Håller på att bygga en bastu och vill ha den i en naturligt grå kulör. Har tänkt på järnvitrol men det ger inget skydd åt träet. Ska det behandlas med olja? Kan jag få liknande resultat med grå lasyr?
 
N
G Gertw skrev:
Håller på att bygga en bastu och vill ha den i en naturligt grå kulör. Har tänkt på järnvitrol men det ger inget skydd åt träet. Ska det behandlas med olja? Kan jag få liknande resultat med grå lasyr?
Järnvitrol är en väldigt underbar kulör. Själva substansen är inte miljövänlig men genom att det inte är något underhåll blir den det. Den ger trät en väldigt vacker grå färg med tiden.
 
Tjärvitriol ger bra skydd och likvärdigt utseende
 
  • Gilla
En apelsin och 1 till
  • Laddar…
N Nylenskavillan skrev:
Järnvitrol är en väldigt underbar kulör. Själva substansen är inte miljövänlig men genom att det inte är något underhåll blir den det. Den ger trät en väldigt vacker grå färg med tiden.
Inte miljövänlig?
Har du några som helst belägg för det?
Jag skulle hävda att den är mycket miöjövänlig.

/ATW
 
N
Jag svarar helst trådhållaren men jag är intresserad av järnvitrol och dess egenskaper och sökte på följande länk:
http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:859143/FULLTEXT01.pdf

Jag fann ut följande:
Lockpanel Järnvitrol Kostnad kronor per kvadratmeter

Tvättning av fasad innan målning. 45

Om målning efter sju år. 61.4

Byte av fasad efter 35 år. 100


Det finns ett miljövänligt alternativ som jag inte vet om det passar i det här läget och det är bränt trä. Jag vill nämna det. Det är helt underhållsfritt.
 
N Nylenskavillan skrev:
Jag svarar helst trådhållaren men jag är intresserad av järnvitrol och dess egenskaper och sökte på följande länk:
[länk]

Jag fann ut följande:
Lockpanel Järnvitrol Kostnad kronor per kvadratmeter

Tvättning av fasad innan målning. 45

Om målning efter sju år. 61.4

Byte av fasad efter 35 år. 100


Det finns ett miljövänligt alternativ som jag inte vet om det passar i det här läget och det är bränt trä. Jag vill nämna det. Det är helt underhållsfritt.
Mmm

Jag vet inte var denna data har sitt ursprung...

Jag vet ingen som tvättat sin nya fasad innan man blaskat på järnvitriol, en del kanske gör det definitivt inte alla.

Omålning med järnvitriol har jag aldrig hört skulle ha hänt.

35 års livslängd... då ska man ha använt extremt dålig kvalite på sin panel... eller ett supermodernt byggsätt utan takutsprång mm

Till TS. Håll koll på vattnet... bra takavvattning och inget gräs mot syllen och var försiktig med växtlighet mot väggen.
/ATW
 
Redigerat:
  • Gilla
MJS. och 1 till
  • Laddar…
N
Jag känner inte heller till att man skulle måla om med järnvitrol. Det är nytt för mig och livstiden känns kort. Om det skall vara en bastu, kan man använda bränt trä eller behöver man ha något särskilt material för att klara värmen till exempel värmebehandlat trä, det är också en fråga att ta ställning till.
 
N Nylenskavillan skrev:
Jag känner inte heller till att man skulle måla om med järnvitrol. Det är nytt för mig och livstiden känns kort. Om det skall vara en bastu, kan man använda bränt trä eller behöver man ha något särskilt material för att klara värmen till exempel värmebehandlat trä, det är också en fråga att ta ställning till.
Då det är utvändigt panelen sitter har värmen i bastun ingen betydelse. Att bränna/kola ytan är en klassisk metod att få lång livslängd tror att det är vanligt att man även använder tjära/linolja(roslagsmahogny?) Efter bränning. Sök mr Chickadee på youtube.

En bastu kräver inte nåt annat än vilken annan byggnad som helst.

/ATW
 
  • Gilla
Nylenskavillan
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.