T tlundberg skrev:
Jag har både grusplan och högtryckstvätt. Men ett av problemen jag har med att tvätta bilen är att jag aldrig har lyckats göra det på under två timmar. Hade det bara tagit en halvtimme hade det kanske inte tagit emot så mycket att gå ut och göra det. Så länge det inte är för kallt eller regnar...

Men som jag skrev tidigare i tråden, vi har ett par ställen i närheten som handtvättar bilen åt mig för 100 kr. Då blir det 1200 om året om det räcker med en gång i månaden.


Däcktryck kollar jag bara vid däckbyte. Resten i din lista sköter jag :) Så det är inte där problemet ligger
Vad exakt gör du för att slå ihjäl 2 timmar på det? När jag rekondar bilar så tar det en dryg timme att tvätta av bilen innan den åker in i garaget, inkl avfettningar och noggrann svampning :p
Ja det är lätt värt för dig att lägga 100 kr i månaden att få den handtvättad av runthörnet killarna, räkna inte med ett wow jobb men att den iallafall blir ren.

Då lägger jag mina kort på att du haft otur med bilarna, i för sig är bromsok rätt standard på gamla bilar.

D Daniel 109 skrev:
Påverkas bromsarnas livslängd av biltvätt? Finns det någon som tvättar bromsarna?
På både gott och ont, tvättar du så flyger en del skit bort. Men om du tvättar med avfettning på fälgarna och känner dig nöjd och inte kör direkt efter så pajjar du skivorna när handbroms ligger emot =) Jag sprutar med högtryck in i fälgar och det stänker på bromsarna.
Om du inte tvättar av kaross med jämna mellanrum, så har du ju både tjära och flygrost.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Generator är ju enkelt att fixa så det skulle jag se över.
Nja, det beror på vad det är för bil... Jag bytte generatorn under julhelgen och helt enkelt var det inte.

Bil med öppen motorhuv och demonterad front som står på pallbockar under reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
Kurtivan och 4 till
  • Laddar…
A
Alldeles för liten hammare för det jobbet:)
 
  • Haha
mexitegel
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nja, det beror på vad det är för bil... Jag bytte generatorn under julhelgen och helt enkelt var det inte.

[bild]
Så såg det nästan ut, när jag bytte spolarpump på Kärringens Toyota :)
 
För att ingen ska tro att jag inte vet vad jag håller på med så kan ni läsa första sidan av demonteringsanvisningen i verkstadshandboken. Jag trodde innan jag började att det bara var att lossa generatorn och lite prylar som var i vägen och plocka ut den uppifrån. Men när jag började insåg jag att det inte funkade och var tvungen att leta rätt på en manual och mycket riktigt var man tvungen att riva hela fronten inklusive krockbalk och kylare.

Sida från verkstadshandbok visar demonteringsanvisning för generator, inklusive tekniska illustrationer och steg-för-steg-instruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
A
Vi tror dig,så bygger man bilar nuförtiden,att byta en lampa kan kräva liknande ingrepp,förr kunde man sitta i motorrummet och skruva(nästan iaf:)) kallas tydligen utveckling:thinking:
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Vi tror dig,så bygger man bilar nuförtiden,att byta en lampa kan kräva liknande ingrepp,förr kunde man sitta i motorrummet och skruva(nästan iaf:)) kallas tydligen utveckling:thinking:
Minns jag inte fel så kostade det 6000 kr att byta xenonlampor på en passat från 2010. Hela fronten av för att komma åt =) En händig fixar det själv men den som inte kan hålla i en skruvmejsel blir det dyrt för.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Jag har köpt många billiga bilar som jag kört många mil med.
Jag gör dock allt på mina bilar själv...(dock ej hjulinställning, det lämnar jag iväg bilen för men då ser jag till att alla justeringar går att släppa innan)

Efter ett köp av en bil som man tittat på och provkört .
En rejäl tvätt av bil och motor samt underede,
Kolla alla vätskor, motorolja, växellådsolja, bromsvätska.
Kollar även luft, bränsle, kupéfilter (tändstift om det är bensinare) och byter allt om de ser att suttit där länge.
Kolla batteri, laddning, remmar. spår av läckage mm
Av med alla hjul kolla att bromsar går lätt och hjullager bussningar, däckslitage så allt ser bra ut.
Jag brukar lägga runt 8 timmar på bilen efter ett köp.
Brukar bli lite smörja, fixa så allt fungerar och fungerar bra.
Se till att irriterande småfel fixas som ex innerbelysning, bakrutetorkare mm.

Sedan byter jag olja och filter var 1500:e mil.
Nästa kontroll gör jag vid byte till sommar eller vinterhjul... eller före besiktning.
Där imellan fixar jag det som går sönder allt eftersom. Dvs börjar ett hjullager låta illa eller handbromsen ta högt upp då fixar jag det.

Gissar att jag lägger ner totalt 16-20 timmar på ett år i service och rep ink. hjulbyten och tvätt.
Tvättar inte bilen ofta ca 3-4ggr / år.
Köper de mesta delarna från tyskland.
 
