Jag var nog otydlig och att vi pratar förbi varandra. Jag syftade på "Den som utför en renovering sv badrum måste ha den behörigheten". En förening kan ju komma överens om att "i vår förening" måste det vara så. Hur pass hållbart ett sådant beslut är däremot har jag ingen aning om.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Man kan ju inte klaga på dolt fel etc. på att ett närmare 15 år gammalt badrum bara för att det inte följer de branschregler som började gälla för 4 år sen. Ska man jämföra med något ska det vara de regler som gällde när badrummet byggdes.
Det var inte avsikten
Först: Säker Vatten, auktorisationen och branschreglerna lanserades 1 september 2005.
Sunt förnuft har funnits längre än så...

Min avsikt att informera om "Säker Vatten" var att man, som novis, ska få veta vad branschreglerna säger.
Det ger i alla fall en fingervisning om hur det BÖR se ut när man tittar på en installation. för att försäkringsbolaget ska bli nöjda. Det är ju "de" man skyddar sig emot.

Har man koll själv kan det göra att en lght inte blir så intressant att köpa eller i alla fall att ha som underlag när man diskuterar priset..
T ex Om man vill argumentera om risker med den installation som är utförd, och så man själv förstår vilka extra kostnader som det medför i den riskbedömning man gör vid köpet över de åtgärder man eventuellt behöver göra i framtiden.

Misstaget som en potentiell bostadsrättshavare ofta gör är att inte koppla in kunnigt folk vid en besiktning,inspektion eller vad man nu vill kalla det.
En del tycker att ser det bara fint ut så är det nog ok...eller litar på uttalanden...
"Mäklaren sa att det var ok". Men vad kan de och vilket ansvar har de..? hmm inget i princip. De skriver bort sig från allt ansvar.
Då kan en besiktning av en kunnig person vara till stor hjälp när man ska göra riskbedömningen över vad pengarna man har, ska räcka till.

Samtidigt ska man passa på att titta i föreningens stadgar ..
Står det inget i föreningens stadgar om att det måste vara certifierat folk som gör installationer, så kan, i princip, vem som helst utföra en "renovering". Så att det kan se för-jävligt ut...utan att vara fel
Sen att man får mindre eller ingen ersättning från försäkringsbolaget, det är en annan fråga..
OCH det blir ju bara aktuellt OM/NÄR det blir en skada.

Så länge det inte finns nån påvisad "skada", så får det ju som sagt, se ut på lite olika sätt...
Sen är det ju ALLTID upp till köparen att acceptera riskerna med konstiga vattendragningar...

(Undantaget elinstallationer...som iofs kan se ut som skit, utan att för den sakens skull behöva vara osäker.
Osäkra elinstallationer ska polisanmälas enligt elsäkerhetslagen.)

https://www.elsakerhetsverket.se/ko...an/polisanmal-olagligt-elinstallationsarbete/
 
Det här är lite intressant :
hur gör man om man upptäcker sådana här fel och sedan ska prata pris med säljaren ?
Är säljaren "smart" så kan säger denne : jag säljer till någon annan än dig...
Vad gör man då ? kan man vara så elak så att man tipsar konkurrenterna om orsaken
till att man inte är med i konkurrensen ??
 
S skaraborgsfakir skrev:
Det här är lite intressant :
hur gör man om man upptäcker sådana här fel och sedan ska prata pris med säljaren ?
Är säljaren "smart" så kan säger denne : jag säljer till någon annan än dig...
Vad gör man då ? kan man vara så elak så att man tipsar konkurrenterna om orsaken
till att man inte är med i konkurrensen ??
Det lämpliga kan vara att undersöka de viktigaste punkterna i en bostadsrätt innan man lämnar bud. Det kan till exempel vara badrum, övriga avlopp, eventuella ombyggnader som gjorts med mera. Sedan anpassa sitt bud efter vad som då framkommer. Att lägga sig i relationen mellan säljare och andra potentiella köpare är knappast lämpligt
 
Vad man kan göra är att informera mäklaren om felen. Mäklaren har skyldighet att informera om sådant de vet. Man ska inte försöka få kontakt med övriga budgivare.
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
Fast en annan sak som blir lika intressant är ju om det är otillåtet att fuska? Jag förstår ju om man säljer nånting och ger sken av att det är professionelt gjort och kanske visar falska intyg men i vilket läge står man om säljaren bara snyggar till nåt, dvs sminkar en gris och sen bara låter köparen avgöra själv? Att man inte gör nån utfästelse om att renovering är utförd. Tyvärr är det ju så på dylika marknader och som redan nämnts att backar man på detaljer så står det ju trettielva till i kön och vill ha..........Man har ju liksom inga möjligheter att rota för mycket i saker även om det borde vara logiskt för alla att så göra. Lika med besiktningar, de skulle väl bara skratta om man ville ha en vecka respit för att man vill besiktiga om en vecka eller två för de kunde inte komma tidigare.
Det är ju just det här som gör att det blir så här i dylika områden. Bara det är snyggt på ytan så kan man sälja vad som helst för det finns alltid nån som inte kan och vet nåt och sen får bita i det sura äpplet.
 
