Om man bortser från alla andra säkerhetsaspekter på ett hus (fönsterlås, larm, rörelsevakter mm)

Vad ska man tänka på inför köp av ytterdörr och lås? Att köpa en dörr som är godkänd av försäkringsbolagen är självklart och även godkända lås.

Vi har funderat på en dörr i funkisstil från Swedoor (Atlantic). Tillhållarlås Assa 309 Connect. Bakkantsbeslag är billiga så det är väl en självklarhet. Vi har funderat på Behörsats Assa Entre D12-B6 Epok 1937 med Låshus Assa Connect 2002.

Låter det som det räcker eller har vi missat något?
 
När vi köpte Swedoor-dörrar för några år sedan så satt det redan ASSA 2500 låskistor i dörrarna, det var även inbyggda bakkantbeslag i gångjärnen.
Närbild på en Swedoor-dörrs gångjärn med inbyggda bakkantbeslag och märkning av JELD-WEN.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
De Stilj
  • Laddar…
Det låter som om det räcker om ni inte har några speciella krav eller hotbild.
Både ASSA 309 connect och 2002 är godkända låshus.
Att komplettera med bakkantsbeslag (ASSA 1220, Dorma DF200) är bra det med men du köper troligtvis dörr med Abloy 110x36KSS gångjärn med inbyggd bakkantssäkring som erhåller lika funktion.
När jag kontrollerar dörren hos swedoor så är det en advance-line dörr och de levereras med ASSA 2500 låshus istället men det fungerar lika bra.

Det enda jag brukar fråga kunderna om är om de vill ha ett tillhållarlås som extralås eller ett extra cylinderlås.
Skillnaden ligger i handhavandet samt hur ofta låset öppnas och låses, som äldre och lite skakig i handen så kan det vara svårt att styra in nycklarna i tillhållarlåsen.

Det är även möjligt att komplettera med dörröga samt dörrspärr om så önskas.
 
  • Gilla
De Stilj
  • Laddar…
En helt annan sak att tänka på är att en del tillverkare inte lämnar garanti för skevhet, sprickor etc på dörrar i mörka kulörer. Detta för att en mörk dörr i solutsatt läge kan bli mycket varm och därmed skev!
En del har dessutom krav på att dörren måste monteras under tak för att garantin ska gälla.
 
Demmpa Demmpa skrev:
När vi köpte Swedoor-dörrar för några år sedan så satt det redan ASSA 2500 låskistor i dörrarna, det var även inbyggda bakkantbeslag i gångjärnen.
[bild]
Det är bara en kopia av Abloy gångjärnen ser jag, trodde det var original, lite lustigt att de olika halvorna sitter med olika skruv, ena halvan med omärkta skruv och den andra med Würth assy skruv.
Enligt broschyren är 2500 tillval vad jag kan utläsa.
https://www.swedoor.se/relatedDocuments/1961/function_produktblad_2017_SE.pdf
 
  • Gilla
De Stilj
  • Laddar…
P Patrik Friberg skrev:
En helt annan sak att tänka på är att en del tillverkare inte lämnar garanti för skevhet, sprickor etc på dörrar i mörka kulörer. Detta för att en mörk dörr i solutsatt läge kan bli mycket varm och därmed skev!
En del har dessutom krav på att dörren måste monteras under tak för att garantin ska gälla.
Tack för tipset! väl värt att tänka på. Vi kommer att måla om dörrarna till den kulör som passar i samband med att vi byter färg på huset. Arkitektritat 60-talshus med allt vad det innebär. Stora fönster, högt i tak och en massa tidstypiska detaljer.. Målat i FALURÖTT.. Vi bor visserligen i Falun men ändå.. Det blir Faluröd slamfärg igen. Men troligen kulör Grå.
 
