Ni som är experter på området, jag är nybörjare.
Jag skall skriva ut på en flashforge finder, men jag får problem med att plasten inte fäster riktigt på plattan och det resulterar i att munstycket drar runt alltihop till sist.
Jag har ställt in avstånden rätt och jag har ställt in temperaturen efter plasten. Vad kan man mer göra för att första lagret skall fastna?
När den väl kommer igång sedan så är det inga problem. då skriver den för fullt.
 
Hårspray eller Limstift från clasohlson! :) Efter att utskriften är klar tvättar du bara av plattan med vatten :)
 
R
Vilken typ av plast?

stora problemet är den oupvärmda plattan, men det kan du ju tyvärr inte göra nåt åt så då får man ta till knep som ovan nämner eller använda maskeringstejp på ytan.
(y)
 
Z zzoink skrev:
Hårspray eller Limstift från clasohlson! :) Efter att utskriften är klar tvättar du bara av plattan med vatten :)
Ok. Det får jag testa i morgon
 
R RalleB skrev:
Vilken typ av plast?

stora problemet är den oupvärmda plattan, men det kan du ju tyvärr inte göra nåt åt så då får man ta till knep som ovan nämner eller använda maskeringstejp på ytan.
(y)
Nej det går ju inte värma den. Jag får för mig att den är för blank så att det glider. Så det kanske funkar med spray.
Skall det ligga något på glasskivan som orginal? Min är begagnad. Jag tänkte om det kanske är något som fattas?
 
Som andra svarat så är bästa lösningen att öka friktionen på plattan.
Finns en speciell film jag sett att vissa använder, Kjell säljer BuildTak plattor som också ska hjälpa.
Hur ser dina fläktinställningar ut, kan det jhälpa om du skriver ut en "raft" med fläkten avstängd?

/M
 
M mgranbom skrev:
Som andra svarat så är bästa lösningen att öka friktionen på plattan.
Finns en speciell film jag sett att vissa använder, Kjell säljer BuildTak plattor som också ska hjälpa.
Hur ser dina fläktinställningar ut, kan det jhälpa om du skriver ut en "raft" med fläkten avstängd?

/M
Jag kan testa. Vet dock inte hur man stänger av fläkten? Kan det hjälpa att köra saktare?
 
R
Men vilken typ av filament försöker du skriva ut med?
PLA, PETG, ABS etc?

För den du har lär bara funka med PLA.
 
T
Innan du börjar kladda med hårspray och lim mm på plattan, har du rengjort ordentligt?
Plattan måste va kliniskt ren för att det ska fästa bra, minsta fingeravtryck kan göra att det släpper.
 
R RalleB skrev:
Men vilken typ av filament försöker du skriva ut med?
PLA, PETG, ABS etc?

För den du har lär bara funka med PLA.
Ok. Det står PETG på den. fäster pla bättre? Jag får ju bra utskrivter när den väl kommer igång!
 
T Thullen skrev:
Innan du börjar kladda med hårspray och lim mm på plattan, har du rengjort ordentligt?
Plattan måste va kliniskt ren för att det ska fästa bra, minsta fingeravtryck kan göra att det släpper.
Bra påpekande! Skall putsa noga i morgon.
 
R
Ja, petg är helt fel filament att börja med som nybörjare.
kräver att själva filamentet är uttorkat, hög temperatur vid utskrift, helst en platta med värme, vid utskrift med petg vill du ha nozzlen ännu närmare bädden än med pla för att få en squish effekt etc.

köp en rulle PLA från Clas Ohlsson och börja med istället.
Sen när du lärt det maskinen och vilka inställningar med retractions, temperaturer m.m så kommer det bli lättare att felsöka andra typer av filament
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
R RalleB skrev:
Ja, petg är helt fel filament att börja med som nybörjare.
kräver att själva filamentet är uttorkat, hög temperatur vid utskrift, helst en platta med värme, vid utskrift med petg vill du ha nozzlen ännu närmare bädden än med pla för att få en squish effekt etc.

köp en rulle PLA från Clas Ohlsson och börja med istället.
Sen när du lärt det maskinen och vilka inställningar med retractions, temperaturer m.m så kommer det bli lättare att felsöka andra typer av filament
Ok. Bra att veta.
 
Det är ju så märkligt bara att tre utskrifter går perfekt, men nu helt plötsligt så bara glider det runt utan att fästa. Jag har testat tipsen ovan utan resultat. Har också beställt en rulle PLA, men den tar ju någon dag att få hit.
Kan man kanske skaffa någon platta så att det blir strävare? Skall det bara vara glas som orginal? Det känns väldigt glatt..
 
Problemet verkade vara att den modellen av någon anledning inte hamnade 100% ned på plattan utan aningen i luften! Jättekonstigt, men det löste sig i alla fall. Plasten funkar fint och det behövdes inget kladd på plattan!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.