R Rkarlsson skrev:
Minns jag inte fel så kostade det 6000 kr att byta xenonlampor på en passat från 2010. Hela fronten av för att komma åt =) En händig fixar det själv men den som inte kan hålla i en skruvmejsel blir det dyrt för.
Bytte själv på min förra passat och pirat xenonlampor finns billigt på ebay.
Det finns många filmer på tuben om hur man tar isär en bil...
Men man måsta ha lite verkyg och intresse....
 
Läcksökning av AC på en bil med ett rör anslutet till tryckmätare och flaska vid framhjulet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är dålig på att ta bilder när det gäller bilmeckandet. här är en bild från 2016...
Läcksökning av min AC på min gamla L200
Det var en oring för 20kr på kondensoranslutningen
Läckaget var så liter att det sjönk från 15bar till 14bar på en vecka.
men jag hittade det själv utan verkstadsbesök.
(fixade även fyllningen själv :cool: men det är ett annat kapittel)
 
  • Älska
kest
  • Laddar…
Men lämnar man in bilen för "allt" då drar bilkostnaden iväg. det är väl inget konstigt med det....
 
T tlundberg skrev:
Jag kör ca 1000 mil om året. Mest fram och tillbaks till jobbet (1,5 mil enkel väg) och upp till mina eller fruns föräldrar, ca 10 mil bort. Vi bor på en liten väg. Delvis grus och ganska mycket hål och knölar och skit... Generellt kör jag väl, ehh, ganska aktivt? :p
Har nog någorlunda liknande förutsättningar som du. En bit ifrån jobbet, grusväg, någon långresa ibland.
Tröttnade både på att sitta still i bilen, det gör inte susen med hälsan. Men även att betala för dyra mil.

Så jag köpte en elcykel och använder den till jobbpendlingen vilket är ungefär 1200 mil per år (3,2 mil enkel väg). Så här långt funkar det helt kanon. Drivmedelskostnaden är försumbar (mindre än 1 kr per dag). Hälsan är betydligt bättre, flåset högre, piggare på morgonen, sover bättre, ja det är precis som de säger att daglig motion gör under med hälsan. Men det bästa är att jag kan vräka i mig öl och skräpmat utan konsekvenser.

Har kvar bilen då den är en nödvändighet till få saker här på landsbygden, så som en del långresor, dra släp ibland och hämta större grejer. Men antal mil och med det servicekostnaderna har sjunkit dramatiskt. Har faktiskt inte ens besiktigat bilen sen fristen gick ut i december, så lite används den nu. Får nog göra det till byggsäsongen i alla fall.

Så tänk utanför boxen och fundera på vad du kan göra istället för att fortsätta betala sura pengar för kassa bilar och dålig hälsa.
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Så jag köpte en elcykel och använder den till jobbpendlingen
Helt klart ett jättebra alternativ. Men jag har tre ungar som behöver skjuts till skola och dagis på väg till jobbet. Eller hämtas på vägen hem. Så jag måste ha bil att köra dem i.
 
Tar man hand om saker så håller det. Gäller allt även relationer ;)

Tvätta kanske inte är en direkt åtgärd för att en bil ska hålla längre men en handtvätt för mig gör att jag håller koll på saker som kan bli (början till rost, skruvar som lossat i skärmar osv)

Jag har en en bil från 02 och en firmabil från 16 och sett till kostnaderna senaste 2 åren har firmabilen varit den som kostat mest i reparationer. Båda går ungefär samma sträcka dagligen.

Sen finns det grejer att köpa från skroten, bildelsbasen osv som gör att om du har en hyffsat vanlig bil så kan du göra rätt billiga reparationer.

Jag undviker sånt som kan gå sönder. Typ bilar med turbo osv. Har en sugis som är klanderfri. Även Elbilar kostar även om folk ska få dig att tro annat.

Nu har jag sluppit olyckor men jag köper aldrig en bil över 40.000kr. Då behöver jag inte mer än trafikförsäkring och kan köpa en ny bil ifall olyckan är framme. Både billigt och så har jag aldrig någon månadskostnad utöver bensinen.
 
B
Det har hänt mig också - att stå inför valet att kosta på bilen en reparation som överstiger bilens värde, eller att skrota bilen och skaffa någon annan.

Bilen ifråga hade jag haft sedan den var tre år gammal, det har gått ett antal år och jag har noga hållit koll på service- och reparationskostnader. De första åren lämnade jag in den för allt, nu lämnar jag bara in för sådant jag tycker verkar vara svårt/jobbigt. Jag byter olja själv och har bytt bromsskivor och liknande själv, lämnar bort för bl.a. kamrems- och framvagnsmeck. Min kostnad för service, reparationer, däck och tvätt ligger på ungefär 5 kr/mil sammanlagt, räknat på ett snitt under hela tiden jag haft bilen, den har passerat 50 000 mil.

Jag tänkte som så - utan reparation är min bil värd noll och det enda jag kan vara säker på om jag byter till en annan begagnad bil, det är att den "nya" också kommer att gå sönder, men jag vet varken i vilken omfattning eller till vilken kostnad. Dessutom tillkommer kapitalkostnad och värdeminskning. En gammal tumregel är en halvering av bilvärdet på tre år, en bil för 150 000 har då en värdeminskning på 25 000 per år, och då tillkommer kostnad för service och reparationer.

Jag valde att reparera och ångrar mig absolut inte.
 
  • Gilla
RustVilla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.