Håller med tidigare talare, otroligt vacker mur, gräv ut bakom och gjut/bygg en ny mur som dessutom håller kvar gamla muren i nuvarande skick och bygg sedan växthuset på nya muren.
Vad får du i takhöjd, 5-6M?
 
sir_daniel sir_daniel skrev:
Håller med tidigare talare, otroligt vacker mur, gräv ut bakom och gjut/bygg en ny mur som dessutom håller kvar gamla muren i nuvarande skick och bygg sedan växthuset på nya muren.
Vad får du i takhöjd, 5-6M?
Tack, vad kul att höra!

Ja, så tänkte vi göra. Blir ett roligt projekt i sommar.

Takhöjden kommer bli cirka fyra meter. Den gamla muren är cirka två meter hög.
 
Om ni har möjlighet, sätt in en kamin där för att kunna njuta sen höst och tidig vår samt någon gång under vintern med
Tex gluwine
 
  • Gilla
noemiferrando
  • Laddar…
Om man använder ett vattenpass är det extremt lätt att gjuta en plan yta. Skruva bara fast brädor mot muren och fyll med cement när du kontrollerat att ovansidan av brädan är i våg. Lägg i lite armering med och några tvärgående stag i toppen kan va bra med. Typ som en stege så inte formen kalvar. Lycka till!
 
E Erik Salhammar skrev:
Om man använder ett vattenpass är det extremt lätt att gjuta en plan yta. Skruva bara fast brädor mot muren och fyll med cement när du kontrollerat att ovansidan av brädan är i våg. Lägg i lite armering med och några tvärgående stag i toppen kan va bra med. Typ som en stege så inte formen kalvar. Lycka till!
Tack för inputen! Jag har tänkt den tanken men inte vågar. Tänker du att den nya gjutningen skulle gå hela vägen ner från marken och sedan bilda en ny yta på toppen?
 
Har bygget försenats :( länge sedan du frågade sist. Gräver du ur på utsidan och gjuter en ca 20 cm betongmur med armering i så kommer det att hålla. Du ska då sätta strävor under jord ca 3 meter ut från baksidan om det möjligt som är ankrade i betongen.. Kan du även tolerera att sidorna lutar lite inåt så fyller du sprickorna med betong
 
K krippe91 skrev:
Tack för inputen! Jag har tänkt den tanken men inte vågar. Tänker du att den nya gjutningen skulle gå hela vägen ner från marken och sedan bilda en ny yta på toppen?
nej. Hela poängen är ju att man ska se den fina gamla muren. Det är ju charmen
 
  • Gilla
noemiferrando
  • Laddar…
E Erik Salhammar skrev:
nej. Hela poängen är ju att man ska se den fina gamla muren. Det är ju charmen
kan komma förbi helt gratis och kika på det hela om det inte är för långt bort
 
J jonaserik skrev:
Har bygget försenats :( länge sedan du frågade sist. Gräver du ur på utsidan och gjuter en ca 20 cm betongmur med armering i så kommer det att hålla. Du ska då sätta strävor under jord ca 3 meter ut från baksidan om det möjligt som är ankrade i betongen.. Kan du även tolerera att sidorna lutar lite inåt så fyller du sprickorna med betong
Vi tog ett beslut om att renovera kök och bygga en altan först. Men det var lustigt att denna tråd återupplivades då vi tänkte börja med bygget om två veckor och har köpt hem många gamla fönster och annat skoj.

E Erik Salhammar skrev:
nej. Hela poängen är ju att man ska se den fina gamla muren. Det är ju charmen
Jag håller med! :)

E Erik Salhammar skrev:
kan komma förbi helt gratis och kika på det hela om det inte är för långt bort
Oj, tack, det var väldigit snällt av dig. Huset ligger i Laholm, vet inte var du bor?

Vi hade en murare som var där i vintras och tittade. Han sa att det skulle bli väldigt dyrt att mura upp en ny mur på insidan eftersom muren ligger långt ner på tomten dit det inte går att komma med grävmaskin och liknande. Jag tolkar dig som att du föreslår att gjuta en ny "platta" längst upp på muren? Eller var tänkte du att man murar? På utsidan?
 
K krippe91 skrev:
Vi hade en murare som var där i vintras och tittade. Han sa att det skulle bli väldigt dyrt att mura upp en ny mur på iinsidan
Inte på insidan, på utsidan ska det vara extra mur
 
J jonaserik skrev:
Inte på insidan, på utsidan ska det vara extra mur
Det är en intressant tanke, men skulle inte det kräva enormt mycket grävande och stor risk att den gamla muren rasar in helt? Det är tyvärr inte möjligt att få dit en grävmaskin.
 
Ja tyvärr blir det många spadtag , men det är enda sättet att behålla strukturen på befintlig mur. Urskönt med naturmaterial som ser levande ut. Det går aldrig att rätta upp den muren, bara med järnbalkar kors och tvärs, men du ska väl kunna vara där. Sen det med grävare som inte kommer fram , Tja allting går utom små barn dom springer eller att något tar längre tid :D
 
  • Gilla
noemiferrando
  • Laddar…
Hej Krippe 91!
Har läst hela tråden och undrar hur det går med ert växthusbygge.
Saken är den att jag är precis i samma situation som er. Har en gammal stenmur som jag vill använda till ett växthus men jag vet ej om muren kommer att hålla.
Har ni hittat någon lösning ännu?
Mvh
Anna Walsh
 
W Walshanna skrev:
Hej Krippe 91!
Har läst hela tråden och undrar hur det går med ert växthusbygge.
Saken är den att jag är precis i samma situation som er. Har en gammal stenmur som jag vill använda till ett växthus men jag vet ej om muren kommer att hålla.
Har ni hittat någon lösning ännu?
Mvh
Anna Walsh
Hej Anna!

Kul att du går i liknande tankar. Vi valde att bygga växthuset och det är nu i princip klart. Vi byggde upp en ny mur bakom den gamla muren baktill och byggde sedan upp en entré med trästomme till växthuset framtill. All tyngd ligger på den nya muren baktill och trästommen framtill. Däremellan drog vi rejäla bjälkar precis ovanför den gamla muren. Vi heter junilyckan på instagram om du vill se bilder på bygget. :)
 
K krippe91 skrev:
junilyckan på instagram . :)
Wow vilken fint stället och renovering , en till som följer nu :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.