1 123abc skrev:
Det låter som om det räcker om ni inte har några speciella krav eller hotbild.
Både ASSA 309 connect och 2002 är godkända låshus.
Att komplettera med bakkantsbeslag (ASSA 1220, Dorma DF200) är bra det med men du köper troligtvis dörr med Abloy 110x36KSS gångjärn med inbyggd bakkantssäkring som erhåller lika funktion.
När jag kontrollerar dörren hos swedoor så är det en advance-line dörr och de levereras med ASSA 2500 låshus istället men det fungerar lika bra.

Det enda jag brukar fråga kunderna om är om de vill ha ett tillhållarlås som extralås eller ett extra cylinderlås.
Skillnaden ligger i handhavandet samt hur ofta låset öppnas och låses, som äldre och lite skakig i handen så kan det vara svårt att styra in nycklarna i tillhållarlåsen.

Det är även möjligt att komplettera med dörröga samt dörrspärr om så önskas.
Är Assa 2002-50 ett bättre val än 2500? Och sen varför har de satt Borrning för Hemma/Borta-funktion som ett tillval? Sitter inte den funktionen i låshuset som man kommer åt när man öppnar dörren? Eller tänker jag fel?

Tillhållarlåsen är redan inhandlade. Ska se om jag hinner installera dem i morgon (i de gamla dörrarna).
 
De Stilj De Stilj skrev:
Är Assa 2002-50 ett bättre val än 2500? Och sen varför har de satt Borrning för Hemma/Borta-funktion som ett tillval? Sitter inte den funktionen i låshuset som man kommer åt när man öppnar dörren? Eller tänker jag fel?

Tillhållarlåsen är redan inhandlade. Ska se om jag hinner installera dem i morgon (i de gamla dörrarna).
Du borrar i dörren för att kunna sätta in vredets stång i kistan. Dörren är bara borrad för trycke och cylinder, ej vred. 2002 har varit standard fram tills nyligen. 2500 har jag för mig blir ny standard.
 
  • Gilla
De Stilj
  • Laddar…
De Stilj De Stilj skrev:
Är Assa 2002-50 ett bättre val än 2500?
Nej, tvärt om.
Det nya som kom med ASSA 2500 är att låshaken fälls ut & in med trycket och att vredet/låscylindern spärrar trycket & låshaken.

2002 är ”bara” säkerhetsklass 3, medan 2500 är säkerhetsklass 5

Edit: ”nackdelen” med 2500 är att man inte kan montera tex Yale Doorman eller Danolock eftersom man måste lyfta upp handtaget/trycket för att fälla ut låshaken.
 
  • Gilla
De Stilj
  • Laddar…
De Stilj De Stilj skrev:
Är Assa 2002-50 ett bättre val än 2500? Och sen varför har de satt Borrning för Hemma/Borta-funktion som ett tillval? Sitter inte den funktionen i låshuset som man kommer åt när man öppnar dörren? Eller tänker jag fel?

Tillhållarlåsen är redan inhandlade. Ska se om jag hinner installera dem i morgon (i de gamla dörrarna).
Du har rätt, funktionen sitter i låshuset men det är väldigt vanligt att dörrtillverkare inte borrar hålet för vredet då kunden kanske inte vill ha ett flerfunktionslås utan endast vanlig beslagning.
Det är lättare att borra ett hål än att trolla bort ett hål.
Angående ASSA 2002 och 2500 så lär det inte spela någon större roll vilken som används.
Skillnaden är att 2002 låses med nyckel eller vred som vanligt medan 2500 kräver att man lyfter trycket vilket drar ut regeln/kolven och sedan låser man med nyckel.
Då kolvarna redan är ute när man låser 2500 så är det inget motstånd när man låser med nyckeln.
Demmpa Demmpa skrev:
Edit: ”nackdelen” med 2500 är att man inte kan montera tex Yale Doorman eller Danolock eftersom man måste lyfta upp handtaget/trycket för att fälla ut låshaken.
Klockan är sent och då blir det lätt lite fel.
Till Yale doorman medföljer låshus så det går utmärkt att montera.
 
  • Gilla
De Stilj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.