Mitt garagetak har sett sina bättre dagar, pappen har dragit ihop sig ca 5-10 cm i framkant (högsta delen av taket ovanför porten). Råsponten som är blottlagd är rutten, den går sönder om man tittar på den. Har täckt den delen av taket med dålig papp med press i väntan på bättre väder och försöker bilda mig en uppfattning om hur svårt detta skulle vara att göra själv.

Vädret tillåter inte fotografering idag, men jag tog en från mäklaren där man ser min största fundering kring vad man ska göra. Ni ser den brutalt fula plåten som sitter mot fasaden och ut över taket. Vad är lämpligt att göra här?

Jag funderade på om man kan sätta en plywood skiva som man sågat till med rätt vinkel och låta pappen gå upp på den och sedan ett droppskydd (eller vad man kan kalla det?) ovanpå. Vad tror ni om det?

Och angående pappen, kan man lägga den själv med gott resultat, eller bör jag ta in proffs för det? Jag har bara lagt papp en gång i mitt liv på en enkel bod, men den kläddes sedan med plåt så det här är inte riktigt samma sak.

Skadat garagetak med ihopdraget takpapp och blottlagd råspont, samt ful plåt mot fasaden.
 
Det är lite taskig upplösning på bilden.
I stort att byta lite råspont och papp är inte så avancerat, det luriga blir vid sidorna och anslutningar men det inte ut att vara så konstigt där heller.
Ta Lite ny bilder när vädret är bättre
 
Här är en bättre bild på plåten. Ja, vindskivorna ska få sig en omgång också.

Plåt vid takfot med blå presenning och träplankor framför sliten vindskiva på hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det där ser inte så farligt ut, det löser du nog, frågan är vad människan gjort med plåtarna mot väggen... hade lagt pappen åt andra hållet också (för det faller åt höger på bilden sett va??)
Men kanske bäst att ta in en plåtslagare till finarbetet med plåtarna.
Hoppas du inte hittar förmycket överraskningar under...
 
Hade en tanke på att sätta något annat än plåt istället men det kanske är bästa alternativet. Ja, pappen ska ligga åt andra hållet och inte med fallet som är åt höger i bild som du säger. Jag hoppas det är ok under, råsponten behöver såklart bytas men i övrigt hoppas jag det är ok. Ser inte ut att vara några skador sett inifrån garaget i alla fall men man vet ju inte vad man hittar.
 
Rickard.
Hur mycket lutar det?
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Hur mycket lutar det?
Ca 7 grader om jag minns rätt. Det var i alla fall en bra bit under 14 grader som jag förstått är gränsen för att lägga vanligt plåttak som jag först hade tänkt.
 
Hur långt är det?
Det går att få plåt på långa länger, du kanske inte behöver längdskarva och då klarar sig plåten mycket lägre.
 
  • Gilla
DiscoDuck
  • Laddar…
Plåtarna på väggen ser ut att vara hempulade. Skarvade?
 
Rickard.
Tror anslutningen mot huset är det känsligaste och svåraste att lösa riktigt bra med "vanlig" plåt.

Mitt råd blir att du gör allt förarbete själv men lämnar pappläggning till proffs. Antingen river du lokalt där det är dåligt men då får du bygga upp så det inte blir en kant där pappen börjar (beror på hur många varv det är) eller så river du hela taket och därefter byter allt som är dåligt och på med underlagspapp.

Ditt tak är så litet så det lägger ett proffs i ett nafs och då får du på alla sätt och vis ett bättre tak.
 
  • Gilla
Carolus-rex
  • Laddar…
Jag tar nog det säkra före det osäkra och tar in proffs till alltsammans och lägger min tid på vindskivor m.m. som jag vet hur det ska utföras. Tack för tips och råd!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.