O olofh skrev:
när jag gjorde lumpen (sjukvårdare så inget hardcore) hade vi (försvaret) engångstoa av en pappkartong typ flyttlåda med hål i och så satte man en svart sopsäck. Sopsäcken förslöts och byttes 1gång per dag och skickades till förbränning. Så länge det inte ösregnade på lådan höll den rätt länge, typ över helgen iaf. Berodde också lite på hur mkt tyngd de som sker la på lådan. Lite ok. Mkt så blev den snabbt sladdrig. Väldigt mkt = direkt kollaps men det gjordes nog bara en gång :crysmile:
Nu snackar vi! Kanske kan man snörpa åt med buntband mellan omgångarna, så det ser ur som en meter prinskorv typ.
 
Jag tror många av oss skulle vara chanslösa om vi skulle försöka leva på den krisnivån @heimlaga beskriver. Och det säger jag inte för att vara nedlåtande, tvärtom, men många av oss saknar helt den typ av erfarenheter han tar för självklara i sitt inlägg. För egen del har jag exempelvis aldrig fällt ett träd med yxa, eller egentligen alls använt en yxa till annan än att klyva med (lite förenklat).

Och då blir en BOB meningslös om man inte också har ett BOL att ta sig till där man kan återuppta ett något sånär ordnat liv som man känner det. Och det är väl ur min synvinkel där mycket prepping går fel. Folk verkar förbereda sig för något som är extremt osannolikt och därtill något de svårligen kan hantera istället för att med lite mindre åtgärder försöka göra vardagssituationen lite mer motståndskraftig.

Hellre säkra upp med stearinljus och en dunk vatten än en BOL alltså, i min värld.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror många av oss skulle vara chanslösa om vi skulle försöka leva på den krisnivån @heimlaga beskriver. Och det säger jag inte för att vara nedlåtande, tvärtom, men många av oss saknar helt den typ av erfarenheter han tar för självklara i sitt inlägg. För egen del har jag exempelvis aldrig fällt ett träd med yxa, eller egentligen alls använt en yxa till annan än att klyva med (lite förenklat).

Och då blir en BOB meningslös om man inte också har ett BOL att ta sig till där man kan återuppta ett något sånär ordnat liv som man känner det. Och det är väl ur min synvinkel där mycket prepping går fel. Folk verkar förbereda sig för något som är extremt osannolikt och därtill något de svårligen kan hantera istället för att med lite mindre åtgärder försöka göra vardagssituationen lite mer motståndskraftig.

Hellre säkra upp med stearinljus och en dunk vatten än en BOL alltså, i min värld.
de ena utesluter ju inte de andra, du är inte tvungen att ha en egen BOL, utan familj, vänner, en jaktstuga, ja vad som helst. En förutbestämd plats är bättre än att stå i paniken och försöka tänka rationellt. Ja har ingen ”egen” bol. Men planen för var vi ska ta vägen finns såklart.
Men sjävklart måste man känna sin egen utrustning, så att man inte står med en hög material och noll kunskap. Men de är inte raketforskning.och mycket kunskap kan man läsa sig till, sen är det ju alltid trevligt att omsätta kunskaperna sen i praktiken. Minns hur glad jag och grabben blev när han gjorde upp sin första eld på egen hand med tändstål, och byggde en egen eldstad. Men är man ingen människa som trivs med sånt liv så kan man hellre låta bli, ska ju inte bli någon tvång med prepping. Utan se till att skapa förutsättningar hemma istället för att klara ett par veckor.
 
buspojken buspojken skrev:
nej nej, min är störst, tror den är 50 liter, tror fruns är 35 liter och barnens är mindre ändå.

hur funkar grill med lägenhet ? Får du grilla på balkongen?
Det är ju fullt hanterbart, kändes som större väskor när jag läste ditt inlägg.

Bor i suterräng så har både uteplats, balkong och inglasad altan. Så det är inga problem att grilla. Blir lätt en del GT och fin-rom med grannarna om sommaren :)
 
Den krisnivån jag spekulerade kring handlar helt enkelt om vad man kan vänta sig vid ett fientligt anfall i stor skala eller liknande. Ännu för låt oss säga 15 eller 20 år sedan fanns det gott om folk överallt i Finland som hade kommit vandrande från Karelen i såna där flyktingkaravaner. Mitt i vintern. Ledande gårdens kor som hade fått säckar fastbundna kring juvren för att inte förfrysa.

Jag har ingen direkt beredskap för det och absolut ingen färdigpackad väska men jag tänker som så att om man har klart för sig ungefär vad det handlar om så behöver man inte få någon panik ifall det skulle inträffa. Utrustningen är ju bara sådant som finns hemma.
Fast för mig som österbottning är det minst lika stor risk att det behövs en flyktväg över Kvarken till Sverige. Där har jag sämre beredskap. Jag känner till vattnen här på sidan ganska bra och har navigationskunnandet och utrustningen som behövs för att med mycket stor sannolikhet hitta till Holmön även om fyrarna är släckta och GPS ur funktion.
Där är motorbåten den stora bristen i beredskapen. Den står i en skogskant övertäckt med plåtar och väntar på att få ny motorbädd och en "ny" motor installerad (Bukh DV10 årsmodell 1981). Den kräver också en hel del glasfiberarbete innan den är sjöduglig. Byggaren som var van vid träbåtar och byggde sitt livs första plastbåt plastade in en del förstärkningar av trä och de har ruttnat och frostsprängt glasfibern runtomkring. Någon havsgående båt har jag alltså inte. Ser inte ut som jag skulle få den i skick de närmaste åren.

