Ett par 5 L dunkar med vatten i frysen så blir det bättre gångtider för frysen. Dessutom med dessa strömavbrott så står den sig lite längre.
Skall man sedan iväg att handla så är det en oerhört bra kylklamp.
I somras när den ena dottern var och paddlade och fick slut på dricksvatten kom jag till undsättning med en nytappad och en fryst dunk vatten.

Skulle jag behöva dra iväg med en väska så är det nog en av sakerna jag skulle ta med.
 
R rosefors skrev:
Vapnet är inte till för att hota någon utan för att försvara sig.
Du menar alltså att du ska eller komma att behöva allvarligt skada eller döda andra. Jag frågar igen, vad är den verkliga krisen och vad är det verkliga hotet?
 
Mats-S
tveksamt tveksamt skrev:
Du menar alltså att du ska eller komma att behöva allvarligt skada eller döda andra. Jag frågar igen, vad är den verkliga krisen och vad är det verkliga hotet?
Med den här Coronahysterin och drevet på Facebook så är det nog inte lång kvar tills man organiserar "försvarsgrupper" på fejan ...
 
Det finns alltid någon som tycker svaret på en fråga är vapen :)

buspojken buspojken skrev:
det löser man genom säck i toaletten
Jag sa civiliserat ;) Men kanske har du rätt, men hänger en svart sopsäck under ringen, och när man är klar bara lyfter man upp den, knyter en knut och sular ut den bakom friggeboden. Blir mycket åtgång av plast så kanske måste man koordinera så alla bajsar i samma påse en gång om dagen på roterande schema (alla kommer ju vilja bajsa först).

Blir genast att lägga svarta sopsäckar i min BOB. Alternativt om man kan hänga gladpack med lite häng över skålen, och sedan göra ett paket... Tar mindre plats än sopsäck.
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Du menar alltså att du ska eller komma att behöva allvarligt skada eller döda andra. Jag frågar igen, vad är den verkliga krisen och vad är det verkliga hotet?
Det är svårt att ta din fråga seriöst. Jag tror du mycket väl vet vad hotet är. Det finns ingen hejd på vad människor kan ta sig till vid en paniksituation. Inget kan ha undgått vad som händer i krigsdrabbade regioner. Redan idag i trygga naiva Sverige dödar folk andra för att komma åt en jacka och en mobiltelefon. Idag hölls ett hovrättsmäl där en 20-åring blev knivmördad av tre andra över sin mobiltelefon och en hanskedja mitt på Backaplan, en mycket central del av Göteborg, mitt på dagen. Den ene av den tre var en "normal" tjej på inte ens fyllda 18 år. Hon var på Hovrätten med sin mamma, precis som släkten till den mördade helt vanlige 20åringen som fick sätta livet till. Vad tror du händer i en krissutation där det är sådan panik i samhället att det är tomt i butikshyllorna och situationen på gatorna är så ansträngd att samhällets skyddsfunktioner är så ansträngda att du inte längre kan räkna med att de står till tjänst? Då har nöden ingen lag och en mycket stor mängd "människor" kommer göra allt för att komma över det lilla du har. Precis som för vilken soldat inom FÖRSVARSmakten som helst blir ditt VAPEN det viktigaste medlet du har att försvara dig med.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
En sak som jag har upptäckt är bra att ha är ett li-ion startbatteri. Inte bara för att kunna starta en bil med batteritorsk, utan dom kan ge 12v och 5v för att ladda pannlampor, telefon, batterier för andra prylar, etc. Ofta kan dom också ge högre spänning för att driva bärbar dator. Generellt har dom mer energi än de flesta powerbanks också.
Dom brukar även ha ficklampa inbyggt. Inte så tunga heller, ofta bara några hekto.

T.ex https://www.kjell.com/se/produkter/...o-genius-boost-gb70-starthjalp-for-bil-p44957
 
