Vilka komponenter?
Har du någon källa?
 
T TheGame skrev:
Tänker också på detta värt att laga eller ska man leta annat?
Köpte en Toyota Corolla 1989 nybesiktad för 2år så snart är det dax igen.
Fungerar perfekt förutom att generator börjat ladda batteriet dåligt så lysen bara lyser halvt tills man kört ett tag.
Sen iår blir det 10år (4000mil) sen kamrem byttes.

Så det lär ju kosta mer än jag köpte bilen för.
3000+lite datordelar
Generator är ju enkelt att fixa så det skulle jag se över. Men kamrem kan man dra ut på, rasar den så köper du en ny bil
 
lsoderlund lsoderlund skrev:
Tvätta bilen kan kan alla göra, om du tycker det är trist, kör automat-tvätt. Dumsnålt att inte tvätta bilen, och framförallt, när något går sönder, så har du förhoppningsvis inte 10kg grus och sand samt en död kråka i hjulhuset.
Dumsnålt att inte tvätta bilen säger du. En autmattvätt kostar ca 300 kr. Räcker det med en gång i månaden? Det är i så fall 3600 kr om året. Sparar man så mycket i verkstadskostnad genom att köra igenom biltvätten?
 
useless useless skrev:
Hur lyckas man lägga 10 000:- om året på att hålla en gammal bil rullande? 2-4 000:- i snitt låter mer rimligt.
Det är det jag undrar också. Måste ju göra något fel med mina bilar eftersom det kostar så mycket... Därav denna tråd :)
 
Tvätta är nog inte största problemet, det är betydligt värre att parkera på en gräsmatta till exempel. Håll gärna bilen ren och torr såklart.

Största orsaken till problem i bilar är att det är en värdelös modell med dåliga komponenter i som går sönder
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Håll gärna bilen ren och torr såklart.
Haha. I det här vädret?! Dyngsurt överallt här nere... Parkerar bilen på vår infart som mest består av lera just nu :( Men det torkar väl upp till sommaren :)
 
Där har du nog en orsak, det kommer konstant fukt underifrån
 
T tompaah7503 skrev:
Det är ett rimligt resonemang så länge som bilen har ett lite högre värde.
Exempelvis en bil som är värd 200.000 kr i funktionell skick men som behöver reparationer för 200.000 kr kanske inte är den bilen man reparerar. Men om man börjar röra sig ner mot 5-10.000 kr träsket av bilar så får man kasta bort tanken om bilens värde och istället börja tänka i form av månads/årskostnad för bilen. Reparerar man sin billiga skrotbil för 10.000 kr om året så kostar den bara 200.000 kr på 20 år, vilket är ungefär vad en halvbillig nybil skulle kosta i bara inköp.
Jag hade sålt av eller skrotat en bil i den prisklassen om du lägger 10 tusen om året på den. Såklart om det inte skulle vara en ovanligt modell. Men en audi 100 hade pressats.

S Stadsfiskalen skrev:
Det är väl klart att tvätt påverkar livslängden, vad fan påstår du? En ovättad/skitig bil, påverkar flertalet komponenter i det långa loppet.
Bland annat bromsok påverkas ju av allt jox och skit om man inte tvättar sin bil. Man behöver inte göra det varje vecka men en grundlig rengöring är bilen värd om man inte bryr sig.
Nu är detta lite extremt men 2 exempel vilka är verkliga.
Audi A6 75-80 tusen mil tvättad regelbundet men dock lite dåligt sista åren, rosten bara kommer som en käftsmäll runt hörnet direkt
V70 65-70 tusen, tvättad 2-3 ggr i veckan, städad varje dag, vid pensionen inte en rostfläck någonstans överhuvudtaget, såg ut som en ny bil förutom lite små blessyrer.
V70 samma mil vid pensionen, tvättad dåligt pga många chaufförer, rostig och allmänt dåligt skick.

Sen rostar ju vissa bilar mer än andra men underhåll är viktigt.