Fast nu talar vi om extremt osannolika extremfall.
Det mest sannolika är ändå en kris som man bäst rider ut hemmavid.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
J JuliaMatilda skrev:
Intressant tråd, har ingen BOB men det mesta i listan finns nära till hands och mkt därtill som elverk osv.
Behovet av vad man kan tänkas behöva skiljer sig ganska mkt beroende på hur & vart man bor, vilka katastrofer/kriser eller händelser som ”realistiskt” kan slå in men grunden är ju densamma för de flesta tror jag :)
Det viktigaste är väl att man reflekterat över sin situation om något händer så man inte står helt handfallen.



Oj, det var längesedan man såg en sådan utveckling av samhället där jag bor.
Måste fråga vilket land du bor i?
Sverige, och det mesta har blivit stabilare och säkrare. På 60-talet hade vi strömavbrott titt som tätt, ibland upp till 14 dagar i sträck. Nu var i oktober 2011 jag hade det sen elavbrottet och det varade i 20 minuter. Varuleveranser till affärer har också blivit så säkra så man kan ställa klockan efter dom. De allmänna kommunikationsmedel som finns där jag bor har blivit fler och de håller tidtabellen på 1-2 minuter. På 60-talet var försenade bussar vardagsmat för oss. Låg två veckor på sjukhus förra hösten, vården var i världsklass, trots alla domedagsrubriker i pressen om det motsatta. Listan kan göras hur lång som helst.
 
  • Gilla
Okarlsson och 1 till
  • Laddar…
T
Kretikos Kretikos skrev:
SIV. Stick Iväg Väska.
Låter mer svenskt, ja. :D
 
B Bahusia55 skrev:
Sverige, och det mesta har blivit stabilare och säkrare. På 60-talet hade vi strömavbrott titt som tätt, ibland upp till 14 dagar i sträck. Nu var i oktober 2011 jag hade det sen elavbrottet och det varade i 20 minuter. Varuleveranser till affärer har också blivit så säkra så man kan ställa klockan efter dom. De allmänna kommunikationsmedel som finns där jag bor har blivit fler och de håller tidtabellen på 1-2 minuter. På 60-talet var försenade bussar vardagsmat för oss. Låg två veckor på sjukhus förra hösten, vården var i världsklass, trots alla domedagsrubriker i pressen om det motsatta. Listan kan göras hur lång som helst.
Detta är nog de flestas åsikt. Men det går trender i att tycka det är dålig välfärd.
 
I ett land som Sverige med stora temperaturskillnader mellan vinter och sommar, borde man inte då ha olika bob beroende på årstid?
 
T
BOB för vad? Pratar vi ett mildare scenario eller en bredare samhällskollaps? Normalt pratar man om Bug Out Bag i betydelsen en väska med förnödenheter för att nå sitt BOL, Bug Out Location - en plats man ordnat utöver sitt vanliga boende inriktad på självförsörjning och överlevnad utanför det konventionella samhället. Den diskussionen om BOL är också mycket intressant.

Det finns många olika scenarion som ställer vitt skilda krav på beredskap och behov.
MSB:s rekommendationer fungerar vid ett milt och mer tillfälligt och begränsat scenario. Vid en vittspridd kollaps är myndigheter överspelade och lag och ordning upphör vilket gör att säkerhetsbehovet blir det primära, den diskussionen är också intressant.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Rent allmänt så tror jag att om det blir en verklig kris som inte innebär invasion eller folkfördrivning eller kärnkraftsolycka så vinner de flesta landsbor och småstadsbor på att stanna i sin hemtrakt.
Det är där man har det sociala nätverk och den lokalkännedom som går att bygga vidare på när man skall skapa en försörjning och en framtid. Storstadsborna har sannolikt mest att vinna på att söka sig till någon ort på landet som de redan känner till och där de har vänner och släktingar som kan ordna kan inkvartering mot arbete antingen själva eller hos någon de känner.
Risken är annars stor att det blir rena vilda västern i skogarna med folk som har sprungit till skogs utan att ha någon försörjning ordnad och som skall hålla till där tillsammans med främlingar.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
kan vara bra att ta till när frugan är sur efter en dyr och blött lördaskväll med pojkarna ^_^
 
  • Haha
civilingenjören
  • Laddar…
lnilsson lnilsson skrev:
I ett land som Sverige med stora temperaturskillnader mellan vinter och sommar, borde man inte då ha olika bob beroende på årstid?
De flesta kör ungefär samma utrustning. Ibland märker man att man saknar nåt, eller släpar på något i onödan. Förstärkningsplagg går att lägga i vid kallare klimat, men de får inte bli en resväska att släpa på. Mest troligt har man tid att slänga i lite kläder även om situationen är kaotisk.
 
Cheesen
buspojken buspojken skrev:
De flesta kör ungefär samma utrustning. Ibland märker man att man saknar nåt, eller släpar på något i onödan. Förstärkningsplagg går att lägga i vid kallare klimat, men de får inte bli en resväska att släpa på. Mest troligt har man tid att slänga i lite kläder även om situationen är kaotisk.
Grejen är den att då är en färdig packlista bättre. Om du har en bob packad så har du det i tanken att den är färdig. Då är det lätt att du glömmer den där yllekoftan som du behöver i den kalla sporthallen du sover i om tre dagar.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Grejen är den att då är en färdig packlista bättre. Om du har en bob packad så har du det i tanken att den är färdig. Då är det lätt att du glömmer den där yllekoftan som du behöver i den kalla sporthallen du sover i om tre dagar.
En färdig lista så tappar du ju hela grejen med just en Bob, springa runt och leta grejer i en krissituation är ju Knappast optimalt. Utan väskan ska vara packad med de absolut nödvändiga, och vara genomtänkt för de flesta scenarion.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.