Jag sa inte att bilen blir ren, jag sa att det löser ut salt. Regnvatten är extremt rent på salter, så det attraherar salt. Samma sak med ”intorkat salt” nytt vatten löser saltet så att det blir ett jämnviktsläge. Det ackumuleras inte.

Om du hittar någon studie på området så omvärderar jag gärna min ståndpunkt. Men när jag söker hittar jag bara tyckare.
 
T tlundberg skrev:
Just nu kostar mina bilar som sagt ca 10k om året, så knappt en tusenlapp i månaden. Tror det är svårt att ekonomiskt försvara en ny bil i det sammanhanget. Men driftsäkerheten och nybilskänslan är självklart värt pengar det också. Så det är nog där man får fundera i så fall.
Tänkte att det låter som du lägger ca 10k om året på att köpa och skrota. men utöver det lär du väl ha kostnader för en del reparationer, innan du ger upp och skrotar?

Argumentet om försäkring var kanske inte så gångbart, jag antar att du inte väljer att ha vagnskadeförsäkring på en såpass billig bil? Det är en parameter jag tittat på när jag valt mellan ny eller nästan ny (3 år gammal). Köper man en 3 år gammal så får man högre försäkringskostnad, och kan räkna med mer reparationskostnader.
 
H hempularen skrev:
Tänkte att det låter som du lägger ca 10k om året på att köpa och skrota. men utöver det lär du väl ha kostnader för en del reparationer, innan du ger upp och skrotar?
Nja. Jag köper en bil för, säg, 20000. Första året eller två brukar det inte vara så mycket som hinner gå sönder. Men sen börjar det allmänna förfallet bli ganska stort, och efter ett tag kostar det run 10000 om året att hålla den vid liv. Och då gör jag det tills jag tröttnar eller det blir för stora fel.
 
Om vi ska sammanfatta alla råden i tråden då så gäller:

Skölj av bilen några gånger under vintern för att bli av med salt
Kolla över bilens lack några gånger per år och måla i lite där det ser ut att vara skador på lacken
Sköt oljebyte och filterbyte en gång om året
Kör inte som en idiot

Det var allt va? Det borde till och med jag klara av! :)
 
  • Gilla
ViktorHg
  • Laddar…
Och viktigaste av allt. Köp bra bilmodeller som håller bättre och är i bra skick, dom måste inte kosta mer.
 
  • Gilla
Bure och 1 till
  • Laddar…
Allt handlar om intresse. Har du inget intresse tycker jag du skall köpa en asiatisk bil för mindre pengar och byta tämligen ofta, typ vart annat år. Satsa i så fall på så ny bil som möjligt och räkna med att värdefallet står i är dubbelt upp vad du lägger i reparationer idag. Tvätta bilen kan kan alla göra, om du tycker det är trist, kör automat-tvätt. Dumsnålt att inte tvätta bilen, och framförallt, när något går sönder, så har du förhoppningsvis inte 10kg grus och sand samt en död kråka i hjulhuset.

Byta olja själv kan alla göra om man inte har tummen mitt i handen, busenkelt och går garanterat under 30 minuter i en GDS-hall. Men alla är som sagt inte intresserade. Min granne är en sådan som bara tankar och kör, fyller på olja lite då och då. Nu i morse när han skulle iväg, så vad avgaserna på hans Toyota Avensis bensin svartare än en slutkörd diesellastbil med ryssdiesel i. Service lämnar han inte in bilen på utan fyller upp olja när den varnar för låg nivå. Skall säga att bilen har dekaler från Greenpeace och Mp och vederbörande säger sig värna miljön högre än allt annat. Jo tjena :crysmile:
 
  • Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
Hur lyckas man lägga 10 000:- om året på att hålla en gammal bil rullande? 2-4 000:- i snitt låter mer rimligt.
 
