Jättefint bygge måste jag bara säga! Inspirerande!

Jag hade själv turen att hitta en stor platsbyggd bokhylla som jag fick mot nedmontering. Den blev ”nästan platsbyggd” i vårt stora vardagsrum.
 
P Paplap skrev:
Jättefint bygge måste jag bara säga! Inspirerande!

Jag hade själv turen att hitta en stor platsbyggd bokhylla som jag fick mot nedmontering. Den blev ”nästan platsbyggd” i vårt stora vardagsrum.
Tack för det :) Kul med hyllan. Ibland har man tur
 
  • Gilla
RobinBlomhag
  • Laddar…
Nyinstallerad parkettgolv i ett rum med skyddsplast och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blev faktiskt riktigt nöjd med parketten från Bjelin. Nu återstår att se om jag lyckas göra rätt när jag ska kapa kanterna och fräsa runt om och lägga fris.

Vill tipsa om en sak jag hittade i mobilen. Det är fullt möjligt att ALLA vet detta utom jag men det finns en mätfunktion på iPhone som ger ett ungefärligt mått direkt i skärmen, perfekt för mig som ska köpa socklar och klarar mig med ett ungefärligt mått.
Det är alltså inte på millimetern detta, inte ens på centimetern, men fungerar väl till grovberäkning.

Nytt parkettgolv med mätverktyg visande mått på skärmen i en oinredd rumsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
gryden och 4 till
  • Laddar…
Var hittar du den mätfunktionen?
 
Mobilskärm med öppen mapp "Verktyg" som visar appar för röstmemos, kompass och måttverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Immobil Immobil skrev:
Var hittar du den mätfunktionen?
Under Verktyg
 
  • Gilla
Krillew och 1 till
  • Laddar…
Ahaaa, fattar! (y):cool:
 
  • Gilla
Freddan054
  • Laddar…
Maria T
Idel ovationer för detta bygget, och mycket inspirerande bilder. Visade ditt när-du-ändå-var-i-farten-bygge - den vackra hallmöbeln, för maken och han trodde sig inte kunna bygga den ens på ett halvår full arbetstid...
Vi har byggt altan och färdigställt en oinredd övervåning med allt vad det innebär, men några finlirstickare är vi inte så därför är dessa bilder extra vackra och imponerande. Mycket vacker kulör också, älskar grönt i de flesta varianter. :ok:
 
  • Gilla
Freddan054
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Idel ovationer för detta bygget, och mycket inspirerande bilder. Visade ditt när-du-ändå-var-i-farten-bygge - den vackra hallmöbeln, för maken och han trodde sig inte kunna bygga den ens på ett halvår full arbetstid...
Vi har byggt altan och färdigställt en oinredd övervåning med allt vad det innebär, men några finlirstickare är vi inte så därför är dessa bilder extra vackra och imponerande. Mycket vacker kulör också, älskar grönt i de flesta varianter. :ok:
Oj, tack! Vilka fina ord! Det värmer såklart gott att andra uppskattar det man slitit hårt med.
Om du och maken lyckats snickra en hel övervåning och en altan så lovar jag att ni fixar hallmöbeln också. Det är bara att köra, jag bistår med tips om ni vill :)
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Du hade laxstjärtar för att sammanfoga lådorna. Men hur satte du i botten på lådan? Fräst spår bara?
 
B bldr skrev:
Du hade laxstjärtar för att sammanfoga lådorna. Men hur satte du i botten på lådan? Fräst spår bara?
Ja, Precis. Jag fick tänka till lite så inte dessa spår syntes från sidan av lådan.
Lådbottnarna är 6mm ekfanerad plywood.
 
  • Gilla
nerminmesic
  • Laddar…
Ägnat dagen åt att på 4,8 meters höjd koppla in en lampa. Snart klar med projektet. Tapeter är också så smått påbörjade. Nu öppnar jag en söndagsöl och laddar för nya krismöten om Corona På jobbet imorgon. Skål!
 