S skaraborgsfakir skrev:
Det här är lite intressant :
hur gör man om man upptäcker sådana här fel och sedan ska prata pris med säljaren ?
Är säljaren "smart" så kan säger denne : jag säljer till någon annan än dig...
Vad gör man då ? kan man vara så elak så att man tipsar konkurrenterna om orsaken
till att man inte är med i konkurrensen ??
Är säljaren oseriös.. ja visst, men då ska man nog dra sig ur...
Det viktiga är väl att DU inte blir lurad.
Sen kan det väl knappast vara ditt ansvar att andra blir lurade.
Det är ju upp till säljaren att lura vem han vill...
Sen om du vill köpa nåt med fel på, ja det kan ju bara du ansvara för. ;-)
 
S Stefan1972 skrev:
Fast en annan sak som blir lika intressant är ju om det är otillåtet att fuska? Jag förstår ju om man säljer nånting och ger sken av att det är professionelt gjort och kanske visar falska intyg men i vilket läge står man om säljaren bara snyggar till nåt, dvs sminkar en gris och sen bara låter köparen avgöra själv? Att man inte gör nån utfästelse om att renovering är utförd. Tyvärr är det ju så på dylika marknader och som redan nämnts att backar man på detaljer så står det ju trettielva till i kön och vill ha..........Man har ju liksom inga möjligheter att rota för mycket i saker även om det borde vara logiskt för alla att så göra. Lika med besiktningar, de skulle väl bara skratta om man ville ha en vecka respit för att man vill besiktiga om en vecka eller två för de kunde inte komma tidigare.
Det är ju just det här som gör att det blir så här i dylika områden. Bara det är snyggt på ytan så kan man sälja vad som helst för det finns alltid nån som inte kan och vet nåt och sen får bita i det sura äpplet.
Välkommen till livet... :)
Klart det är tillåtet att fuska..beroende då på vad man menar med det...
Det är ju därför man ska besikta lägenheten /huset INNAN man köper.
Köparansvar ...
Köper du nåt du inte är nöjd med så får du bita i äpplet... Rota inte om du är osäker, gå därifrån.
och man lägger in en klausul om besiktning. Går inte besiktningen igenom, så blir det inget köp.. sen är det ju upp till säljaren att bli byxis då...

Man har ett undersökningsansvar som kund och det spelar ju ingen roll vilken bransch det är.
Kan lika gärna vara i dagligvaruhandeln.

Jobbade på 80-talet på ett företag som sålde "sekunda" varor till Biltema när de startade, det var 3e sortering som normalt sett skulle gått i skrotkorgen. Det var inget Biltema upplyste om, men det var ingen hemlighet heller.
De köpte billigt och satte bara ett lägre pris än marknaden i övrigt. o när nåt inte var ok så fick man byta UTAN frågor,
Sen var det upp till kunden att avgöra om man ville köpa.. och vi vet ju alla hur det gick..
Hur mycket som är sekunda idag vet jag inte, men DÅ var det så.
Principen att få byta utan frågor kvarstår ju.. så man kan ju fundera?

Har man köpt ett "dåligt hus" så är det iofs inte så lätt att "byta" och det är därför man behöver veta mer innan man slår till.
Skulle säga att folk i gemen är ganska blåögda när de köper lght. men mer noga när de köper hus.
Utifrån de intervjuer jag har gjort...

- Har du besiktat lght innan du köpte?
- Näe varför det, mäklaren sa att allt var ok!


Vad svarar man på det? -Jaha..
Det är som att man tror att man inte kan bli lurad av ett lght-köp

Medan när det är husköp på G, då ska minsann allt kollas.
 
Jag har ett liknande bekymmer som TS, bortsett från att de galna fel jag har upptäckt inte beror på skicket vid köpet. De hantverkare jag anlitade har gjort delar av huset rent livsfarligt. Främst gällande elen, fast då badrummen är orörda och i ”hyfsat” skick fast hemmabygge är jag lite orolig för just el+vatten. Nu saknas tyvärr kvitton, och den Madame som höll i allt svarar ej på mina samtal eller mess. Det galna är att vissa saker jag ser är helt nytt vill ingen kännas vid att de jobbat med.