useless useless skrev:
Hur lyckas man lägga 10 000:- om året på att hålla en gammal bil rullande? 2-4 000:- i snitt låter mer rimligt.
Det är ingen som säger att det kostar 10k om året men det är bra om man kalkylerar för det. Jag ser ju det själv som bilmek på wishan. Många backar direkt när det kostar 5k att laga en 5k bil. Då blir det för dyrt. Sen att de bara tankat och kört i tre år tidigare har ingen betydelse. Helst ska det vara gratis att ha en bil tydligen...........
Det bästa är ju att man "fonderar" 5-10k om året så man har till oväntade bilreparationer. Även om det då suger att laga en billig bil med mycket pengar den dagen så är det ändå pengar det kostar att ha en bil.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hur lyckas man lägga 10 000:- om året på att hålla en gammal bil rullande? 2-4 000:- i snitt låter mer rimligt.
Du får nog förutsätta att bilen lämnas in på service någon gång per år, bromsjobb på verkstad, avgasjobb på verkstad, torkarblad i samband med service, laga bromsrör på verkstad. Många bäckar små och även en äldre bil får snabbt en hög verkstadsräkning där delar är inkluderade.

Känner man inte en hobbymekaniker eller kan skruva själv, blir sådana saker snabbt dyrt. Vissa betalar ju 600kr för att byta från sommar till vinterdäck....
 
Ja, det är klart, gör man inget själv så blir det dyrt. Men då kanske man inte ska ha en bil som är värd 10 000:-?
 
Har man reparationer som kostar lika mycket som bilen börjar det ju vara ett alternativ att köpa ny bil i stället för att laga. Kostar reparationen mer än bilen är värd är det inte konstigt att man backar. Tänker så i alla fall.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Tänker också på detta värt att laga eller ska man leta annat?
Köpte en Toyota Corolla 1989 nybesiktad för 2år så snart är det dax igen.
Fungerar perfekt förutom att generator börjat ladda batteriet dåligt så lysen bara lyser halvt tills man kört ett tag.
Sen iår blir det 10år (4000mil) sen kamrem byttes.

Så det lär ju kosta mer än jag köpte bilen för.
3000+lite datordelar
 
D Daniel 109 skrev:
Har man reparationer som kostar lika mycket som bilen börjar det ju vara ett alternativ att köpa ny bil i stället för att laga. Kostar reparationen mer än bilen är värd är det inte konstigt att man backar. Tänker så i alla fall.
Det är ett rimligt resonemang så länge som bilen har ett lite högre värde.
Exempelvis en bil som är värd 200.000 kr i funktionell skick men som behöver reparationer för 200.000 kr kanske inte är den bilen man reparerar. Men om man börjar röra sig ner mot 5-10.000 kr träsket av bilar så får man kasta bort tanken om bilens värde och istället börja tänka i form av månads/årskostnad för bilen. Reparerar man sin billiga skrotbil för 10.000 kr om året så kostar den bara 200.000 kr på 20 år, vilket är ungefär vad en halvbillig nybil skulle kosta i bara inköp.
 
  • Gilla
SaabNiklas
  • Laddar…
Billiga asiater med låång garanti måste ju bli billigare i långa loppet?

Säg 150.000kr för en ny (höftar här) 7års garanti eller vad de nu har. Efter 10år finns det fortfarande ett värde i dom. Frugan blir glad för de har inte varit nått stillestånd utan bil (om verkstan tillhandahåller lånebil vid garantijobb) och det borde inte kosta mycket mer än erat nuvarande ägande gör per år:thinking:

Bara en tanke! Jag handlar bil med hjärtat och inte med hjärnan, så mina val är inte så logiska
 
S
D Daniel 109 skrev:
Tvätt påverkar knappast livslängden.
Byt olja och filter i lämpliga intervall. Se till att kamremmen byts innan den går av. Annars är det inte mycket man kan göra i förebyggande syfte. Hur många mil en bil håller beror till stor del på hur den körs. Går den långa sträckor på landsväg håller det länge. Få kallstarter och en jämn belastning på lämplig nivå. En bil som bara går korta stadskörningar klarar knappast 40000 mil.
Det är väl klart att tvätt påverkar livslängden, vad fan påstår du? En ovättad/skitig bil, påverkar flertalet komponenter i det långa loppet.
 
  • Gilla
ViktorHg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.