A
Tjena, har beställt nya fönster och dörrar till det som sitter i min träfasad enligt bild, både vänster och höger.

Kommer även riva ner träfasaden då den både ful och sliten.

personligen vill jag ha liggande panel istället typ z-panel, men är väldigt kluven och inte sett någon som renoverat något liknande så tar gärna emot förslag och idéer,

Ett större problem är att dagens fasad inte har luftspalt + dagens panel är rätt tunn...

ska jag både ha luftspalt + tjockare panel + utegips istället för vindpapp så kommer de ca 60mm teglet sticker utanför träfasaden idag att ätas upp och panelen nästan hamna jäms med teglet.

Kan det ställa till problem? Även om det ej gör det så ser det nog förjävligt ut.
 
  • Husfasad med träpanel och vita putsade väggar runt svarta fönster och en dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Husets träfasad med svarta dörrar och fönster, vit påbyggnad och en grå luftvärmepump utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på slitna vita och svarta delar av en husfasad med fönster och dörrar reflekterande kvällshimlen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kan inte se att panel med samma utstick som tegelväggen skulle vara fult. Tvärtom skulle det i mina ögon ge ett gedignare intryck.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
O Olaf3 skrev:
Jag kan inte se att panel med samma utstick som tegelväggen skulle vara fult. Tvärtom skulle det i mina ögon ge ett gedignare intryck.

Ja kanske, jag får för mig det kommer se dumt ut men du kanske har rätt.
 
A
En annan fråga är att planen var att kanske ett fönster i mitten i detta ”facket” för vi ska inte ha en altandörr i köket längre då vi numer har öppen planlösning..

Misstänker dock att reglarna i väggen är bärande och inte teglet.

Om jag flyttar reglarna som på bilden förlorar jag ju en mittenregel, är det limträbalk som gäller då?
 
  • Svart husfasad med markerat område för nytt fönster och gula linjer som indikerar position för reglar och potentiell balk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy från ett kök under renovering med borttagen altandörr och blick ut mot en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kan jag inte ge rätt svar på. Men jag får känslan av att det är ett område med likadana hus. Om det är så kan du ju kolla om nån annan gjort samma sak och fråga dem hur de löste tekniken.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
O Olaf3 skrev:
Det kan jag inte ge rätt svar på. Men jag får känslan av att det är ett område med likadana hus. Om det är så kan du ju kolla om nån annan gjort samma sak och fråga dem hur de löste tekniken.
De flesta har byggt ut där och det är inte aktuellt för oss...


Däremot ska ja beställa fönsterna idag är väldigt kluven.

de 3 fönsterna som ej är markerade är 150x150 och kommer så förbli då jag har element under.

däremot funderar jag på om jag ska ha helglasdörrar eller dörrar med glas i linje med de andra..

vad tycker ni andra?
 
  • Husfasad med flera fönster och en dörr, elementet synligt under icke-markerade fönster, leksaker på gräset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Känns inte som du vinner på helglas..
Troligen dyrare..mer insyn?..inte speciellt mycket mer ljusinsläpp..ser kanske något modernare ut..
Nä..jag är inte helt för glasat..vill ha lite sparkmån
 
Kör på asfaboard istf gips, och skippa luftspalten. Har det gått innan så går det nu med. Fast ska du ha tät färg så kanske en liten luftspalt (3-12 mm) kan vara bra.
Har själv bytt en gavelfasad med asfaboard utan luftspalt. Inga problem. Extremt utsatt fasad i sydväst, med sol och slagregn. Bytte denna bit först för att en del brädor var vridna som spiralmakaroner. Ska byta från -80-talets lockpanel till locklist i gammal stil, samt tilläggsisolera. Den gamla panelen var laserad.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Shirack skrev:
En annan fråga är att planen var att kanske ett fönster i mitten i detta ”facket” för vi ska inte ha en altandörr i köket längre då vi numer har öppen planlösning..
Du skulle kunna flytta den stående regeln till mitten av väggsnutten och sätta dit två lika stora "normala" fönster i stället.
Utsikten är ju inte hänförande :cool:
 
A
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Du skulle kunna flytta den stående regeln till mitten av väggsnutten och sätta dit två lika stora "normala" fönster i stället.
Utsikten är ju inte hänförande :cool:
Tack för tipsen, får hoppas utsikten blir bättre med ett trädäck istället nuvarande skitet.

men fönsterna blev beställda och det blev som den photoshopade bilden denna gången...

men jag gillade ditt alternativ också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.