Jag hade tittat i katalogerna först (fiskarheden, provinshus etc) och åkt på husvisningar.
Vet du vad du vill ha för hus/planlösning blir det lättare/billigare att gå till arkitekten. Vill du veta ett ungefärligt pris kan du även gå till bygghandeln och lämna ritningen där så kan de lämna offert på vad allt material kostar.

Jag hade gjort planlösningen först och därefter beaktat den ekonomiska aspekten efter det. Jag hade inte byggt ett hus "good enough" utan ett hus du faktiskt vill ha
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
När du skriver 3,3 miljoner för ett hus "klappat och klart". Är det då för själva huset inklusive grund?

Är det så, så får du lägga till för VA och el (om det inte ingår i tomtpriset), lagfart och alla byggherrekostnader (bygglov, byggkreditiv, byggel, pantbrev mm) och markarbeten (infart, parkering, trädgård, uteplatser). Du kommer lätt upp i nånstans mellan 0,5 - 1 miljon.
När jag säger 3.3 så är det ett nybyggt och färdigt hus på tomt. Allt inkl förutom en iordninggjord tomt.

Nu hade jag iofs sett fel, så addera på 95000kr så blir det rätt.
https://www.hemnet.se/bostad/villa-...utm_campaign=tipsa&utm_content=android-mobile

Här är ett annat, något dyrare men också större
https://www.hemnet.se/bostad/villa-...utm_campaign=tipsa&utm_content=android-mobile

Så nog går det alltid att komma in på under 4 miljoner om man är villig att pendla en liten bit.

Detta är bara exempel som jag har härifrån mina trakter och i min värld så är det värt att spendera någon miljon mindre för att köra 2 mil enkel väg till Lund (y):)
 
J Jarlsgård skrev:
När jag säger 3.3 så är det ett nybyggt och färdigt hus på tomt. Allt inkl förutom en iordninggjord tomt.

Nu hade jag iofs sett fel, så addera på 95000kr så blir det rätt.
[länk]

Här är ett annat, något dyrare men också större
[länk]

Så nog går det alltid att komma in på under 4 miljoner om man är villig att pendla en liten bit.

Detta är bara exempel som jag har härifrån mina trakter och i min värld så är det värt att spendera någon miljon mindre för att köra 2 mil enkel väg till Lund (y):)
När det kommer till tomt priset osv så handlar ju allt om tillgång och efterfrågan. Just i svalövs kommun har tillgången varit ganska hög men efterfrågan låg. Nu håller dock söderåsbanan på att byggas ut och ska börja fungera som tänkt 2021 = det kommer gå pendeltåg mot lund/lomma/Malmö. Det har gjort att efterfrågan ökat men tillgången minskat.

Trots detta är inte priserna ens i närheten av Lund.

När mina svärföräldrar byggde för 13 år sedan gav de 2.4 för ett 134kvm stort enplanshus på 1100kvm tomt med sjöutsikt. Det är tot kostnad med anslutning och markarbeten..
 
J
Tack för svar! Jag börjar få en rätt bra bild över vad jag är ute efter, under en tid har jag samlat på mig referenser, bildtavlor, punktlistor på olika delar och detaljer mm som jag tänker renodla vidare i ett senare steg. Här på sidan har jag hittat bra artiklar kring hur man kan jobba med enkla skisser i början och hur man kan tänka kring rumsfördelning och storlek på de olika ytorna. Denna artikel var bra för det. Bra poäng kring det du nämner att ta fram en planlösning först som jag därefter bearbetat den utifrån de ekonomiska förutsättningarna. Tar även med mig tipset om att man kan lämna in en ritning till bygghandeln för offert.


K kanonkula skrev:
Jag hade tittat i katalogerna först (fiskarheden, provinshus etc) och åkt på husvisningar.
Vet du vad du vill ha för hus/planlösning blir det lättare/billigare att gå till arkitekten. Vill du veta ett ungefärligt pris kan du även gå till bygghandeln och lämna ritningen där så kan de lämna offert på vad allt material kostar.

Jag hade gjort planlösningen först och därefter beaktat den ekonomiska aspekten efter det. Jag hade inte byggt ett hus "good enough" utan ett hus du faktiskt vill ha
 
J
När det kommer till min första grovbudget på 4m justerar jag upp den utifrån svaren här. Det ser ut att bli tight om det gäller hus + tomt. 4'm för huset låter kan jag nog gå under men 2m för lågt, jag sätter ribban runt 3 till 3.5m för själva huset. För tomten sätter jag ett budget på runt 1 till 1.5m, sammantaget en totalkostnad på runt 4.5 till 5 miljoner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.