Rev upp golvet i källaren innan idag och nu nojar jag mig för att det kan vara asbest i isoleringen.

Det låg två lager isolering på varandra. Ser ut som Timmy gullfiber inslagen med svart papp. Längst mot betongen var det ganska ”murket”.

Huset är byggt 56 men oklart när golvet/isoleringen lades. Syllarna är spikade i plattan med träplugg.

Finns det fog att oroa sig? Kan ju lämna in på analys med det tar ju två veckor att få svar.


Upprivet källargolv med gammal isolering och svart papp, murket material nära betongen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

Finns nog värre saker att oroa sig för än att det skulle vara asbest i stenullsisolering.
Sannolikheten att det skulle vara det är väl lika med noll. Asbest är inget isoleringsmaterial, har används för att det fungerar som en eminent armering för att tillverka fibercementprodukter av. Även som armering i gips för rörisolering.
 
  • Gilla
kest och 2 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Finns nog värre saker att oroa sig för än att det skulle vara asbest i stenullsisolering.
Sannolikheten att det skulle vara det är väl lika med noll. Asbest är inget isoleringsmaterial, har används för att det fungerar som en eminent armering för att tillverka fibercementprodukter av. Även som armering i gips för rörisolering.
Det låter bra (y)

Vet inte varför jag nojade om asbest.

Tack för svaret
 
Oavsett ingen anledning att jobba utan skydd.
Sånt där gammalt skit vill man inte andas in.
 
  • Gilla
backstrom82
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.