Jag misstänker att avsaknaden av kvitton kan göra det lite klurigare rent juridiskt, frågan är om det finns något alls att göra? Jag är inte ens klar över hur ett klagomål skulle formuleras. Arbete som ej är beställt och såvitt jag vet har jag inte betalat för det heller. Men det är så märkligt att ha nydragen el som ”ingen har installerat”. Olust är bara förnamnet,

Jag ser spån efter borrhål som är helt nytt, och då det är ovanpå saker jag hade med i flytten är det ganska tydligt att det inte är den förra ägaren som har dragit dessa kablar, sladdar eller vad den korrekta termen nu är. Lägg till vissa språkliga barriärer mellan mig och hantverkarna, och man har en knepig sits som utgångsläge. Som det verkar tvingas jag ta hit en ny elektriker för att felsöka - eller ”rättsöka” om det vill sig väl.

Tog tillfället i akt att ventilera en bråkdel av min frustration, men om någon mot förmodan har råd och tips mottages det med tacksamhet och eventuellt en stilla tår som sakta rinner längs den i övrigt stoiska kind jag önskar jag inte vänt i deras riktning.
 
O Ollettag skrev:
Jag har ett liknande bekymmer som TS, bortsett från att de galna fel jag har upptäckt inte beror på skicket vid köpet. De hantverkare jag anlitade har gjort delar av huset rent livsfarligt. Främst gällande elen, fast då badrummen är orörda och i ”hyfsat” skick fast hemmabygge är jag lite orolig för just el+vatten. Nu saknas tyvärr kvitton, och den Madame som höll i allt svarar ej på mina samtal eller mess. Det galna är att vissa saker jag ser är helt nytt vill ingen kännas vid att de jobbat med.

Jag misstänker att avsaknaden av kvitton kan göra det lite klurigare rent juridiskt, frågan är om det finns något alls att göra? Jag är inte ens klar över hur ett klagomål skulle formuleras. Arbete som ej är beställt och såvitt jag vet har jag inte betalat för det heller. Men det är så märkligt att ha nydragen el som ”ingen har installerat”. Olust är bara förnamnet,

Jag ser spån efter borrhål som är helt nytt, och då det är ovanpå saker jag hade med i flytten är det ganska tydligt att det inte är den förra ägaren som har dragit dessa kablar, sladdar eller vad den korrekta termen nu är. Lägg till vissa språkliga barriärer mellan mig och hantverkarna, och man har en knepig sits som utgångsläge. Som det verkar tvingas jag ta hit en ny elektriker för att felsöka - eller ”rättsöka” om det vill sig väl.

Tog tillfället i akt att ventilera en bråkdel av min frustration, men om någon mot förmodan har råd och tips mottages det med tacksamhet och eventuellt en stilla tår som sakta rinner längs den i övrigt stoiska kind jag önskar jag inte vänt i deras riktning.
Skapa en egen tråd med lite bilder så kan jag hjälpa dig med vad som ev inte är godkänt. Man ska vara försiktig med elektriker som inte pratar svenska. Kotuym är olika i olika länder
 
  • Gilla
Ollettag
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Skapa en egen tråd med lite bilder så kan jag hjälpa dig med vad som ev inte är godkänt. Man ska vara försiktig med elektriker som inte pratar svenska. Kotuym är olika i olika länder
Det var mycket vänligt av dig. Jag är novis även gällande forumet, dock utan den hälsovådliga och pirrande känslan som lösa ledningar tenderar att orsaka.

Jag skall försöka formulera och illustrera de märkligheter jag hittat, det mesta ser dock ut att vara korrekt och fackmannamässigt utfört. Det är bara det att ingen vill ha betalt, ingen känns vid det alls. Jag må vara nybörjaren med stort N, men det måste vara ganska sällsynt med ambulerande Pro bono-elektriker. Det slår mig att det skulle vara ett utomordentligt practical joke, fast jag är skeptisk till att så är fallet. Det är väl mycket jobb nedlagt och det hade kunnat passera utan att jag lagt märke till det. Ett plaströr med sladdar hittade jag när jag rev ut en platsbyggd garderob, vilket även det berodde på slumpen (mina försök att laga ett gångjärn).

Jag slutar med detta nervösa pladder och försöker fotografera ett par av de jag hittat och överraskats av.

igen; stort tack för svar.
 
  • Gilla
Ramnemark och 1 till
  • Laddar…
O Ollettag skrev:
Jag har ett liknande bekymmer som TS, bortsett från att de galna fel jag har upptäckt inte beror på skicket vid köpet. De hantverkare jag anlitade har gjort delar av huset rent livsfarligt. Främst gällande elen, fast då badrummen är orörda och i ”hyfsat” skick fast hemmabygge är jag lite orolig för just el+vatten. Nu saknas tyvärr kvitton, och den Madame som höll i allt svarar ej på mina samtal eller mess. Det galna är att vissa saker jag ser är helt nytt vill ingen kännas vid att de jobbat med.

