Vi har ska precis påbörja byggnation av ett 25 kvm stort isolerat växthus. Blir nyfiken på vad andra har för uppvärmningslösningar och om ni har ett hum om vad det blir för driftskostnader på olika lösningar.
Så om niar ni ett uppvärmt växthus, hur går ni tillväga och hur ser det ut? Lägg gärna upp lite inspirationsbilder ;-)
 
Hej
Jag har inga bilder men planerar grunden för ett växthus på 25kvm också. Jag blir lite nyfiken på vilket växthus ni skall bygga och hur det isoleras!
 
Följer med intresse. Skulle en luftvärmepump kunna fungera? Kan man ställa dessa så lågt som 5-10 grader?
 
F Fabiano skrev:
Hej
Jag har inga bilder men planerar grunden för ett växthus på 25kvm också. Jag blir lite nyfiken på vilket växthus ni skall bygga och hur det isoleras!
Vi har beställt ett färdigt växthus, (Green Room Season, från willab garden). Vi isolerar marken med L-stöd och frigolitskivor har vi tänkt. Uppvärmning kommer ske med Phoenix värmefläkt. Vi hittade en elkalkyl på nätet och om fläkten skulle gå på max (2800 w) dygnet runt skulle det bli en elkostnad på ca 2500 kr/månaden. Vet inte hur tillförlitlig den kalkylen är dock. Då vi har en kamin som inte används tänkte vi även använda den.
 
  • Bio Green Phoenix värmefläkt upphängd på kedjor mot en oskarp naturlig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fabiano
  • Laddar…
BiFuel BiFuel skrev:
Följer med intresse. Skulle en luftvärmepump kunna fungera? Kan man ställa dessa så lågt som 5-10 grader?
Jag har en kompis som funderar över samma sak men jag har tyvärr dålig koll på luftvärmepumpar. Om jag får killgissa så ser jag inte varför det inte skulle gå, kanske kan det ställa till för elektroniken om det är väldigt fuktig luft i växthuset?
 
Det märks klart på el-räkningen, bara att kolla statistiken över första kvartalet på åren ger fingervisning.. även om det så bara gäller extra-ljus för uppdrivning.
Än mer märks skillnad då för uppvärmning; många - gissar jag, utifrån att man talar varmt om frostvakten - tillser nog bara att värma på när det blir allt för kallt för skyddslingar. Själv har jag ett växthus i cederträ, vackert så och det är alldeles tillräckligt för mig. Men det är inte tänkt för vinterbruk. Jag har en klart restriktiv hållning till uppvärmning. Dyrt.
 
Såg riktigt fint ut! Jag är i full gång med att planera grunden för ett nytt hus där vi tänkte att växthuset skulle vara ihopbyggt med huset men jag tittade på ett växthus från classicum på 5310x5310. Vi har tänkt att låta golvvärmen följa med ut till växthuset men då deras hus var enkelglas så kändes det lite dumt. Jag skall ta mig till Willab och ta mig en titt på ert växthus för det känns ju lovande. Vi skulle vilja ha dörrar på alla sidor men det borde ju gå att få. Då vårt nya hus blir med frånluftvärmepump så har vi valt att sätta kaminen i växthuset istället för i huset. Tror inte att luftvärmepump är så dumt heller men en fläkt som går på lite värme konstant råder nog bot på kondensen och ger ju en grundvärme innan kaminen tänds.

Ser fram emot att få se lite bilder på ert bygge!
 
F Fabiano skrev:
Såg riktigt fint ut! Jag är i full gång med att planera grunden för ett nytt hus där vi tänkte att växthuset skulle vara ihopbyggt med huset men jag tittade på ett växthus från classicum på 5310x5310. Vi har tänkt att låta golvvärmen följa med ut till växthuset men då deras hus var enkelglas så kändes det lite dumt. Jag skall ta mig till Willab och ta mig en titt på ert växthus för det känns ju lovande. Vi skulle vilja ha dörrar på alla sidor men det borde ju gå att få. Då vårt nya hus blir med frånluftvärmepump så har vi valt att sätta kaminen i växthuset istället för i huset. Tror inte att luftvärmepump är så dumt heller men en fläkt som går på lite värme konstant råder nog bot på kondensen och ger ju en grundvärme innan kaminen tänds.

Ser fram emot att få se lite bilder på ert bygge!

Hej!
Har byggt ett växthus I klassisk stil.
Tänkte jag kanske kunde inspirera någon om man inte vill köpa färdigt.
Grundmur i tegel och tegelgolv lagt i fiskbensmönster med fris.
Lycka till med byggena!
 
