Jag ska sätta upp plywoodskivor i ett ouppvärmt förråd och skulle vilja måla dem. Vad rekommenderar ni för typ av färg? Det är inte så noga om man ser ådring etc. Det är mest att det är snyggare med vitt än det träiga.
 
Moana Moana skrev:
Jag ska sätta upp plywoodskivor i ett ouppvärmt förråd och skulle vilja måla dem. Vad rekommenderar ni för typ av färg? Det är inte så noga om man ser ådring etc. Det är mest att det är snyggare med vitt än det träiga.
Jag har precis gjort samma sak i ett förråd/skafferi och jag tog bara billigaste vita väggfärgen som de hade på Byggmax. När det är i ett utrymme där man inte vistas längre stunder tycker jag att det är onödigt att lägga pengar på en dyr färg
 
Ingen grundfärg eller så?
 
  • Gilla
William N
  • Laddar…
När det gäller väggfärg inomhus så är grundfärgen till för att mätta underlaget så att det inte går åt lika mycket av slutstrykningsfärgen då den är dyrare. Men i ett förråd där jag inte bryr mig om hur det ser ut så tar jag bara den billigaste färgen och köra samma färg till alla strykningar, om jag ens målar mer än en gång. Ibland blir det bara grundfärg och ibland blir det bara slutstrykningsfärg. Är det i ett utrymme där jag tror att det kan bli endel skit på väggen som jag vill kunna torka bort lätt (grovingång, garage odyl) så väljer jag en billig slutstrykningsfärg med glans 20-40 ungefär, men annars kan det bli både grundfärg, takfärg eller slutstrykningsfärg
 
  • Gilla
mrpeterteter
  • Laddar…
Moana Moana skrev:
Ingen grundfärg eller så?
Det är rätt vanligt att man grundar med samma färg som för slutstrykningen,
men spär ut den med 10 - 20% av lösningsmedlet, så den flyter ut bättre,
och fyller ner i småsprickor i underlaget.
 
S
Beckers GT7. Grund och täck i samma. Oerhört bra täckförmåga och slutresultatet blir enastående.
 
S Stadsfiskalen skrev:
Beckers GT7. Grund och täck i samma. Oerhört bra täckförmåga och slutresultatet blir enastående.
Den är säkert väldigt bra, men känns lite överdrivet för ett förråd enligt min mening
 
Sätt upp råspont i stället för skivor. Blir snyggare, slipper måla samt är roligare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.