RustVilla RustVilla skrev:
Sen finns det grejer att köpa från skroten, bildelsbasen osv som gör att om du har en hyffsat vanlig bil så kan du göra rätt billiga reparationer.
Jag har slutat handla från Svenska skrotar eftersom det är billigare att köpa nya prylar från andra länder. Det känns ju helt fel i dagens klimatmedvetna samhälle, men tyvärr kan inte skrotarna konkurrera.
T ex generatorn jag bytte. Jag köpte en ny Bosch-generator för 1200:- inklusive frakt från Polen. Det fanns drivor av passande generatorer på skrotar i Sverige, men dom billigaste som fanns kostade runt 12-1500:- och hade suttit i en bil som gått ~30 000 mil. Ville man ha en som gått någorlunda kort sträcka (10-12 000 mil) så var priset uppe i 3000:-
Plus frakt och avgifter.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag köpte en ny Bosch-generator för 1200:- inklusive frakt från Polen
Var hittade du den? Vilken sida?
 
Visst kan det vara så på rena slitdelar men en bil består av så mycket mer än det som finns på eftermarknaden så visst fyller skrotarna en funktion fortfarande även om prispolitiken kan diskuteras ibland. Men de har ju också kostnader och löner och gud vet allt och ju mindre de säljer av allt möjligt ju mer lär de väl ta ut på det övriga. Idag är det väl troligtvis krockskador som håller igång de flesta skrotar. Småpinglet de säljer till privata kunder är nog väldigt blygsamt...
 
T tlundberg skrev:
Var hittade du den? Vilken sida?
Ebay. Köpte från Eurofrance som bl a har som affärsidé att köpa upp och demontera oanvända osålda bilar från franska tillverkare när modellerna har utgått ur sortimentet.
Men även helt nya generatorer från 'fabrik' var betydligt billigare än en bättre begagnad från en skrot i Sverige.


Ett annat exempel. För några år sen ville jag ha en original strömbrytare till bilen för att kunna sätta den i ett ledigt hål i instrumentpanelen och styra extraljusen. Jag kunde köpa en från en skrot i Sverige för en hundring plus 199:- i frakt och administration. Istället köpte jag en från Portugal som skickades hem med rekommenderat brev för totalt 60:-.
 
D Daniel 109 skrev:
Påverkas bromsarnas livslängd av biltvätt? Finns det någon som tvättar bromsarna?
När jag tvättar hjulen och hjulhusen så spolar det delvis av bromsar och div andra saker i hjulhuset. Har haft bilar som varit i sådant skick att jag aldrig brytt mig om att tvätta dom. Där har jag sett stor skillnad på hur mycket smuts det samlas jämfört med en bil som tvättas någorlunda regelbundet.

Enligt den erfarenhet jag har så fungerar saker bättre och längre dom inte är fulla med smuts. Dessutom rostar det mindre om det inte ligger ett tjockt lager med smuts ovanpå som binder fukt.
 
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
T tlundberg skrev:
Helt klart ett jättebra alternativ. Men jag har tre ungar som behöver skjuts till skola och dagis på väg till jobbet. Eller hämtas på vägen hem. Så jag måste ha bil att köra dem i.
Med plats för tre barn

65915260_1079189475803818_1737798911046713344_o.jpg

Med plats för två när den äldsta börjar bli gammal nog att trampa själv
img_8283.jpg

Min åsikt är att det är inte schysst att göra barnen beroende av ens egen bilkörning. Det gör dem mindre självständiga och ger dem mindre frihet samtidigt som man själv måste lägga väldigt mycket tid på deras aktiviteter. När jag var knabe så cyklade jag överallt, med köttdriven cykel kom jag utan vidare 10 km även på landsvägar med biltrafik.

Men jag vet också att mina idéer är ganska radikala och de flesta är helt enkelt för bekväma av sig för att ta steget ifrån det rullande vardagsrummet :)
 
  • Gilla
hobbs och 3 till
  • Laddar…
Hur är det med lagligheten på de ekipagen?
 