  • Inredning med tänd kristallkrona, inbyggda hyllor och en TV i låda på golvet. Tapeter påbörjade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Son of a Carpenter och 10 till
  • Laddar…
Freddan054 Freddan054 skrev:
Detta är en bild på hyllan som den ser ut idag.
Det som kvarstår är belysning och lådor samt sockel.

Jag vet inte hur intressant vardera del av bygget är och det går att skriva en hel roman om processen, men om ingen är intresserad vill jag inte lägga den tiden. Bättre då tänker jag att man frågar om det är något man vill veta. Material, sammanfogning, etc.
Fint! Jag har själv byggt nått liknande fast i mahogny+gabon fast den var ej väggfast. Jag skall bygga en i vitt också har jag tänkt och som skall bli väggfast. Du får gärna berätta lite, fin kulör du valt.
 
Riktigt fin bokhylla!

min budget håller bara till mdf skivor, jag ska bygga något liknande dig men något enklare, jag funderar hur jag ska göra i botten för att få det rakt, golvet lutar lite, några tips? Ör total nybörjare i princip, precis byggt min första platsbyggda garderob, är riktigt nöjd, körde ingen speciell botten utan byggde bara stommen och ställde dit, och skruva in garderoben i väggen och täckte glipan i bakkant med latexfog, skulle det funka eller behöver jag mäta och krångla med någon sockel eller liknande?

behöver man någon list i framkant på alla hyllplan för att det ej ska bånga? Isåfall, tips på billigt sådant?


(tips) för enklare lådfronter/skåpfronter om man inte är så duktig och petig, gör bara en plan skiva och köp lister från d-cor.se som man limmar på, gjort i frigolit så ganska ömtåligt, men bara limma och måla så otroligt enkelt! Förstår att många säkert tycker det är skit men har funkat bra för mig även köpt taklister därifrån, också frigolit, kört hela lägenheten och även över platsbyggda garderoben, då får man verkligen den lilla touchen så den ser riktigt platsbyggd ut! Och då behöver man inte bygga exakt ett mått hög garderob utan ja gjorde en centimeter lägre och satt taklisten över
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Är golvet ojämnt så kan du ta och göra fötter av t.ex. 70x70 stolpar som du lägger ut på golvet och justerar in så dom ligger i våg med vattenpass eller laser. Sen fäster du dom på undersidan av ditt skåp och fixar en sockel i efterhand.
Antingen sågar man en formad eller så lägger man en på möbeln och en på golvet så att dom "saxar"
 
Emil Boman Emil Boman skrev:
Riktigt fin bokhylla!

behöver man någon list i framkant på alla hyllplan för att det ej ska bånga? Isåfall, tips på billigt sådant?
Hej Emil,
Kul att du gillar hyllan.
Om du ser på min hylla så består hyllplanen av 18 mm lamellskivor. För att få stabilitet sitter en täcklist i furu i framkant. Den har fyra funktioner;
-Skapar en illusion av att hyllplanen är kraftigare/tjockare.
- Döljer en ledlist monterad under varje hyllplan
- Döljer kant/ändträ på hyllan
- Ger extra stabilitet för att motverka bångnande hyllplan.

I ditt fall skulle jag ha gjort samma sak. Jag har använt en vanlig 21x43 planhyvlad furu som finns att köpa överallt. Kolla att den är torr. Billig är den också.
Om du ska göra extra långa hyllplan kan du behöva förstärka den även i bakkant.


Vad gäller att montera hyllan på sluttande underlag. Gör som Johannes föreslog alternativt bygg en ram som du väger av med kilar. Sen bygger du hyllan ovanpå.
Då får du en lätt konstruktion att väga av, istället för att försöka räta upp hela hyllan i efterhand.

Jag måste få undra över frigolit som material på en lådfront? Det måste vara oerhört känsligt för märken? Sätter du lister i trä istället skulle jag tro att det blir både billigare och mer robust. Samt lättare att reparera när/om det blir märken...
 
  • Gilla
Emil Boman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.