  • Ett klassiskt växthus med vitmålade träramar och tegelgrundmur, omgivet av ett vinterträd och krukor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hembyggt klassiskt växthus med vit stomme, grundmur och golv i tegel, omgivet av trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
monada63 och 14 till
  • Laddar…
C Chris61 skrev:
Hej!
Har byggt ett växthus I klassisk stil.
Tänkte jag kanske kunde inspirera någon om man inte vill köpa färdigt.
Grundmur i tegel och tegelgolv lagt i fiskbensmönster med fris.
Lycka till med byggena!
Hej! Kan du tänka dig att starta en egen tråd och kanske lägga upp lite bilder, mått eller till och med ritningar? Såg väldigt trevligt ut och jag är själv i inspirations/planeringsstadiet.
 
  • Gilla
ErikLtz
  • Laddar…
Ja, det var ett väldigt fint växthus. Jag hoppas också på en egen tråd om bygget :)
 
C Chris61 skrev:
Hej!
Har byggt ett växthus I klassisk stil.
Tänkte jag kanske kunde inspirera någon om man inte vill köpa färdigt.
Grundmur i tegel och tegelgolv lagt i fiskbensmönster med fris.
Lycka till med byggena!
Ser helt fantastiskt ut.. Vad la du för tegelgolv inne i växthuset? Köpte du nytt eller hade du turen att hitta begagnat marktegel?
 
  • Gilla
Timp44n
  • Laddar…
Hej!
Allt är murat med gammal sten och golvet består också av gammalt tegel. Har nog någon bild när jag höll på förra året med golvet.
 
  • Ojämnt lagt gammalt tegelgolv under konstruktion med verktyg och vit måttstock.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
monada63 och 7 till
  • Laddar…
PR-hobbysnickare PR-hobbysnickare skrev:
Vi hittade en elkalkyl på nätet och om fläkten skulle gå på max (2800 w) dygnet runt skulle det bli en elkostnad på ca 2500 kr/månaden.
Jodå det stämmer nog om du betalar lite mer än en krona per KWh

Frågan är bara vad du vill ha för temperatur och vad utetemperaturen är och då hur pass väl växthuset isolerar.
Spontant tänker jag att den energibudgeten inte kommer att fungera om det är lite kallt ute för växthus läcker väl värme som bara den?

Har ett garage på 80 m2 och det är isolerat med 35 cm isolering samt noggrant plastat innanför gipset.
Den klarar att hålla värmen med en 2000W värmekälla med 20 minusgrader ute, garaget saknar dock ventilation så det påverkar ju.
 
D doddo skrev:
Jodå det stämmer nog om du betalar lite mer än en krona per KWh

Frågan är bara vad du vill ha för temperatur och vad utetemperaturen är och då hur pass väl växthuset isolerar.
Spontant tänker jag att den energibudgeten inte kommer att fungera om det är lite kallt ute för växthus läcker väl värme som bara den?

Har ett garage på 80 m2 och det är isolerat med 35 cm isolering samt noggrant plastat innanför gipset.
Den klarar att hålla värmen med en 2000W värmekälla med 20 minusgrader ute, garaget saknar dock ventilation så det påverkar ju.

D doddo skrev:
Jodå det stämmer nog om du betalar lite mer än en krona per KWh

Frågan är bara vad du vill ha för temperatur och vad utetemperaturen är och då hur pass väl växthuset isolerar.
Spontant tänker jag att den energibudgeten inte kommer att fungera om det är lite kallt ute för växthus läcker väl värme som bara den?

Har ett garage på 80 m2 och det är isolerat med 35 cm isolering samt noggrant plastat innanför gipset.
Den klarar att hålla värmen med en 2000W värmekälla med 20 minusgrader ute, garaget saknar dock ventilation så det påverkar ju.
det måste vara ett ganska litet växthus om det skall finnas någon rimlig möjlighet att konstant värma upp ett växthus under vintern. Bättre att ev avgränsa växthuset om man gör det för växternas skull.
Vill man kunna sitta ute i sitt växthus för t.ex glöggmingel, middagar eller julmiddag så hade jag installerat en kamin.
Vi har installerat en Contura 550A och det funkar fint.
Det tar ett tag att få t-shirt varmt men vi har ju en stor volym då växthuset har 4m till nock.
Skickar med en bild
Växthus med dukat bord och kamin, vita stolar och gröna växter i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Belysning och dukat bord i ett växthus med kamin och högt till nock på kvällen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Koselig interiør i et vinteroppvarmet drivhus med en brennende kamin, bord, stoler og dekorative planter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mysig kvällsbild inuti ett växthus med tänd kamin, upplyst matbord och växter runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
monada63 och 7 till
  • Laddar…
Kom att tänka på att jag har hört att den typen av kaminer ger bara sisådär 5-10 % av värmen till rummet, men jag vet inte om det stämmer.
Har du lust att mäta temperaturen i skorstenen? :)
Typ om du också råkar vara nyfiken :)
Hört att det lär ligga på sisådär 200 grader med en bra brasa.

Gissar att du inte har utrustning att mäta luftflödet också, med det skulle jag kunna räkan ut energimängden som far ut genom skorstenen.
Och så kan man jämföra det med kg ved som är instoppad och göra en ungefärlig beräkning om effektivitet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.