Hej

Jag behöver bygga en garderobsdörr som är ca 65x180 stor. Om jag tittar runt lite i olika affärer, t.ex. ikea, så har de alltid två dörrar till allt som är 60 cm eller bredare men jag vill helst slippa detta.

Finns det något material som är tillräckligt starkt och lätt för att låta mig bygga en dörr som är så bred? MDF verkar vara det vanligaste materialet men det är ju tyvärr tungt som pansar.

Skulle det fungera med tunn MDF? Hur tunn törs man i så fall gå? Om den är för tunn blir den förstås fladdrig men det kanske går att motverka med en ram av trä på insidan av dörren?

Garderobsstommen är av 19mm mdf och tanken är att dörrarna ska målas, om det nu spelar någon roll.

Tacksam för att hjälp jag kan få.
 
Har samma fråga. Funkar mdf som garderobsdörrar (ska göra 65x200)?
 
Spånskivor, MDF och liknande material är alldeles för tungt för bredare gångjärnshängda dörrar. Det enda skivmaterial som fungerar är plywood. Det bästa är fur- eller björkplywood eftersom de består av fler fanér. Ca 12 mm tjockt tror jag behövs. Du kan gå ner till 7 mm om du förser dörren med lister på framsidan, så det ser ut som en spegeldörr. Till det kan du använda planhyvlad fur som bygghandeln säljer. Du kan också använda spontad träpanel av valfri sort om du sätter läkt på baksidan i Z-form.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.