Om jag vill använda en dado-klinga så krävs att 1. Maskinen ska vara godkänd för dado-klinga.
2. Axeln måste vara längre än på tex. Bosch PTS 10
Min budget ligger på ca 8000:-
Tacksam för tips och input.
 
Pratar du ny såg så finns det mig veterligen ingen som är godkänd för det i den prisklassen.
Flera av byggsågarna (som är det enda som är aktuellt i den prisklassen om det ska vara nytt) säljs dock i USA med intentionen att man skall kunna använda dadoklinga. Vad du menar med godkänd vet jag inte riktigt.
 
V vectrex skrev:
Pratar du ny såg så finns det mig veterligen ingen som är godkänd för det i den prisklassen.
Flera av byggsågarna (som är det enda som är aktuellt i den prisklassen om det ska vara nytt) säljs dock i USA med intentionen att man skall kunna använda dadoklinga. Vad du menar med godkänd vet jag inte riktigt.
Jag vet att dadoklingor inte kan EU märkas pga. dom anses riskabla men vad jag hört så är samtliga axlar på de vanligaste sågarna i Sverige för korta för att rymma 2 eller 3 klingor.
 
U umeubbe skrev:
Jag vet att dadoklingor inte kan EU märkas pga. dom anses riskabla men vad jag hört så är samtliga axlar på de vanligaste sågarna i Sverige för korta för att rymma 2 eller 3 klingor.
Ja, det finns nog vissa krav för att de skall få användas i kommersiellt bruk. Tror det handlar om att klingan måste kunna bromsas inom en viss tid framför allt.
Men Felder gör sågar gjorda för notklinga och säljer även tillhörande klingor. Det är ju ett Österrikiskt företag som marknadsför sig bland annat mot Europa. Så helt förbjudet är det knappast.
 
V vectrex skrev:
Ja, det finns nog vissa krav för att de skall få användas i kommersiellt bruk. Tror det handlar om att klingan måste kunna bromsas inom en viss tid framför allt.
Men Felder gör sågar gjorda för notklinga och säljer även tillhörande klingor. Det är ju ett Österrikiskt företag som marknadsför sig bland annat mot Europa. Så helt förbjudet är det knappast.
Felder tillhör ju dom riktiga höjdarna och då lär jag få sätta en nolla till min budget och dessutom bära ut allt annat från garaget. Jag ville bara ventilera ämnet och förstår nu att det nog inte funkar i vårt land.
 
Fipplaren Fipplaren skrev:
Felder tillhör ju dom riktiga höjdarna och då lär jag få sätta en nolla till min budget och dessutom bära ut allt annat från garaget. Jag ville bara ventilera ämnet och förstår nu att det nog inte funkar i vårt land.
Wadkin ags10/12 sågar fixar dadoklinga (eller hur @vectrex ?), finns säkert fler äldre sågar också med tillräckligt lång axel. En begagnad AGS i bra skick ligger i krokarna 10k men då får du kanske vara beredd att renovera o modernisera den lite.
 
  • Gilla
Fipplaren
  • Laddar…
Fipplaren Fipplaren skrev:
Felder tillhör ju dom riktiga höjdarna och då lär jag få sätta en nolla till min budget och dessutom bära ut allt annat från garaget. Jag ville bara ventilera ämnet och förstår nu att det nog inte funkar i vårt land.
Är du samma person som TS?

Begagnat är vägen till framgång och precis som @Ola C skriver så tar AGS 10 och AGS 12 dadoklinga. Men ”godkända” är dom knappast.
 
  • Gilla
Frosmo och 1 till
  • Laddar…
Ok, tack för tips.
 
Man kan ju göra en ny axel om man har utrustringen till det. Men det är nog inte sannolikt. Jag tänkte köpa en byggsåg från england för dadofunktionen men iddes inte göra det i slutändan. Det har inte varit en så big deal att vara utan som jag trodde. Det finns också som nämt notklingor upp till 6mm breda om man verkligen behöver.

Min nuvarande såg har 20mm axel så jag har funderat svarva en 30mm adapter till den för att slippa distansringarna, den kunde enkelt göras lite längre...
 
Det går att köpa för 30mm axel dadoklingor från USA men vet inte vilka sågar som har tillräckligt lång axel. Har letat efter en själv använder fräsen för dom jobben.
Mvh Urban
 
Varför ska dadoklingor användas i sågen? Använd den maskin som har tillräckligt stadig axel, vertikalfräsen.
Protte
 
Just innan min Bosch pajade såg jag på Youtube hur snabbt och fint dom gjorde sinkade hörn på askar och lådor. Någon vertikalfräs har jag inte heller.
 
Sådana spår gör jag i min vanliga så med ”rak” klinga, bara att flytta anhållet och såga en massa spår. Jag skulle kunna tänka mig att jag skulle vara färdig före mannen på videon har skruvat loss inlägget för xx gången.

Sågen behöver ju en stor öppning för klingan vilket inte är vanligt och ett ilägg för flera olika bredder.

andra sätt att göra spåret är med överhandsfräsen och då blir botten plan. Videomannen påpekar just att botten blir konkav med dadoklinga.

Bara för att man saknar rätt maskin ska man inte fippla till det med något annat.

Jodå, jag har varit med och kört dado i fräsmaskin, men det fanns bättre sätt för det jobbet.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Sådana spår gör jag i min vanliga så med ”rak” klinga, bara att flytta anhållet och såga en massa spår. Jag skulle kunna tänka mig att jag skulle vara färdig före mannen på videon har skruvat loss inlägget för xx gången.

Sågen behöver ju en stor öppning för klingan vilket inte är vanligt och ett ilägg för flera olika bredder.

andra sätt att göra spåret är med överhandsfräsen och då blir botten plan. Videomannen påpekar just att botten blir konkav med dadoklinga.

Bara för att man saknar rätt maskin ska man inte fippla till det med något annat.

Jodå, jag har varit med och kört dado i fräsmaskin, men det fanns bättre sätt för det jobbet.

Protte
Ok, jag får väl testa mig fram, tack för tips och input.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.