T tlundberg skrev:
Dumsnålt att inte tvätta bilen säger du. En autmattvätt kostar ca 300 kr. Räcker det med en gång i månaden? Det är i så fall 3600 kr om året. Sparar man så mycket i verkstadskostnad genom att köra igenom biltvätten?
Självtvätt max en hundring även om du är slö, inte jättebra men betydligt bättre än roterande borstar, har du egen uppfart, grusplan så någon tia och en halvtimme. Du måste inte tvätta den helt fläckfri varje gång. Det gör inte din automattvätt hur många tusen du än betalar.

I övrigt.
Olja, filter 1 gång om året.
Kolla över bilen en gång i veckan, belysning dylikt, vid varje tankning är bra rutin, kolla däcktryck. Drar bilen snett, se till att ordna det asap.
Klonkar det, ordna asap. Ligger broms emot, fixa asap, lyser någon gul lampa, fixa asap.

Ja du förstår, fixa alla problem omgående.

Har själv en bil som folk tror är problembil. Renault megane -10. Den har gått över 20 tusen nu. Och bara bytt slitagedelar, typ styrled, klossar och skivor. I övrigt är allt original.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Jag hade sålt av eller skrotat en bil i den prisklassen om du lägger 10 tusen om året på den. Såklart om det inte skulle vara en ovanligt modell. Men en audi 100 hade pressats.
Fast med en kapitalkostnad om 800 kr i månaden kan man inte ha billigare bilägande. 10.000 i reparationer om året låter kanske mycket men om det är allt där är i kostnader för själva bilen, så är det jävligt billigt.
 
  • Gilla
SaabNiklas och 2 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Fast med en kapitalkostnad om 800 kr i månaden kan man inte ha billigare bilägande. 10.000 i reparationer om året låter kanske mycket men om det är allt där är i kostnader för själva bilen, så är det jävligt billigt.
Om det är konstant 800 kr i månaden så hade bilen som sagt blivit skrotad. Hade det handlat om någon tusing max per år så hade den fått vara kvar.
Jag lade själv 58 tusen på min bil, och i repkostnader för bromsar och styrled ligger jag på drygt max 5 tusen för 3 snart 4 år. Det är mer värt än att hålla på med en strulbil när man pendlar. Kan man dessutom inte skruva själv så blir det ju bara långdraget och störigt att behöva lämna in bilen ett antal ggr per år.
När jag haft bilar som strulat så åker de snabbt iväg till någon som ser glädje i det. Jag kan skruva allt själv men jag har inte tid att hålla på nu mer =)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Självtvätt max en hundring även om du är slö, inte jättebra men betydligt bättre än roterande borstar, har du egen uppfart, grusplan så någon tia och en halvtimme. Du måste inte tvätta den helt fläckfri varje gång. Det gör inte din automattvätt hur många tusen du än betalar.
Jag har både grusplan och högtryckstvätt. Men ett av problemen jag har med att tvätta bilen är att jag aldrig har lyckats göra det på under två timmar. Hade det bara tagit en halvtimme hade det kanske inte tagit emot så mycket att gå ut och göra det. Så länge det inte är för kallt eller regnar...

Men som jag skrev tidigare i tråden, vi har ett par ställen i närheten som handtvättar bilen åt mig för 100 kr. Då blir det 1200 om året om det räcker med en gång i månaden.

R Rkarlsson skrev:
I övrigt.
Olja, filter 1 gång om året.
Kolla över bilen en gång i veckan, belysning dylikt, vid varje tankning är bra rutin, kolla däcktryck. Drar bilen snett, se till att ordna det asap.
Klonkar det, ordna asap. Ligger broms emot, fixa asap, lyser någon gul lampa, fixa asap.
Däcktryck kollar jag bara vid däckbyte. Resten i din lista sköter jag :) Så det är inte där problemet ligger
 
D Daniel 109 skrev:
Vilka komponenter?
Har du någon källa?
Bromsar.
Källa: Egen erfarenhet.
 
  • Gilla
SaabNiklas
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Där har du nog en orsak, det kommer konstant fukt underifrån
Brukar inte vara riktigt så här illa. Flyter ju överallt här just nu... För det mesta är vår infart torrt grus. Men visst. Det är nog dags att köra på ett lager nytt grus nu
 
Påverkas bromsarnas livslängd av biltvätt? Finns det någon som tvättar bromsarna?
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Ja.
Ja.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.