Hur gör man för att koppla en vanlig trädgårdsslang till en PET-flaska? Jag ska använda den som en tratt för att samla regnvatten. Finns det någon standardkoppling att köpa eller är det bara limma och täta som gäller?
 
Jag har sett en bryggare som hade en rostfri koppling att skruva på PET-flaska, men det låter dyrt. Det borde gå att värma en slang och kränga på den på gängan. Det är ju inte kritiskt med täthet om du bara skall ha det för regnvatten.
Annats kan säkert en kompis med 3D-skrivare knåpa ihop något åt dig.
 
  • Gilla
lubbe75
  • Laddar…
T topmount skrev:
Tratt med sil tror jag skulle vara en mer tålig lösning.

[länk]
Risken är att den blir för stor. Jag har tänkt att hänga min egenhändigt gjorda tratt inne i stupröret, högt upp, så att den fångar en del av regnvattnet och leder den till en tunna som står på en upphöjd ställning i växthuset. Den måste sitta högt upp för att vattnet ska kunna ledas till en upphöjd tunna, och jag vill sätta den inne i stupröret så att jag slipper kapa röret (för att annars montera en utkastare av något slag).

Tratten får ju inte vara så stor att den täpper till hela röret när det blir störtregn. Den ska bara hänga mot ena sidan i röret och fånga upp en del från ett lättare regn. Kanske blir en liten PET-flaska också för stor, Vi får se.

Sen har vi ju problemet med löv och skräp som säkert täpper igen tratten ganska snabbt. Lite osäker på hur jag ska lösa det.
 
Immobil Immobil skrev:
Kan detta va nåt, verkar enklare än att mixtra själv:
[länk]
Ja det är något sånt jag vill åstadkomma, fast utan att behöva såga av stuprören (gamla stuprör i plåt). Lite mer diskret om det endast sticker ut en trädgårdsslang ur stupröret längst ner.
 
Parkslide ser ut så här
Parkslide med flera tjocka, gröna stjälkar och stora blad i en naturlig miljö.
 
Ursäkta, fel tråd. Jäv...la dator :oops:
 
  • Haha
VardagsFixaren och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.