Hej,

Skall eventuellt skriva på köpa en tomt imorgon då säljaren godtagit vårt förhandsbud. Dock har vi inte hunnit söka någon byggnadskreditiv ännu. Vi tror inte det är några problem men processen är inte påbörjat ännu.

Mäklaren skriver att att det i kontraktet kommer att ha med en text som talar om att köparen har klart med sina finanser.

Mina frågor:
- Vi har pengar till handpenningen men jag förstår att resten av summan betalar man vid tillträdesdatumet?

- Vad har vi för val nu när vi inte har byggnadskreditivet/bygglån klart om vi skriver på imorgon? Risken är att de inte vill sälja till oss om vi säger att vi vill att den formuleringen skall strykas.

- Tar vi alltför stora risker här?

- Säljaren vill ha en klausul om att vi skall bygga den villa som det finns bygglov för för att de skall få täckning för sina arkitektkostnader. Vi gillar planlösningen med det låser in oss till just det huset och firman som inte är så stor men verka ha lång erfarenhet (Rejnäs villan). Vad bör vi tänka på här?

- Vi har pratat pratat kort med grannen som byggt med Rejnäs villan och varit nöjd och känner att de fått mycket hus för pengarna. Vi hinner inte med fler referenstagningar. Någon som vet någon om de här?

Tacksam för snabb hjälp då eventuell avtalsskrivning sker imorgon vid lunchtid.
 
coconut
Ett byggnadskreditiv kan du inte få förrän du fått startbesked, i alla fall var det så hos vår bank.

Fram till startbesked hade vi ett separat lån för tomten. Men om ni kollat med banken att de finansierar både tomt och tänkt hus så borde det inte vara några problem att starta.

Vi redan innan allt var klart hade en summa att låna för totalkostnaden, lite som ett lånelöfte fast för husbygget.

Därmed behövde vi inga klausuler med gällande finansiering. Så om ni inte har ett papper från banken som säger att de tänker sig att låna ut till tänkt kalkyl så kanske ni borde kolla upp det.

sen kan ni ändra därefter men då vet ni i alla fall att banken är okej med era planer.
 
  • Gilla
Cittcatt
  • Laddar…
Hemmakatten
Köpeskillingen inkluderar väl bygglovskostnader (inklusive ev. planavgift) och arkitektkostnad? Borde det göra. Antar att säljaren har någon bonus/provision från byggfirman om just det huset byggs på tomten.

Kräver säljaren att ni i köpekontraktet förbinder er att anlita denna byggfirma? Det skulle inte jag gå med på. Undrar också om en sådan klausul är giltig? Tveksamt. Vad som helst kan ju hända med byggfirman innan byggstart, alltifrån konkurs till förseningar. Och OM det skulle vara så att ni är bundna till byggfirman så kan de kräva vad som helst i betalning.

Jag skulle INTE skriva på ett sådant köpekontrakt. Förstår inte heller vad det är för brådska med att skriva på köpekontraktet idag/imorgon? Och när är tillträdet? För en fastighet/tomt är den oftast med en gång.

Ingår vatten- och anslutningsavgifter i priset? Om inte, så kostar det 2-300.000 kr till.

Och ni har inte klart med banken. Har ni fått något lånelöfte? Kan vara mycket riskabelt att skriva på om ni bara har till handpenningen på tomten. Normalt lånar banken ut upp till 85% av det beräknade marknadsvärdet när huset är färdigbyggt. Er handpenning för tomten uppgår väl knappast till 15% av marknadsvärdet.

Banker brukar dessutom kräva högre kontantinsats när man bygger hus än om man köper ett färdigt hus. Helt enkelt större risk för banken. Dessutom är låneansökan beroende på era inkomster och vad banken anser ni klarar av.

Och till sist. Har ni vänt er till oberoende mäklare och fått en preliminär bedömning av det färdiga husets marknadsvärde? Har ni otur blir produktionskostnaden högre än marknadsvärdet.

Nej, skriv inte på ett köpekontrakt innan ni fått svar på frågorna ovan.
 
  • Gilla
Cittcatt
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Köpeskillingen inkluderar väl bygglovskostnader (inklusive ev. planavgift) och arkitektkostnad? Borde det göra. Antar att säljaren har någon bonus/provision från byggfirman om just det huset byggs på tomten.

Kräver säljaren att ni i köpekontraktet förbinder er att anlita denna byggfirma? Det skulle inte jag gå med på. Undrar också om en sådan klausul är giltig? Tveksamt. Vad som helst kan ju hända med byggfirman innan byggstart, alltifrån konkurs till förseningar. Och OM det skulle vara så att ni är bundna till byggfirman så kan de kräva vad som helst i betalning.

Jag skulle INTE skriva på ett sådant köpekontrakt. Förstår inte heller vad det är för brådska med att skriva på köpekontraktet idag/imorgon? Och när är tillträdet? För en fastighet/tomt är den oftast med en gång.

Ingår vatten- och anslutningsavgifter i priset? Om inte, så kostar det 2-300.000 kr till.

Och ni har inte klart med banken. Har ni fått något lånelöfte? Kan vara mycket riskabelt att skriva på om ni bara har till handpenningen på tomten. Normalt lånar banken ut upp till 85% av det beräknade marknadsvärdet när huset är färdigbyggt. Er handpenning för tomten uppgår väl knappast till 15% av marknadsvärdet.

