kristofer12345
Hittar inget annant mått än 80 höjd på bänkstommar är detta minsta höjd hos ikea?=!?
Kan ni något mindre mått vill gärna komma ner i bänk 70, 60? har lågt i tak?
Gammal stuga.. tack
 
Metodserie stommar som kallas överskåp finns i 40 och 60 höga, du kan ju sätta ben på dem om du vill, tror väl inte det skiljer så mycket annars så du inte kan ha det på backen.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
S Svanteman skrev:
Metodserie stommar som kallas överskåp finns i 40 och 60 höga, du kan ju sätta ben på dem om du vill, tror väl inte det skiljer så mycket annars så du inte kan ha det på backen.
klarar dom att användas som bänkstommar även tror du?
 
kristofer12345
kan man slänga på en bänkskiva på dom och det blir snyggt tro ?
 
Ja jag tror att de är i det närmaste identiska.
Och vill man vara petig så hamnar de som bänkstommar i Ikeas planeringsverktyg på nätet, ligger under "övriga bänkskåp" finns som 48 och 68 höga, men resten kan du ju justera med en fast sockel, ben eller nåt annat.

(ja jag håller på och ritar om mitt eget kök :D)
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Problemet är inte höjden på stommen - köp en 80 stomme och såga ner den till lämplig höjd!

Problemet är luckorna - att få tag i en lucka med rätt höjd.

Jag har sågat till både stommar och luckor. Luckorna får man såga på den sida som inte "syns" i mitt fall mot taket, i ditt fall mot golvet. Luckorna måste förstås vara släta.

Sedan lämnade jag in luckorna för sprutmålning - kostade runt 220kr/lucka. Men det är egentligen lite onödigt.

Nytt hål för gångjärnet beskrivs här: https://www.byggahus.se/forum/threads/goera-extra-hal-foer-gangjaern-ikea-doerr.367894/
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Köpte hth gds för att slippa Ikeas "udda" mått. Är typ samma skit.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
BirgitS
kristofer12345 kristofer12345 skrev:
Hittar inget annant mått än 80 höjd på bänkstommar är detta minsta höjd hos ikea?=!?
Kan ni något mindre mått vill gärna komma ner i bänk 70, 60? har lågt i tak?
Gammal stuga.. tack
Det vanliga är nog att man har normala underskåp för att slippa stå krokig under matlagningen och sen låga överskåp.
 
  • Gilla
lbs129 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.