  • Gilla
dajaskazal och 1 till
  • Laddar…
R rosefors skrev:
Det är svårt att ta din fråga seriöst. Jag tror du mycket väl vet vad hotet är. Det finns ingen hejd på vad människor kan ta sig till vid en paniksituation. Inget kan ha undgått vad som händer i krigsdrabbade regioner. Redan idag i trygga naiva Sverige dödar folk andra för att komma åt en jacka och en mobiltelefon. Idag hölls ett hovrättsmäl där en 20-åring blev knivmördad av tre andra över sin mobiltelefon och en hanskedja mitt på Backaplan, en mycket central del av Göteborg, mitt på dagen. Den ene av den tre var en "normal" tjej på inte ens fyllda 18 år. Hon var på Hovrätten med sin mamma, precis som släkten till den mördade helt vanlige 20åringen som fick sätta livet till. Vad tror du händer i en krissutation där det är sådan panik i samhället att det är tomt i butikshyllorna och situationen på gatorna är så ansträngd att samhällets skyddsfunktioner är så ansträngda att du inte längre kan räkna med att de står till tjänst? Då har nöden ingen lag och en mycket stor mängd "människor" kommer göra allt för att komma över det lilla du har. Precis som för vilken soldat inom FÖRSVARSmakten som helst blir ditt VAPEN det viktigaste medlet du har för att försvara dig.
Det finns alltid idioter som anser sig ha rätt att ta till våld för att få som de vill, men i alla fall jag går inte beväpnad för det och jag tror att de flesta tänker som jag. En del ser till att ha ex pepparspray eller går självförsvarskurser av den anledningen, men det är långt ifrån att gå beväpnad. Dessa idioter kommer säkert i större utsträckning gå från tanke till handling vid en rejäl kris, men jag tror faktiskt att merparten av alla snarare kommer gå ihop för att överleva. I alla fall på landsbygden där krismedvetenheten är större och möjligheterna till självförsörjning finns och därmed även behovet av arbetskraft. Värre kan det säkert bli i staden där många inte tänker på att saker kan hända och inte har samma möjligheter till självförsörjning och därmed blir desperata på ett helt annat sätt.
Däremot är vapen mycket bra att ha vid en allvarlig kris för att kunna jaga och på så sätt få mat, men det går även bra att jaga med hjälp av fällor och då behövs inte vapen. Det kan dock ta mycket energi i förhållande till den energi man kan fånga jämfört med att fälla ex ett rådjur med skjutvapen
 
Redigerat:
buspojken buspojken skrev:
Kan droppa min lista först,
*kök och sprit
*Medicin och första hjälpen
* liten yxa
*tändstål, tändare tändstickor
*vattenreningstabletter
* kontanter
* frystorkad mat och konserver
* karta och kompass
* kniv
* ficklampa och pannlampa med extra batterier
* toapapper
* vattenflaskor
* sovsäck liggunderlag
* regnkläder
* extra kläder ex strumpor
* paracord
* radio
Vad ska man ha en BOB till?
 
Mats-S John Smith skrev:
Med den här Coronahysterin och drevet på Facebook så är det nog inte lång kvar tills man organiserar "försvarsgrupper" på fejan ...
Jag vet inte riktigt vad du menar med drev men situationen med Corona handlar främst om risken att inte ha kapacitet att behandla dem som blir allvarligt sjuka och kräver intensivvård. Det har visserligen inte så mycke med BOB / Prepping att göra eftersom det inte är samma scenario, men med den situation man har i Italien nu tvingas man låta patienter som drabbas dö genom att sortera ut dom som redan är svaga eller sjuka av andra anledningar och lämna dom utan behandling. Ett sådant förlopp är inte alls osannolik i Sverige eftersom vi är ett av de länder som har MINST vårdplatser/utrustning/resurser per capita, och samtidigt är ett av de länder som har FLEST smittade per capita, så det krävs inte särskilt mycket matematik för att inse att vi ligger ganska pyrt till.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Du menar alltså att du ska eller komma att behöva allvarligt skada eller döda andra. Jag frågar igen, vad är den verkliga krisen och vad är det verkliga hotet?
vapen är i slutändan ofrånkomligt att diskutera vid prepping, men de kan tas i en annan tråd
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
H hjulia skrev:
Det finns alltid idioter som anser sig ha rätt att ta till våld för att få som de vill, men i alla fall jag går inte beväpnad för det och jag tror att de flesta tänker som jag. En del ser till att ha ex pepparspray eller går självförsvarskurser av den anledningen, men det är långt ifrån att gå beväpnad. Dessa idioter kommer säkert i större utsträckning gå från tanke till handling vid en rejäl kris, men jag tror faktiskt att merparten av alla snarare kommer gå ihop för att överleva. I alla fall på landsbygden där krismedvetenheten är större och möjligheterna till självförsörjning finns och därmed även behovet av arbetskraft. Värre kan det säkert bli i staden där många inte tänker på att saker kan hända och inte har samma möjligheter till självförsörjning och därmed blir desperata på ett helt annat sätt.
Du har rätt, och jag säger inte att man ska gå runt med vapen heller. Jag menar dock på att av alla de grejer man kan lista upp att bära runt på i en överlevnadsväska i händelse av en "zombieapokalyps", så är sannolikheten för ett scenario där du eller någon i din familj riskerar att stryka med på grund av våld mycket högre än att du skulle dö för att du springer vilse i skogen.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Det finns alltid någon som tycker svaret på en fråga är vapen :)