Banker brukar dessutom kräva högre kontantinsats när man bygger hus än om man köper ett färdigt hus. Helt enkelt större risk för banken. Dessutom är låneansökan beroende på era inkomster och vad banken anser ni klarar av.

Och till sist. Har ni vänt er till oberoende mäklare och fått en preliminär bedömning av det färdiga husets marknadsvärde? Har ni otur blir produktionskostnaden högre än marknadsvärdet.

Nej, skriv inte på ett köpekontrakt innan ni fått svar på frågorna ovan.
Hej,

Tack för svar!

Stressen var pga att det inte kommer inte ut särskilt många tomter med det läget och priset per år och vi hade en chans att visa vårt intresse innan den kom ut på marknaden så vi skulle slippa en budgivning. Vi skrev på för tomten i lördags.

Vi har fortfarande möjlighet att dra oss ur vad gäller klausulen om att välja nuvarande husleverantör om vi betalar 75'. Vi kände att vi inte hade tiden på vår sida för att inte våga hoppa på tåget så nu jobbar vi igenom ansökan för byggnadskreditiv och kollar upp vilka möjligheter vi har då vi skrivit på för tomten. Riskabelt men vi tror att det kommer gå vägen.
 
Hemmakatten
Jag önskar er lycka till med banken. När får ni tillträde till tomten?

Hur var det med VA och el till fastigheten? Är det framdragit till tomtgränsen och ingick det i priset?

Hur är tomten beskaffad? Ängsmark, skog, gammal sjöbotten? Är det gjort någon geoteknisk undersökning?

Kolla med kommunen och begär ut kopia på alla handlingar som berör fastigheten, bygglov mm.

Kolla med Lantmäteriet att avstyckningen verkligen är gjord och kolla eventuella servitut.

Inte helt säker på att priset blivit högre om tomten hade blivit utlagd på hemnet. Säljaren var ju väldigt pigg på att sälja till er...

Ja, det är verkligen riskabelt att köpa en fastighet på det sätt ni gjort. Inget att rekommendera. Men hoppas allt går vägen och att det inte dyker upp några tråkiga/oväntade saker.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Jag önskar er lycka till med banken. När får ni tillträde till tomten?

Hur var det med VA och el till fastigheten? Är det framdragit till tomtgränsen och ingick det i priset?

Hur är tomten beskaffad? Ängsmark, skog, gammal sjöbotten? Är det gjort någon geoteknisk undersökning?

Kolla med kommunen och begär ut kopia på alla handlingar som berör fastigheten, bygglov mm.

Kolla med Lantmäteriet att avstyckningen verkligen är gjord och kolla eventuella servitut.

Inte helt säker på att priset blivit högre om tomten hade blivit utlagd på hemnet. Säljaren var ju väldigt pigg på att sälja till er...

Ja, det är verkligen riskabelt att köpa en fastighet på det sätt ni gjort. Inget att rekommendera. Men hoppas allt går vägen och att det inte dyker upp några tråkiga/oväntade saker.
Jag uppskattar hjälpen!

Vad gäller VA finns det en anslutningsoffert. Det har jag inte för elen men förstått att det inte är lika stor kostnad. Det är framdraget men vi behöver betala anslutningskostnaden. Vem kontaktar man för att få offert på anslutning av el? Är det de som har elnätet?

Tomten är mestadels berg men finns delar där det varit vattenansamling som man måste hantera, framgår i dagvattenutredningen.

Vi tror att vi har ganska mycket info ändå, men klart att man kunde gjort annorlunda men med den minimala utbudet i området vi är intresserad av vågade vi inte chansa.
 
Hemmakatten
När vi köpte förra tomten hade vi letat tomt i två år. Av en händelse gick min partner in på blocket!! och råkade hitta en sjötomt.

Vi tittade en regnig, gråmulen dag i november. Över en kaffe samma dag så sa vi omedelbart att vi ville köpa tomten. Kontrakt och köpebrev 22 december.

Då hade vi bara ett förhandsbesked om ett Smålandshus på fel del av tomten.

Vi chansade. Fick bygga där vi ville ( på prickmark) och även en gäststuga/bastu vid sjön. Detta var ett önskescenario som fick godkänt av byggnadsnämnden.

Men i efterhand så var det ett stort risktagande som jag aldrig skulle göra om.
 
C Cittcatt skrev:
Jag uppskattar hjälpen!

Vad gäller VA finns det en anslutningsoffert. Det har jag inte för elen men förstått att det inte är lika stor kostnad. Det är framdraget men vi behöver betala anslutningskostnaden. Vem kontaktar man för att få offert på anslutning av el? Är det de som har elnätet?

Tomten är mestadels berg men finns delar där det varit vattenansamling som man måste hantera, framgår i dagvattenutredningen.

Vi tror att vi har ganska mycket info ändå, men klart att man kunde gjort annorlunda men med den minimala utbudet i området vi är intresserad av vågade vi inte chansa.

Hej, vilken konsult gjorde dagvattenutredningen? Tacksam för tips då jag måste göra en skyfallsutredning för få tomten styckad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.