bärighet?

Tacksam för svar.
 
När du ber om offert brukar man få en gratis ritning och om du köper får du också en ritning. Du kan inte göra takstolarna själv längre då det idag krävs CE märkning.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Saxtakstolar är en variant av fackverkstakstolar och måste alltid ses som en helhet. Även om högre takresning och lägre snözon talar för att du kan använda samma dimensioner på de ingående delarna, så återstår problemet att hitta rätt lägen för knutpunkterna. Krav på CE-märkning gäller om man ska sälja vissa byggrelaterade produkter.
 
Varför inte köra limträ åsar och en stålbalk i toppen? Antar att det är utrymme du är ute efter.
 
H huggan skrev:
När du ber om offert brukar man få en gratis ritning och om du köper får du också en ritning. Du kan inte göra takstolarna själv längre då det idag krävs CE märkning.
Var har du fått det ifrån? I allmänhet är det väl inte lönsamt att göra det själv, men varför skulle man inte få?
 
CE-märkning krävs om man tillverkar och säljer takstolar. bygger man dom själv krävs vanligtvis hållfasthetsberäkning i bygglovet vilket kan vara ganska svårt för en lekman.
 
Saxtakstolar är egentligen avsedda för större spännvidder, upp till ca 15 meter, men har av någon anledning blivit något av en modegrej just nu. Det finns enklare lösningar med samma fördelar, sannolikt till lägre kostnad, för den spännvidd som du planerar för. T.ex. den som @sixten88 pläderar för ovan.
 
D Daniel 109 skrev:
Var har du fått det ifrån? I allmänhet är det väl inte lönsamt att göra det själv, men varför skulle man inte få?
Från boverket. Varför man inte skulle få? Ja kanske för att den normale privatperonen inte är utbildad byggnadsingenjör och kan inte göra hållfasthetsberäkningar.

Från boverket:

Det är byggherren som har ansvaret för att avgöra om produkten är lämplig att använda i det aktuella byggprojektet. Byggherren ska kunna visa att han eller hon använt byggprodukter med bedömda egenskaper enligt avsnitt 1:4 – 1:42 i BBR och motsvarande bestämmelser i EKS (avdelning A, 18-20 §§). Om produkten har en prestandadeklaration och är CE-märkt ska den informationen vara tillräcklig för att avgöra produktens lämplighet och ytterligare produktdokumentation ska inte behöva efterfrågas

Boverkets föreskrifter och allmänna råd (2011:10) om tillämpning av europeiska konstruktionsstandarder (eurokoder) - avdelning A 18-20 §§
Metoder för bedömning
18 § Med byggprodukter med bedömda egenskaper avses i denna författning produkter som tillverkats för att permanent ingå i byggnadsverk och som antingen
  • a) är CE-märkta,
  • b) är typgodkända och/eller tillverkningskontrollerade enligt bestämmelserna i 8 kap. 22–23 §§ PBL,
  • c) har certifierats av ett certifieringsorgan som ackrediterats för uppgiften och för produkten i fråga enligt förordning (EG) nr 765/2008 av den 9 juli 2008 om krav för ackreditering och marknadskontroll i samband med saluföring av produkter och upphävande av förordning (EEG) nr 339/931, eller
  • d) har tillverkats i en fabrik vars tillverkning och produktionskontroll och utfallet därav för byggprodukten fortlöpande övervakas, bedöms och godkänns av ett certifieringsorgan som ackrediterats för uppgiften och för produkten ifråga enligt förordning (EG) nr 765/2008.
För att byggprodukten ska anses ha bedömda egenskaper ska verifieringen vid tillämpning av alternativ c och d ovan ha en sådan omfattning och kvalitet att det säkerställs att uppgivna material- och produktegenskaper stämmer med de faktiska. Verifieringen ska motsvara minst vad som är beslutat för CE-märkning av liknande produkter. (BFS 2015:6).

Allmänt råd Byggprodukter vars egenskaper bedömts enligt alternativen a, c eller d innebär inte att produkten bedömts mot svenska krav på byggnadsverk i denna författning eller i Boverkets byggregler (BFS 2011:6) utan endast att byggherren ska ha tilltro till den deklaration av produktens egenskaper som medföljer. (BFS 2015:6).
Där denna författning hänvisar till allmänna råd eller handböcker i vilka begreppet typgodkända eller tillverkningskontrollerade material och produkter används ska detta ersättas med begreppet byggprodukter med bedömda egenskaper enligt denna paragraf. (BFS 2015:6).

Värt att notera är att även om du köper alla produkter som är CE märkte och bygger din takstol med så innebär inte att takstolen är ce-märkt.
 
De ska alltså uppfylla a,b,c eller d. Den behöver inte upp fylla mer än en av de punkterna. Det finns inget krav på CE märkning.

Det är dessutom bara råd.
 
  • Gilla
justusandersson
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
De ska alltså uppfylla a,b,c eller d. Den behöver inte upp fylla mer än en av de punkterna. Det finns inget krav på CE märkning.

Det är dessutom bara råd.
Ja och hur gör du det själv? Som jag sa innan gäller det bara enskilda produkter, så köper du spik, reglar och spikplåtar var för sig som är godkända blir inte takstolen godkänd.

Och det är som du säger bara råd, men det innebär följande:

"Allmänna råd
Ett allmänt råd anger hur någon kan eller bör göra för att uppfylla en bindande regel i lag, förordning eller föreskrift. Ett allmänt råd är en rekommendation där en metod eller lösning presenteras. Men om man väljer att inte göra på det sätt som anges i det allmänna rådet ska man kunna visa att de bindande reglerna ändå uppfylls.

Ett allmänt råd får myndigheter skriva utan att ha ett bemyndigande så länge det allmänna rådet ryms inom myndighetens verksamhetsområde. Ett allmänt råd kan skrivas direkt till en lag, förordning eller föreskrift."

Att bevisa att lag, förordning eller föreskrift uppfylls på eget bevåg görs av stora företag, typ Skanska och NCC som har resurser att forska och testa fram nya lösningar. Det gör man inte som privatperson.
 
Det är bara att räkna på. Är det klassat virke så vet man hur mycket last det som minst klarar. Liknande normer finns för spikplåt och liknande. Jag undrar om inte svenskt trä har dimensionerings hjälp.
 
Det blev plötsligt mycket info här. Jag får helt enkelt förlita mig på en takstolstillverkare för ändamålet, eller kanske rent krasst tänka om om det nu skulle vara så att det blir betydligt billigare eller enklare med en annan lösning. Min spontana tanke var att saxtakstolar verkade vara en relativt simpel konstruktion att montera (när de väl är tillverkade).

Tack så mycket för all information ni har bidragit till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.