Har vid tillsyn på vind och genom badrum sedan tidigare sett att det sitter ett eternitrör som går från ventil i badrum upp genom kallvind och vidare till evakueringsskorsten. Framgår inte hur långt upp i skorstenen röret går men tycker att montaget i sig ser vedervärdigt ut.

Man har delvis klätt in röret i någon träram och virat runt mineralull.

Jag antar att man lär montera bort skorstensdelen (ser ut som plåt) och lyfta upp röret, för såga vill jag absolut inte göra när det är asbest och skit.

Sen vill jag sätta in ett spirorör och isolera på lämpligt sätt.

Är jag inne på rätt spår?
 
  • Eternitrör insvept i mineralull och delvis inbyggt i träram på en kallvind.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Schematisk illustration av eternitrör genom kallvind och skorsten i ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Låt det sitta istället. är mycket enklare och skadar ingen. Tror inte att det bara är att dra upp heller då det kan vara förankrat neröver och kanske nån vinkel också mot ventil.
 
  • Gilla
bradgard och 2 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Låt det sitta istället. är mycket enklare och skadar ingen. Tror inte att det bara är att dra upp heller då det kan vara förankrat neröver och kanske nån vinkel också mot ventil.
Kan det vara klokt att isolera det på annat vis än nuvarande konstruktion? Tänker i och med att vi ska installera fläkt i badrummet framöver. Tänker risk för kondens lär ju öka på vinden med luften som tillförs i ventilationen.

En bekant påstod att vi fått mögel i badrummet och att ventilationen är för klen nämligen, det sa även besiktningsmannen i samband med husköpet, även om åtgärden i sig inte var akut så tillkommer ju en badrumsrenovering inom de närmsta 5 åren.

Vet inte om man då tar och river ut takpaneler också. Verkar som de kört med målat trä och kompletterat med klinkers i efterhand..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.