Hej, min brf håller på och installerar fiber i fastigheterna nu och vi har fått meddelande om att en fiberbox inom de närmsta veckorna ska sättas in i varje lägenhet. Riktlinjerna vi fått är att de kan montera den 5 meter från dörr och jag har nu beslutsångest över var jag ska placera den.

Problemet är också att jag håller på och renoverar lägenheten och inte kommit till hallen än. Det är tapet som ska rivas, lister ska bort och sedan ny tapet som ska upp.

Jag ber om råd nu över var jag bör placera boxen för att det ska bli smidigast?

Mina alternativ i dagsläget är:
1. Att dra den ca fem meter in längs en vägg, där hamnar den centralt i lägenheten, precis bredvid ett eluttag och enkelt att dra tv-kabel till tv:n.

2. Sätta den precis innanför dörren vid elcentralen, då slipper jag eventuella utanpåliggande dragningar av kabel som kommer vara ivägen när jag renoverar men jag måste också sätta in ett eluttag bredvid centralen.

Vad säger er erfarenhet?
 
Att ha den just innanför dörren är sällan en god idé för dragning till annan utrustning, så om jag hade varit dig hade jag undvikit det.

Edit, och trådlöst nät vill man helst ha centralt i lägenheten.
 
V ViktorHg skrev:
Att ha den just innanför dörren är sällan en god idé för dragning till annan utrustning, så om jag hade varit dig hade jag undvikit det.

Edit, och trådlöst nät vill man helst ha centralt i lägenheten.
Precis min tanke med, men jag gissar på att det kommer vara en utanpåliggande kabel de drar på listen om jag går för alternativ 1 som då kommer vara rejält opassande för att byta lister och tapeter..
 
T Tummenmittihandenrick skrev:
Precis min tanke med, men jag gissar på att det kommer vara en utanpåliggande kabel de drar på listen om jag går för alternativ 1 som då kommer vara rejält opassande för att byta lister och tapeter..
Om det passerar någon dörröppning gissar jag på att det kommer dras högst upp på väggen, i kabellist. Så tapetsering före hade såklart varit lättare för din del, men det blir nog inte jättesvårt ändå :)
 
Det passerar ingen dörröppning så min farhåga är att den läggs längst ner. Frågan är också om jag ska lägga energi nu på att slita loss så mycket tapet jag hinner. Men du kanske har rätt i att det är bättre att placera den fördelaktigt för övrig utrustning :)
 
Ja det blir nog värt att lägga lite extra energi vid tapetsering för bättre placering. Men du har inte möjlighet att tapetsera innan? Det går ju relativt snabbt om man inte behöver vänta på beställda tapeter iallafall.
 
Ja det skulle nog va möjligt, men grunden är inget vidare så lär riva tapeten, bredspackla och måla taket innan också..
 
  • Gilla
ViktorHg
  • Laddar…
Jag föreslår brevid elcentral med så lite fiber som möjligt ivägen för din och framtida renovering. När denna väl sitter där så kostar det att flytta den. Men att dra vanlig kabel vidare fram till routern kan du göra själv och då flytta runt den om man vill ändra något.
 
Att ha trådlös utrustning centralt i en lägenhet är nog att ta i också om den nu inte är otroligt stor då.......Jag håller med om att sätt den nära säkringscentral eller liknande och så lite fiber som möjligt på väggar. Kanske går det att snickra till nån apparatlåda runt allting så man slipper tapetsera just där allt detta sitter. Kanske en låda som täcker både elcentral och detta ?
 
Nej lägenheten är bara på knappa 60 kvadrat så för det trådlösa nätverket bör det inte vara något problem. Men det är väl för tv-kabeln som man hellre skulle ha den lite mer centralt. En låda för att täcka elcentral och den här är väl inte en dum idé. Om man skulle sätta den vid elcentralen antar jag att det inte kostar många kronor att installera ett eluttag där? Jag kommer ändå behöva ta hit elektriker för övrig renovering dessutom.
 
Det är mycket bättre att ha en nätverkskabel dragen till teven än fiber samma väg för den bör man inte peta på sen ens......En nätverkskabel kan man flytta och klamra om och dra precis hur man vill utan att riskera nåt.
 
Du kan ju köra TV trådlöst mha t ex Ruckus-prylar.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Jo jag håller ju med om att det är bättre att dra nätverkskabel själv. Såg nu också att det står att strömkontakten ej får dras ut när de installerat boxen. Det lär ju innebära att jag måste välja någonstans med eluttag tillgängligt just nu.. nån som har erfarenhet av det?
 
Enstaka strömavbrott kommer de ju aldrig ifrån så fixa fram tillfällig ström du. Handlar mer om att de inte vill att den ska vara oinkopplad i flera månader/år om du inte köper några tjänster av dem.
 
T Tummenmittihandenrick skrev:
Jo jag håller ju med om att det är bättre att dra nätverkskabel själv. Såg nu också att det står att strömkontakten ej får dras ut när de installerat boxen. Det lär ju innebära att jag måste välja någonstans med eluttag tillgängligt just nu.. nån som har erfarenhet av det?
Angående det så är det egentligen så inte folk ska ringa support för att det inte funkar då strömmen bara utdragen. Sparar väl en del samtal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.