Hejsan.

Vad skulle ni rekommendera, vattenburen golvvärme eller radiatorer på en övervåning innehållande ett badrum, hall, klk samt tre sovrum. Vad är för och nackdelar förutom det estetiska.
 
Finns flera trådar i samma ämne men helt enkelt så är det mest en tycke/smak/kostnads fråga.
Vad är det för uppvärmnings system i huset och vad har ni på nedervåningen?

Kort svar utan att veta svaret på frågorna ovan
Radiatorer om man vill ha billigast möjliga installations kostnad.
Golvvärme om man gillar att ha det varmt om fötterna och tycker radiatorer är fula.
 
BirgitS
Radiatorer är bra för att förhindra kallras från fönstren och det kan det bli om de är gamla.
 
Har du råd med golvvärme skulle jag absolut rekommendera det före fula radiatorer.
 
Velat själv mkt om detta fram tills idag, beställde golvvärmen.. ja det blir lite högre kostnad men eftersom jag har gv på nedanvåningen hade jag dels behövs ha värmepumpen på högre effekt men också sätta in separat shuntmotor till ovanvåningen om jag hade valt radiatorer. Så i slutet blev det ca 5000kr diff. Får väl se inredd ovanvåning som en investering och skriva av det på 10år så överkomlig merkostnad.
 
Tomture61
G Grytet skrev:
Hejsan.

Vad skulle ni rekommendera, vattenburen golvvärme eller radiatorer på en övervåning innehållande ett badrum, hall, klk samt tre sovrum. Vad är för och nackdelar förutom det estetiska.
Dyker upp många motfrågor här ! Är huset nytt, vad är det för ventilation, golvvärme bygger på höjden så kan du göra det utan problem och som nämnts tidigare , vad har du för uppvärming i övriga huset?
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Dyker upp många motfrågor här ! Är huset nytt, vad är det för ventilation, golvvärme bygger på höjden så kan du göra det utan problem och som nämnts tidigare , vad har du för uppvärming i övriga huset?
bygger på höjden gör det väl inte. 22mm spårad skiva o parkett på är ju samma som 22mm ospårad med parkett. Ja, skulle ju vara om ts vill ha plankgolv men var ju ett badrum också så får blir det ju golvspån ändå med gips o kakel på.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Dyker upp många motfrågor här ! Är huset nytt, vad är det för ventilation, golvvärme bygger på höjden så kan du göra det utan problem och som nämnts tidigare , vad har du för uppvärming i övriga huset?
Hej.

Var lite otydlig ser jag. Yes huset är nytt under uppbyggnad med nya fönster osv. PÅ bottenvåningen har vi platta på mark med vattenburen golvvärme och vi kommer sätta in en lvvp och ett ftx för ventilation.
Tanken är att ha ett furu-plankgolv på övervåningen och i badrummet klinker.
 
Tomture61
Om du har golvvärme på nedervåningen är det enklast med lika på öv. men v.radiatorer blir nog billigare, kräver dock reglering av framledningstemp till nedervåningen och en högre temp från LVVP
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.