Det viktiga är att ytan som du skall gjuta mot är ren från färg och dyligt. Sedan kan du"rugga" upp ytan så den blir ojämn (bila lite/knacka med huggmejsel) ju ojämnare dessto bättre vidhäftning. Sedan rengör du ytan från löst material (t.ex borsta med stålborste). Därefter är det dags att fukta/blöta den gamla betongytan (lämpligt att göra samtidigt som man bygger formen). Gammal betong suger mycket vatten. Om du inte blöter den gamla ytan kommer den att suga fukten ur din nya betonggjutning som jag skrev tidigare.
När din nygjutna sockel har torkat (vänta minst en månad, mitt tips) kan du ev. använda primern som du fråga om, ifall den passar ihop med den färg som du skall måla med.
 
slacker slacker skrev:
Alltid Primer för vidhäftning! Som någon sa - Rugga upp ytan/ta bort färg innan primer för ännu bättre vidhäftning av betongkakan.
Jag skulle inte använda primer, blöter hellre upp den gamla betongen och gjuter direkt emot den utan någon primer.
Om det inte står i beskrivningen till den produkt man skall använda att den skall ha en specifik primer/eller likvärdigt mellan sig och den gamla ytan, Men med vanlig finbetong behövs ingen primer vid motgjutning.
Står inget om att den föreslagna primern skall användas vid motgjutning av en gammal betongyta i produktbeskrivnngen.
 
R roli skrev:
Jag skulle inte använda primer, blöter hellre upp den gamla betongen och gjuter direkt emot den utan någon primer.
Principen blir nog detsamma då primern skall spädas med vatten - Jag anser dock att med primer blir det ännu bättre vidhäftning då lösa partiklar klistras fast. Framför allt på porösa underlag - Nu gissar jag att TS golv inte är vidare poröst så båda lösningarna kanske kan funka. Jag hade dock kört med primer! ;)
 
Ja, då är upp till TS att välja vilket han vill göra. Med eller utan primer. Om han nu väljer primer så kanske inte den föreslagna är rätt produkt då den mer verkar vara en primer innan målning och inte en primer för att gjuta direkt emot. Jag vet vad jag skulle gjort och @slacker vet hur han skulle gjort.....
 
Även jag osäker om det där är rätt produkt när jag kollar just den som länkades till - Verkar vara knapphändig information på just denna - Framgår ”Målning” vilket känns onekligen som fel produkt.
Dålig erfarenhet om just Byggmax produkter från Midun, körde deras golvlacker i stugan men de golvet används inte lika flitigt som hemmavid så jag kan inte uttala mig om kvaliteten.

Själv använder jag uteslutande Finjas produktsystem när det kommer till Primer/betong/flytspackel och gipsbruk... Är väl det som används flitigast.
 
Tack Familj Byggahus, ni är grymma!

Jag ska sätta igång arbete nu, i den rekommenderat cement säck stå ingenting om att blanda med sand, 6L vatten till 25Kg, min hink är inte så stor för att vispa 25Kg på en gång då kommer jag att vispa halv säck per gång med ca 3L vatten.
 
Cement säck? Du blev ju rekommenderad att köpa "fin betong". Ingen färdigblandad betongsäck tillsätter man 6 l vatten till (vad jag vet), brukar vara ca 3 l till hel säck. Har du köpt ren cement kommer det inte att bli bra. Blandar du den med vatten blir det bara "slurry". Har du cement måste du också blanda i sand och grus/sten i rätt proportioner annars blir det inte bra.
 
R roli skrev:
Cement säck? Du blev ju rekommenderad att köpa "fin betong". Ingen färdigblandad betongsäck tillsätter man 6 l vatten till (vad jag vet), brukar vara ca 3 l till hel säck. Har du köpt ren cement kommer det inte att bli bra. Blandar du den med vatten blir det bara "slurry". Har du cement måste du också blanda i sand och grus/sten i rätt proportioner annars blir det inte bra.
Förlåt, jag menar exakt det som rekommenderas tidigare, :D
 
Allt verkar vara bra tack vare er som med tålamod kunde guida mig i alla steg, nu har jag två frågor till:

  1. När får jag ta bort träd ram? Jag la betongen igår (lördag) ca kl 14.
  2. När får jag måla betongen med färggolv? den måste har härdat färdig för tvättmaskinen och tork tumlaren nästa lördag right?

Tack på förhand!
 
Ju längre du väntar med att ta bort formen desto bättre, det viktigaste nu är att allt är rejält fuktigt/blött. För då härdar betongen bäst. Man brukar kunna se när det är dags att ta bort formen. När det uppkommer en liten spricka mellan form och betong, då kan man börja fundera på rivning men betongen är fortfarande lite ”skör”, dvs det går lätt ur bitar i kanten om den får en smäll. Full hållfasthet har tidigast efter 4 veckor. Men den går att belasta tidigare men med försiktighet vid kanter. Men att måla ytan bör du vänta med, all fukt måste gå ur betongen annars kommer färgen att släppa längre fram. Hur lång tid du skall vänta är svårt att säga men minst 4-5 veckor, troligen längre. Nu är förvisso din gjutning inte tjock men vill du ha ett bra slutresultat och en färg som sitter så skulle jag vänta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.