Jag tolkar reglerna som att det kan sitta totalt sex personer på cykeln i den första bilden?

"På en cykel eller en moped får inte samtidigt färdas flera personer än cykeln eller mopeden är byggd för.

När en cykel eller moped klass II har lämpliga säten och effektivt skydd mot hjulekrarna får dock på fordonet färdas ytterligare
1. ett barn under tio år, om den som styr fordonet har fyllt femton år, eller
2. två barn under sex år, om den som styr fordonet har fyllt arton år."
Trafikförordning 6 kap 3 §

Dvs, är cykeln byggd för fyra kan det sitta ytterligare två barn under sex år om föraren har fyllt 18 och det finns lämpliga ställen att placera barnen.
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson och 1 till
  • Laddar…
Men vad definierar vad den är byggd för? Det är ju fritt att bygga och bygga om cyklar. När gäller begränsningarna i ålder och antal?
 
D Daniel 109 skrev:
Men vad definierar vad den är byggd för? Det är ju fritt att bygga och bygga om cyklar. När gäller begränsningarna i ålder och antal?
Rimligen tolkar man detta som vad cykeln är byggd för från början, dvs. när du köpt den, hur många passagerare är den avsedd för vid det tillfället. Den första bilden jag lade upp är på en cykel som har tre säten i lådan för barn, med bälten. Den är rimligtvis byggd för tre barn i lådan. Den andra cykeln är byggd för att ta två barn på den utökade "pakethållaren".
 
Min Yaris köptes 2009, då hade den 75 000 km (så skriver vi i finland) på mätaren. I dag har den över 350 000km det är väl snart 40 000 mil. En sak som hjälpt är ju att det är en Diesel.

Jag har gjort det mesta av servicen själv förutom några gånger. Jag har inte varit så noga med att tvätta den heller, speciellt under vintern känns det som slöseri med vatten. Jag brukar om det är regnväder på vintern, låta den stå i regnet så får det skölja bort det värsta :D Men annars står den under biltak.

Jo och jag rostskyddade den då jag köpte den, det var oljebehandling hos en verkstad och det har hållit bra, nu börjar det bli dags att gå under bilen och bättre på skyddet med lite tectyl dock. Jag har också några rostfläckar vid dörren som måste fixas.
 
H HSP skrev:
Bytte själv på min förra passat och pirat xenonlampor finns billigt på ebay.
Det finns många filmer på tuben om hur man tar isär en bil...
Men man måsta ha lite verkyg och intresse....
Fast det var ju inte det som kostade så mycket även om lamporna i sig är dyra. Alla kan inte skruva heller, därför är det bara korkat att bygga bilen så i med du måste ha belysning men inte kan byta på studs utan måste demontera kofångaren.
Personligen hade jag inte satt "pirat" =) Vill vara säker på att det är riktigt skit jag sätter in, köpte kinaskit som ledramp, ångrar det bittert.
 
Har också en kina-ledramp. Fungerar perfekt, och gjort så i tre år nu.

Däremot inget från Wish eller så. Utan en kina-ramp på 20” för 700kr
 
lsoderlund lsoderlund skrev:
Har också en kina-ledramp. Fungerar perfekt, och gjort så i tre år nu.

Däremot inget från Wish eller så. Utan en kina-ramp på 20” för 700kr
Jag betala drygt 1100. Ger ok ljus men den är inte avskärmad någonstan överhuvudtaget, och den svenska säljaren bara drev med mig så jag har mest struntat i det. Han skulle skicka filter drygt 20 ggr :p
 
R Rkarlsson skrev:
Jag betala drygt 1100. Ger ok ljus men den är inte avskärmad någonstan överhuvudtaget, och den svenska säljaren bara drev med mig så jag har mest struntat i det. Han skulle skicka filter drygt 20 ggr :p
Avskärmning har inte min heller, men valde att enbart köra Spotbeam så har väl en spridning på 10-15 grader och har en rejäl räckvidd.
Dessa combo-varianter verkar har 30-50 graders spridning, vilket inte ger så bra räckvidd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.