Jag misstänker att avsaknaden av kvitton kan göra det lite klurigare rent juridiskt, frågan är om det finns något alls att göra? Jag är inte ens klar över hur ett klagomål skulle formuleras. Arbete som ej är beställt och såvitt jag vet har jag inte betalat för det heller. Men det är så märkligt att ha nydragen el som ”ingen har installerat”. Olust är bara förnamnet,

Jag ser spån efter borrhål som är helt nytt, och då det är ovanpå saker jag hade med i flytten är det ganska tydligt att det inte är den förra ägaren som har dragit dessa kablar, sladdar eller vad den korrekta termen nu är. Lägg till vissa språkliga barriärer mellan mig och hantverkarna, och man har en knepig sits som utgångsläge. Som det verkar tvingas jag ta hit en ny elektriker för att felsöka - eller ”rättsöka” om det vill sig väl.

Tog tillfället i akt att ventilera en bråkdel av min frustration, men om någon mot förmodan har råd och tips mottages det med tacksamhet och eventuellt en stilla tår som sakta rinner längs den i övrigt stoiska kind jag önskar jag inte vänt i deras riktning.
Är du osäker, ta dit en besiktningsman som kan besikta allt.
Då får du ett underlag att gå på i en diskussion.
Se till att få allt skriftligt och ta massor med bilder ur olika vinklar både en bit ifrån och när, så man förstår vad en närbild föreställer i sammanhanget. så att det ger ett så bra juridiskt underlag som möjligt att ta det vidare.

Leta upp all kommunikation med entreprenör, mess, mail, Allt som kan härröra till renoveringen.

Elen, är den "farlig" Polisanmäl dem.
https://www.elsakerhetsverket.se/ko...an/polisanmal-olagligt-elinstallationsarbete/
 
O Ollettag skrev:
Det var mycket vänligt av dig. Jag är novis även gällande forumet, dock utan den hälsovådliga och pirrande känslan som lösa ledningar tenderar att orsaka.

Jag skall försöka formulera och illustrera de märkligheter jag hittat, det mesta ser dock ut att vara korrekt och fackmannamässigt utfört. Det är bara det att ingen vill ha betalt, ingen känns vid det alls. Jag må vara nybörjaren med stort N, men det måste vara ganska sällsynt med ambulerande Pro bono-elektriker. Det slår mig att det skulle vara ett utomordentligt practical joke, fast jag är skeptisk till att så är fallet. Det är väl mycket jobb nedlagt och det hade kunnat passera utan att jag lagt märke till det. Ett plaströr med sladdar hittade jag när jag rev ut en platsbyggd garderob, vilket även det berodde på slumpen (mina försök att laga ett gångjärn).

Jag slutar med detta nervösa pladder och försöker fotografera ett par av de jag hittat och överraskats av.

igen; stort tack för svar.
Ett tips är att du lägger upp en ny tråd på el delen. Då kan du få mycket bra hjälp. Och glöm inte bilder

Förresten välkommen
 
B Besiman skrev:
Är du osäker, ta dit en besiktningsman som kan besikta allt.
Då får du ett underlag att gå på i en diskussion.
Se till att få allt skriftligt och ta massor med bilder ur olika vinklar både en bit ifrån och när, så man förstår vad en närbild föreställer i sammanhanget. så att det ger ett så bra juridiskt underlag som möjligt att ta det vidare.

Leta upp all kommunikation med entreprenör, mess, mail, Allt som kan härröra till renoveringen.

Elen, är den "farlig" Polisanmäl dem.
[länk]
Frågan är varför man ska anstränga sig och polisanmäla. Ingenting blir bättre och den skyldige kanske redan är utanför landets gränser.
För att inte tala om att hitta bevis på vem som gjort arbetet. Tror vi handlar brott kan ej styrkas.
Men det är bra för alla här på forumet som skriker polisanmäl om allting. Här ska man göra en polisanmälan
 
Redigerat:
N Nils Kempe skrev:
Hej! Extremt ovanligt att besiktiga lägenheter i Stockholm innan köp, utan man får undersöka så gott det går utan verktyg. Jag skulle nog säga att jag uppfyller kraven för vad jag kan besiktiga som köpare. Det här lutar åt att vara ett dolt fel.
Vad du uppfyller för krav är irrelevant, det är vad man undersöker som gäller. Är det inspekterbart eller inte? kan man inspektera utan att göra ett förstörande ingrepp kan det sällan eller aldrig utgöra ett dolt fel. Finns där andra "synliga" brister måste man dessutom iprincip utgå från att det finns fler.... och således borde man i detta fallet begärt att få undersöka det närmare.

Det kvittar var man är, men ja det slarvas med detta på grund av att man är orolig för att "missa köpet". Då får man också leva med det..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.