Hallå allesammans!

Jag och frun kommer köpa en fastighet inom en viss framtid och på denna finns det en ladugård som sett bättre dagar.

Jag undrar om någon kan, med hjälp av bilderna, kanske kunna avgöra hurpass illa det egentligen är och vad kalaset egentligen skulle gå på eller om det är bättre att helt enkelt ge upp på den lilla drömmen och hämta bensindunken.
En gammal ladugårdsbyggnad med sliten fasad, täckt i snö, under en vintertidig kväll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slitet lantligt övervåning på ladugård med vitputsad vägg och turkosa dörrar under vintern.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förfallen ladugårdsinteriör med trägolv och diverse gammalt gods och redskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Försummelse och förfall i ladugårdens övervåning med gamla möbler och en övergiven satellitantenn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Övervåningen i en förfallen ladugård med skador och röra, visar behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slitet övervåningsutrymme i ladugård med synligt fuktskadade och böjda träbjälkar, samt ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och här är övervåningen
Övergiven ladugårdsvåning med nedfallna bjälkar och skräp på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slitet övervåningsutrymme i en ladugård med synliga träbjälkar, träväggar och spiltor, täckt av hö och spillning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det hela beror ju till stor del på vad ni tänker använda den gamla ladugården till.
För ni tänker väl knappas börja med tolv mjölkkor va?
Du ser ju själv tuydligt att väggarna behöver åtgärdas om du vill kunna ha annat än kossor eller ved där inne.
Om sedan stommen är något att spara på är nog svårt att se på bilder.
Jag skulle i den situationen ta dit en kunnig besiktningsman, som kan bedöma bjälklagets och takstolarnas skick, och om golvet är något att bygga vidare på.
Så får du samtidigt en kostnadsuppskattning vad det skulle kosta att renovera det hela till ett hobbyrum, gästrum, pub eller vad du har tänkt dig.
 
Så länge det inte regnar in eller har regnat in så går det nästan alltid att rädda. Så börja med att kolla om det är torrt och om det finns röta i träet.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Tack för svar!

Vi kommer ha höns, getter och kaniner i princip. Sen skulle jag jättegärna ha en liten snickarboa där inne :)

Murstommen är i ett okej skick. Det är bara lite puts som fallit av längre upp! Taket är helt och inget regnar in förutom igenom en stor cylinderoformad del som går från taket ner till nedervåningen... vet i all ärlighet inte vad det egentligen är men antar att det har med ventilationen att göra?
 
  • Gilla
jesper eriksson
  • Laddar…
Den cylinderformade delen är ventilationen till stallet.
Är det någon som har bott i stallet? Det sitter en parabol ovanför den ena dörren.
 
Immobil Immobil skrev:
Är det någon som har bott i stallet? Det sitter en parabol ovanför den ena dörren.
Och det ligger en på golvet inne i röran.
Säkert en rysk spion...
 
Man brukar kunna räkna kallt med att bjälklaget är kaputt i gamla fähus. Det skall sannolikt bytas.
Tjälen har bråkat litet med grunden efter att djuren flyttade ut men bara man tjälisolerar litet så brukar det gå att bara fylla sprickorna med kalkbruk.
Takstolarna ser ut att vara förstärkta så det kan löna sig att se vad orsaken är och kanske förstärka litet till.
Betonggolvet är tunnt och oarmerat och har spruckit sönder på grund av tjälen efter att djuren flyttade ut.

Jag skulle renovera det där!
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Och det ligger en på golvet inne i röran.
Säkert en rysk spion...
Det var som ni misstänkte!
 
H heimlaga skrev:
Man brukar kunna räkna kallt med att bjälklaget är kaputt i gamla fähus. Det skall sannolikt bytas.
Tjälen har bråkat litet med grunden efter att djuren flyttade ut men bara man tjälisolerar litet så brukar det gå att bara fylla sprickorna med kalkbruk.
Takstolarna ser ut att vara förstärkta så det kan löna sig att se vad orsaken är och kanske förstärka litet till.
Betonggolvet är tunnt och oarmerat och har spruckit sönder på grund av tjälen efter att djuren flyttade ut.

Jag skulle renovera det där!
Bra tips! Kul att du är optimistisk. Det är bra för moralen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.