Vart hittar mna ekskivor i 100 cm bredd? Vill ha ca 100x130 stort bord, gärna ca 4 cm tjocka.... Vill dessutom ha minst 8x8 cm tjocka ben. Möjligt innan det kostar månadslöner?
 
Är 96cm lite av ett standardmått? Borde ju gå att komma undan aningen billigare om man tar en tunnare skiva? 6000:- var nästan mycket om man vill bygga själv.... Sedan tillkommer ju benen, skulle ju vara mycket snyggare om man hade fått fatt på massiva ben!
 
Många som läser men inga ideer?
 
Vilka verktyg har du tillgång till? Det styr lite hur bygget bör gå till.
Till det matbord jag byggde i somras så köpte jag svensk ek från ett lokalt sågverk som jag använde till underredet. Till skiva återanvände jag en gammal fin eklimfogskiva som jag köpt från ett snickeri för ett tidigare projekt.

Det enklaste för skivan är nog att köpa en stavlimmad skiva på ett byggvaruhus, eller att du gör din egen limfog, beroende på hur stor skivan ska vara och hur höga krav du har.
 
Jag har inte direkt jättetillgång till verktyg men om det kniper kan man nog ordna fram en del.
Hade helst tänkt mig köpa en skiva i rätt dimensioner att slipa och sedan fixa underrede och ben. Verkar som om större företag bara tar in skivor i standardstorlekar för kök och inte tjockare än ca 3 cm...
 

Ett sätt att förenkla bygget kan vara att köpa färdiga ben från ikea. Dessa kan skruvas direkt i en bordsskiva. Då behöver du bara ett par längsgående underliggande ribbor (som ska vara ordentligt dimensionerade) för att bibehålla skivans form. Observera att dessa inte kan limmas i skivan utan måste skruvas med rätt stora skruvhål, så att skivan kan röra sig utifrån årstidernas olika förhållanden.

Jag gjorde ett underrede med tappar mot benen. För tapparna behövs en stämtillsats till en pelarborr och en bordscirkelsåg, eller motsvarande (kanske går det att använda en kexmaskin).
 
Har ju tillgång till rätt mycket genom att jag jobbar som elektriker på ett bygge, pelarborrmaskinen får man däremot klara sig utan! *S*
Låter som ett bra förslag att köpa färdiga ben!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.