Peacepoor skrev:
Jag fick min Siemens häll och två AEG-ugnar från [länk] denna veckan. Inga problem alls, måste dock betala med banköverföring för att slippa tokiga avgifter och det var en enhetsfrakt på ca €115 oavsett hur mycket jag beställde. De svarar på engelska mail, men det tog ett par dagar att få svar emellanåt.

Det var en väldigt bra sida!
Vad köpte du för modeller?
Vad kostade motsvarande i Sverige?
 
Någon som har koll på garantisituationen?

Det känns ju som om EUs regelverk skulle kräva att tillverkargarantier gäller inom hela gemenskapen, men hur är det egentligen? Mer specifikt funderar jag på att köpa Miele maskiner från Tyskland.
 
mycke_nu skrev:
Någon som har koll på garantisituationen?

Det känns ju som om EUs regelverk skulle kräva att tillverkargarantier gäller inom hela gemenskapen, men hur är det egentligen? Mer specifikt funderar jag på att köpa Miele maskiner från Tyskland.
Har inte köpt vitvaror men mycket annat, bland annat stora tv apparater. Både från Tyskland och England. Har inte tillverkaren europagaranti så att du kan lämna in sakerna här så är det bara att skicka tillbaka till säljaren, på säljarens bekostnad så sköts reparation där
 
mycke_nu skrev:
Någon som har koll på garantisituationen?

Det känns ju som om EUs regelverk skulle kräva att tillverkargarantier gäller inom hela gemenskapen, men hur är det egentligen? Mer specifikt funderar jag på att köpa Miele maskiner från Tyskland.
Kan tyvärr inget om Miele, men en av mina AEG ugnar jag köpte dog. Ett samtal till Electrolux kundtjänst i Sverige som kopplade mig till en lokal reparatör, frågade om serienummer, sen kom de ut och bytte ut det trasiga kretskortet på plats. Behövde aldrig ens visa kvitto. Föredömlig hantering!
 
mycke_nu skrev:
Någon som har koll på garantisituationen?

Det känns ju som om EUs regelverk skulle kräva att tillverkargarantier gäller inom hela gemenskapen, men hur är det egentligen? Mer specifikt funderar jag på att köpa Miele maskiner från Tyskland.
Kortfattat är det så att handlar du från Tyskland så gäller deras konsumentköplagar och inte de svenska.

Många tillverkare kör dock med "Europagaranti" och det ska inte vara några problem att tex vända sig till Electrolux i Sverige vid problem med produkter köpta i Europa.
 
mycke_nu skrev:
Någon som har koll på garantisituationen?

Det känns ju som om EUs regelverk skulle kräva att tillverkargarantier gäller inom hela gemenskapen, men hur är det egentligen? Mer specifikt funderar jag på att köpa Miele maskiner från Tyskland.
När det gäller just Miele skulle jag kolla upp först. Vad jag kommer ihåg så gäller deras extragarantier man kan köpa 5 resp 10 år enbart i Tyskland om det är där man köper garantin. Kanske man kan köpa 10års garantin i Sverige på en Tyskköpt maskin?
 
Vet att det var länge sen men ja har en liten fråga hur gör du när du köper elektronik från Tyskland. Förklara gärna ingående. Mejla gärna. Ola_brandt@hotmail.se
 
Bumpar tråden lite med en fråga (hoppas jag inte bryter mot några regler), någon som nyligen beställt från bobselektro? är mycket sugen att beställa lite från dem, skulle spara ganska mycket pengar om det går smärtfritt?

mvh
 
G ginko skrev:
Bumpar tråden lite med en fråga (hoppas jag inte bryter mot några regler), någon som nyligen beställt från bobselektro? är mycket sugen att beställa lite från dem, skulle spara ganska mycket pengar om det går smärtfritt?

mvh
G ginko skrev:
Bumpar tråden lite med en fråga (hoppas jag inte bryter mot några regler), någon som nyligen beställt från bobselektro? är mycket sugen att beställa lite från dem, skulle spara ganska mycket pengar om det går smärtfritt?

mvh
Hej Ginko,

testade du bobselektro - blev det bra?

Tack på förtass!
 
heychristo heychristo skrev:
Hej Ginko,

testade du bobselektro - blev det bra?

Tack på förtass!
tyvärr, gjorde aldrig det!

mvh
 
Är det fortfarande generellt billigt med vitvaror från Tyskland trots svag krona?
 
Hemmakatten
Har tyvärr ingen aning. Men var beredda på att vitvarorna är tillverkade på andra ställen än om man köper de i Sverige.

Köpte vitvaror i Portugal. Minst lika dyrt som i Sverige och med helt andra tillverkningsnummer. (Och manualer.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.