Rev ut trägolvet ur ett rum i källaren och såg att betonggolvet/grunden(?) såg lite medfaren ut.

Behöver man vara orolig för den eller är det bara att jämna ut med lämplig massa och se glad ut?

Huset är byggt 1956 och allt ser torrt ut. Låg massa betong/cement-klumpar och -damm under isoleringen.

Behöver man förresten vara orolig för asbest i isoleringen? Blev nojig nu i efterhand :surprised:

Betonggolv i källare med borttaget trägolv, synliga rester och ojämnheter, gammal isolering syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ojämnt betonggolv med spridda rester av cement och isoleringsdamm, synligt i ett renoveringsprojekt från 1956.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slitet betonggolv i källare med skräp och fläckar, vitmålade väggar ovanpå med flagande färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slitet trägolv och isolering i källare med synliga betongrester och träspill, behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nej, asbest i sådan isolering brukar inte förekomma. Vad jag vet än så länge är det bara sprutisolering och isolering runt rörböjar som innehåller asbest.

Golvet ser fint ut. Det är bara en grovgjutning så det blir inte snyggare. Ska du ha betonggolv behöver du spackla det men ska du regla upp igen så behöver du ju inte det men du måste ha luftspalt motebetongen isåfall.
 
  • Gilla
backstrom82
  • Laddar…
H huggan skrev:
Nej, asbest i sådan isolering brukar inte förekomma. Vad jag vet än så länge är det bara sprutisolering och isolering runt rörböjar som innehåller asbest.

Golvet ser fint ut. Det är bara en grovgjutning så det blir inte snyggare. Ska du ha betonggolv behöver du spackla det men ska du regla upp igen så behöver du ju inte det men du måste ha luftspalt motebetongen isåfall.
Låter bra! Det ska ligga heltäckningsmatta i rummet till slut. Det är betong som gäller då antar jag och kanske lite flytspackel i slutet?
 
Beror på hur ojämnt det är och hur bråttom du har. Har du vanlig betong så kanske torktiden är 2 månader. Ska du göra det själv prata med din lokala bygghandel så kan de visa dig rätt produkter.

Jag rekommenderar dig att löslägga mattan samt ha en som andas.
 
H huggan skrev:
Beror på hur ojämnt det är och hur bråttom du har. Har du vanlig betong så kanske torktiden är 2 månader. Ska du göra det själv prata med din lokala bygghandel så kan de visa dig rätt produkter.

Jag rekommenderar dig att löslägga mattan samt ha en som andas.
Goda råd! Det tackar man för!

Som vanligt har frugan bråttom med att få det klart, så två månader funkar nog inte :crysmile:
 
Golvavjämningsprodukter finns som du kan lägga matta på inom 1-3 dagar men de kostar lite mer.
 
Golvet behöver isolering så du kan inte lägga matta direkt mot betongen!
Du behöver regla upp och lägga skivor och en ev diffspärr mot betongen
 
Man behöver inte alls isolera källargolvet. Många gillestugor har detta som lösning och golvtillverkarnas rekommendationer är att det är ok, så länge mattan kan andas. Golvet blir ju lite kyligare givetvis.

Men det som byggarätt skriver om är den bästa lösningen men det kostar mer och ofta har man inte så bra takhöjd så man kan göra detta.
 
Har en matta i ett annat rum i källaren som ligger direkt på betongen (eller rättare sagt flytspackel på betongen) och det har funkat bra hittills.

Förvånandsvärt varmt att gå på. Det har ju iof inte varit någon vinter här i väst i år :sweat:
 
B backstrom82 skrev:
Har en matta i ett annat rum i källaren som ligger direkt på betongen (eller rättare sagt flytspackel på betongen) och det har funkat bra hittills.

Förvånandsvärt varmt att gå på. Det har ju iof inte varit någon vinter här i väst i år :sweat:
Det finns en variant med Platon där man kan ventilera golvet så att den värsta kylan försvinner från golvet och med golvspån med spår så kan man lägga golvvärme utan att det bygger för mycket och med luftspalten under golvet så förloras inte så mycket värme!
För att det ska fungera måste dock grovgjutningen slipas eller flytas jämn först

Om du har ett golv med flyt och matta som fungerar bra så vet du ju ... men att lägga till Platon ventilerade golvlister golvspån med spår är en klar förbättring
 
  • Gilla
backstrom82
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Det finns en variant med Platon där man kan ventilera golvet så att den värsta kylan försvinner från golvet och med golvspån med spår så kan man lägga golvvärme utan att det bygger för mycket och med luftspalten under golvet så förloras inte så mycket värme!
För att det ska fungera måste dock grovgjutningen slipas eller flytas jämn först

Om du har ett golv med flyt och matta som fungerar bra så vet du ju ... men att lägga till Platon ventilerade golvlister golvspån med spår är en klar förbättring
Det beror förstås på hur man ska använda källaren, men att ha en matta direkt på betonggolvet ser jag inte som några problem överhuvudtaget. Precis som huggan skriver så ska det vara en matta som andas. Jag upplever inte alls den typen av golv som kalla men det är ju såklart inte ett golv med golvvärme (att rekommendera golvvärme i ett källargolv utan isolering tycker jag är en dålig idé).
 
H Hajjen skrev:
Det beror förstås på hur man ska använda källaren, men att ha en matta direkt på betonggolvet ser jag inte som några problem överhuvudtaget. Precis som huggan skriver så ska det vara en matta som andas. Jag upplever inte alls den typen av golv som kalla men det är ju såklart inte ett golv med golvvärme (att rekommendera golvvärme i ett källargolv utan isolering tycker jag är en dålig idé).
Det stämmer men om man bara upplever kyla korta perioder kan det ändå vara en lösning!
Dock bör det inte göras utan luftspalt!
Obs även en matta som andas kan drabbas av utfälld fukt om man inte har kontroll på RF så en luftavfuktare i reserv är också en möjlig förbättring
 
B byggarätt skrev:
Det stämmer men om man bara upplever kyla korta perioder kan det ändå vara en lösning!
Dock bör det inte göras utan luftspalt!
Obs även en matta som andas kan drabbas av utfälld fukt om man inte har kontroll på RF så en luftavfuktare i reserv är också en möjlig förbättring
Bra förslag - och har man väldigt mycket fukttillförsel från grunden så är kanske inte en matta ett bra alternativ så det är nog lämpligt att hålla lite koll om man är osäker (undersöka lite innan man sätter dit den...).
 
H Hajjen skrev:
Bra förslag - och har man väldigt mycket fukttillförsel från grunden så är kanske inte en matta ett bra alternativ så det är nog lämpligt att hålla lite koll om man är osäker (undersöka lite innan man sätter dit den...).
TS har redan matta på ett golv så det borde inte vara något problem med fukt utifrån...
Ytterligare ett sätt kan vara att använda mattunderlägg som ju skapar en luftspalt och förbättrar komforten
 
I allmänhet så var den tidens källare konstruarade så att fukt ständigt vandrar inåt genom betongen och avdunstar från den råa betongytan och sugs in med tilluften i värmepannan och far ut genom skorstenen.
De var helt enkelt konstruerade för att vara biuutrymmen utan fina ytmaterial.

Inreder man bostadsrum i en sådan källare kan det bli mögel. Nu känner jag inte till din källare men du behöver känna till problemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.