Hej,

Har skrivit om detta ämne tidigare men nu har vi kommit vidare till en viss del.

Bakgrunden är:
Bygger ett hus med en totalentreprenad. Vi visste om att vi behövde fylla på med mer grus än vad som ingick. Dock slutade det med ca 1 400 ton 0-90 grus. Räkningen landade på 300 000 kr.

Vi bestred fakturan då vi ansåg att detta var fel. Enligt vårat entreprenadskontrakt så står det att det ska vara uppfyllnad 3 meter ut från huslivet med befintliga massor.

Och vi fick en del massor över efter dom schaktat men givetvis inte tillräckligt.

Vi frågade varför dom då valde 0-90 grusen till att fylla upp 3 meter och inte någon annan jord/grus. Då är svaret att det var för att dom skulle ha sina ställningar där. Vilket innebär att vi betalar 150 000 kr extra för att deras ställningar ska stå där.

Nu är där en lösning på bordet som innebär att dom ska komma tid och schakta, ta bort, väga och sen krediteras oss efter 0,5 meter plan ifrpn huslivet och sen en fallvinkel(osäker om det är rätt ord) på 2,6 meter.

Men detta ger oss ingen säkerhet i att vi får betala det som skulle varit rätt. Finns risker att förstöra vår trädgård, grannens mark som ej är byggd på ännu.

Från början var det att detta ska betalas och det är så är det ska vara, men efter vi stått på oss så kom denna lösningen.

Att tillägga är att ingen har pratat med oss om att "nu behöver vi köra på 0-90 grus 3 meter ut för att ställningarna ska stå där".

Så min fråga är, får dom komma och bara ta tillbaka grusen? Finns där fler risker än att förstöra vår och grannes mark?

Vi har fått rätt i vår sak att det är fel. Men vi vill se andra lösningar på detta såklart.

Tack på förhand!
 
  • Gilla
eiron kallin och 2 till
  • Laddar…
Givetvis får dom ta tillbaka en produkt du ej vill betala för, däremot ska det inte orsaka skador för er. Dock kan jag inte förstå varför det skulle skada mer att ta upp det än att lägga ut det.

Normalt är kostnaderna för själv gruset det lilla i ekvationen, så att gräva upp det och transportera bort det ger en stor merkostnad för entreprenören om han inte behöver det inom närområdet. Så det kan vara så att dom kanske försöker få dig till att säga att det ska vara kvar för att kunna debitera.
 
  • Gilla
TCG
  • Laddar…
Men hur går tanken? Om de nu får ta bort det, skall du då fylla på med ngt. annat?
 
Vad får du tillbaka... det finns nog stor risk att du får tillbaka vad massorna kostat men får betala en saftigräkning för bortförande som äter upp de pengarna
 
  • Gilla
TCG och 3 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Vad får du tillbaka... det finns nog stor risk att du får tillbaka vad massorna kostat men får betala en saftigräkning för bortförande som äter upp de pengarna
Varför ska han betala för bortförandet om det är entreprenören som gjort fel?
 
  • Gilla
Festlund och 11 till
  • Laddar…
Vilken husleverantör?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Är gruset i vägen eller är det kostnaden? Om det är kostnaden kan du väl konstatera att det ligger utanför det du accepterar i avtal och att du därför bestrider kostnaden. Om säljaren tycker det kostar mer att forsla bort så får du väl skriftligen godkänna att det lämnas kvar.
De ställningar jag kommit i kontakt med har haft justerbar fötter och om underlaget varit mjukt har man minskat ytbelastningen genom att lägga en planka under fotplattan, så jag förstår inte behovet av grus eller avjämning för ställningen.
 
  • Gilla
MagicFingers och 8 till
  • Laddar…
Johannes8899 Johannes8899 skrev:
Vilken husleverantör?
Varför hänga ut någon som åtgärdar efter sig ?
 
  • Gilla
Specialbrew och 3 till
  • Laddar…
T Tänkolog skrev:
Är gruset i vägen eller är det kostnaden? Om det är kostnaden kan du väl konstatera att det ligger utanför det du accepterar i avtal och att du därför bestrider kostnaden. Om säljaren tycker det kostar mer att forsla bort så får du väl skriftligen godkänna att det lämnas kvar.
De ställningar jag kommit i kontakt med har haft justerbar fötter och om underlaget varit mjukt har man minskat ytbelastningen genom att lägga en planka under fotplattan, så jag förstår inte behovet av grus eller avjämning för ställningen.
Är nog inte så mycket för ställa ställningen. Utan brukar vara mer för att inte trava runt i lera. Inte så kul när man kommer ut på ett bygge och betongplattan är full med lera och jord. Är inte bra.
 
  • Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
Oj, 35 lastbilar med släp ger 1400 ton om bilarna lyckas ta 40 ton.

som prisparallell kan jag nämna att vi har en gemensam tomt för 3 familjer som kostade 637K att spränga för avlopp och en bred väg in till 3 hus och återfyllning då över avlopp/vatten/el...Nybörjare som jag är så hade jag i efterhand aldrig vågat ens bjuda på den tomt vi köpte om jag vetat vad kostnaden för markberedning skulle bli, vi betalade ytterligare 250 för att få ordning på vår egen tomt. Jag tror absolut entreprenörerna vet vad dom gör och är skickliga, men det skjuter verkligen iväg.
150 extra för stadig ställning tycker jag är ett utmärkt trist exempel där entreprenören skulle slagit ett samtal till er
och frågat...det här med kommunikation verkar väldigt svårt trots att vi allihop hänger över telefon jämt :)
Hoppas ni kan komma till avslut, är det inte bra om det får ligga kvar, men betala , rimligare 50?
//J
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Men har de fyllt ut från väggen och 3meter ut runt om huset? Då är ju tjockleken på lagret 1+ meter? I så fall rekomenderar jag att det ligger kvar så du inte får sättningar i grunden. Om marken är lerig med dålig bärlighet så är 0-90 riktigt bra material. Jag skulle nog försöka få igenom en reducering av fakturan. Vad betalade du per ton stenkross? Hur långt är det till grustäkten?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
J
Som privatperson är man ju skyddad mot kostnader som inte tydligt kommunicerats av entreprenören. Det kan således inte bara dimpa ned en faktura på saker ”för att det behövde göras”.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 2 till
  • Laddar…
Herregud vad galet att ta bort. Det ligger väl bra där det ligger. Jättetrist med de 150 000 men det är ju felräkningspengar när man bygger hus. Menar inte att ni ska se glada ut och betala. Men försök få ner priset.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
J Joakimpersson91 skrev:
Hej,

Har skrivit om detta ämne tidigare men nu har vi kommit vidare till en viss del.

Bakgrunden är:
Bygger ett hus med en totalentreprenad. Vi visste om att vi behövde fylla på med mer grus än vad som ingick. Dock slutade det med ca 1 400 ton 0-90 grus. Räkningen landade på 300 000 kr.

Vi bestred fakturan då vi ansåg att detta var fel. Enligt vårat entreprenadskontrakt så står det att det ska vara uppfyllnad 3 meter ut från huslivet med befintliga massor.

Och vi fick en del massor över efter dom schaktat men givetvis inte tillräckligt.

Vi frågade varför dom då valde 0-90 grusen till att fylla upp 3 meter och inte någon annan jord/grus. Då är svaret att det var för att dom skulle ha sina ställningar där. Vilket innebär att vi betalar 150 000 kr extra för att deras ställningar ska stå där.

Nu är där en lösning på bordet som innebär att dom ska komma tid och schakta, ta bort, väga och sen krediteras oss efter 0,5 meter plan ifrpn huslivet och sen en fallvinkel(osäker om det är rätt ord) på 2,6 meter.

Men detta ger oss ingen säkerhet i att vi får betala det som skulle varit rätt. Finns risker att förstöra vår trädgård, grannens mark som ej är byggd på ännu.

Från början var det att detta ska betalas och det är så är det ska vara, men efter vi stått på oss så kom denna lösningen.

Att tillägga är att ingen har pratat med oss om att "nu behöver vi köra på 0-90 grus 3 meter ut för att ställningarna ska stå där".

Så min fråga är, får dom komma och bara ta tillbaka grusen? Finns där fler risker än att förstöra vår och grannes mark?

Vi har fått rätt i vår sak att det är fel. Men vi vill se andra lösningar på detta såklart.

Tack på förhand!
Över 200kr / ton för 0-90 är orimligt, bor ni på en ö? Eftersom det är en totalare, vem är Bas-p och Bas-u?
 
  • Gilla
Hasse C och 1 till
  • Laddar…
Jag har jobbat som ställningsbyggare i drygt tjugo år och varit på oräkneliga nybyggen och kan inte komma på ett enda tillfälle där markentreprenören -eller husleverantören för den delen- förberett backen för ställning genom att lägga ut ett bärlager av grus?
Däremot är det inte alls ovanligt att vi fått lägga ut plattor på 50*50 cm under skruvfoten till spiran pga alltför mjukt underlag, det är heller inte ovanligt att man får lägga ut ett extra par bitar tvåtumfyra som är en meter långa som bäryta om det är riktigt mjukt.

Med det sagt så hade jag varit överlycklig om jag kom till ett bygge där entreprenören/kunden varit så omtänksam att han kostar på grus/singel för 150' för att vi ska slippa trampa runt i lera...och jag rätt säker på att den kunden finns inte som är så omtänksam att dom anser att den kostnaden är nödvändig - den är absolut inte nödvändig för stabiliteten till ställningen iallafall.
 
  • Gilla
Donn och 27 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.