Jag sa civiliserat ;) Men kanske har du rätt, men hänger en svart sopsäck under ringen, och när man är klar bara lyfter man upp den, knyter en knut och sular ut den bakom friggeboden. Blir mycket åtgång av plast så kanske måste man koordinera så alla bajsar i samma påse en gång om dagen på roterande schema (alla kommer ju vilja bajsa först).

Blir genast att lägga svarta sopsäckar i min BOB. Alternativt om man kan hänga gladpack med lite häng över skålen, och sedan göra ett paket... Tar mindre plats än sopsäck.
när jag gjorde lumpen (sjukvårdare så inget hardcore) hade vi (försvaret) engångstoa av en pappkartong typ flyttlåda med hål i och så satte man en svart sopsäck. Sopsäcken förslöts och byttes 1gång per dag och skickades till förbränning. Så länge det inte ösregnade på lådan höll den rätt länge, typ över helgen iaf. Berodde också lite på hur mkt tyngd de som sker la på lådan. Lite ok. Mkt så blev den snabbt sladdrig. Väldigt mkt = direkt kollaps men det gjordes nog bara en gång :crysmile:
 
  • Haha
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Vad ska man ha en BOB till?
Svaret på din fråga finns besvarad på flera ställen i tråden
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Jag tycker att en rejäl skogshuggaryxa och en rostfri kastrull med lämpligt handtag att hänga över eld borde ingå i en flyktväska. I kastrullen kan man koka mat eller bära matvaror eller vatten och så kan man ösa en båt med den. Kan man hugga ved finns det alltid bränsle så då behöver man inte släpa med sig campingkök så vikten blir väl den samma. Dessutom behöver man yxan om man skall fälla träd och bygga vindskydd för övernattning eller yxa till ett par provisoriska åror för att ta sig över vatten med en "hittad" båt eller bygga en flotte av torrgranar eller blockera en väg bakom sig med fällda träd eller röja väg genom brötar av vindfällen efter en storstorm så man kan ta sig fram.
Campingyxor går inte att fälla träd med om man inte har hela veckan på sig.

Fjärrpatrullerna under kriget hade alltid med sig ett par fullstora yxor och ett fullångt bågasågblad och så täljknivar förståss. Med yxa och täljkniv och en repstump snickrade man snabbt ihop en sågbåge vid behov av närmaste björk och sedan kunde de bygga en flotte på några timmar och ro eller paddla över träsken i fjärrkarelen.

Toalettbestyr brukar i alla fall jag sköta på en stång utomhus när ingen fungerande WC finns till hands. För några generationer sedan fanns det offentliga skitstänger uppsatta vid kajkanterna längs Stockholms ström.
Har man någotsånär hård mage går det bra att torka med tveittar (täljspån) men har man lös mage behövs WC-papper om man inte skall få rövsvida när man går med dåligt torkad röv. Rövsvida sänker marchhastigheten.

En liten lättpresenning borde rimligtvis ingå så man kan sova under regskydd.

Rep

Lättransporterade kaloririka matvaror.

Extra yllesockor och handskar.

Fältflaska för vatten. I skogen hittar man alltid mer vatten som blir drickbart efter kokning.

Karta och kompass

Extra tröja och långkalsonger.

Och så så gäller det att vara vettigt klädd förståss.

Nu har jag bara spekulerat men jag tänker ju som så att om man måste fly då är traktorn det primära flyktfordonet eftersom den har bättre framkomlighet än en bil och kan dra en kärra som rymmer ett dussin flyktingar med utrustning och 10 jeepdunkar (200 liter) dieselolja ur farmartanken. Man är säkrast ihop med pålitliga vänner med samma mål. Hinner man hänga på vajerkranen kan man röja undan vägspärrar och bryta sig genom kedjekrockar med råstyrka.
Blir vägarna helt oframkomliga är det skogen som gäller.
 
Redigerat:
  • Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
Låter som om du har en plan heimlaga
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.