Hej
Då jag dels är lite nervös för elbrand (säkert överdrivet, men en del 50 år gamla installationer...) och dels äger en värmekamera (väldigt kul leksak :) ), så funderar jag på att thermografera (så heter det väl?) min elanläggning.

Men frågan är då, vilken/vilka temperaturer är farliga? 70˚ för pvc och 90˚ för pex är de temperaturer jag kan komma på så här på rak arm. Men hur är det med diazed säkringar? Dvärbrytare och jordfelsbrytare? Anslutningsbleck?

Ja, jag vet att detta kanske är lite överdrivet, men jag tycker att värmekamera är en så kul leksak, och det skadar ju inte att se över kopplingspunkter i elanläggningen.

Edit: Det har ju varit en del diskussioner här om storlek på huvudsäkringar och att det är farligt med långvarig överbelastning av dom, just på grund av värmeutvecklingen.
 
Säkringar kan ju vid normal belastning bli kännbart varma, men de skall inte bli heta. Det mest väsentliga är väl om du ser någon värmeutveckling i anslutningar, de skall inte bli varma överhuvudtaget. Ett uttag kan få en viss uppvärmining om något är inkopplat som drar mycket ström. Men det beror egentligen på att de är dåligt konstruerade, kontakten i uttaget borde inte ha högre resistans än motsvarande mm kopparledning. I praktiken är det inte så.
 
  • Gilla
Richard Malmö
  • Laddar…
Så säkringar ska inte bli varmare än ca 50-55˚ menar du? (Ungefär den temperatur där det börjar brännas, om jag försöker kvantifiera uttrycket ”heta”). Det är ju tyvärr alltid lite knepigt att kvantifiera en duktig hantverkares känsla, men värmekameran säger ju tyvärr bara gradtal, inte om det är ljummet, hett eller ”för hett” :)

Och om jag har i stort sett helt nya uttag av god kvalitet, så borde dom inte bli alls särskilt varma? Där kan man väl också kolla i standardkravet för vägguttag, det har ju varit uppe till diskussion i trådar om elbilsladdning i schuckouttag.

Intressant om kopplingspunkter, jag har alltid trott att det finns en liten övergångsresistans.
 
Om man går över anläggningen med värmekamera är det snarare avvikelser i temperatur än farliga temperaturer man letar efter.
 
  • Gilla
Thommyhall och 1 till
  • Laddar…
Det där med uttag. Om jag kör vår vanliga dammsugare (någon gång då och då mellan robotkörningarna) så känner man att kontaktstiften blir varma, oavsett vilket uttag jag sätter den i. Så det är nog bara att gilla läget. Men OM uttagen hade varit rätt konstruerade, så skall det inte bli varmt.
 
D Daniel 109 skrev:
Om man går över anläggningen med värmekamera är det snarare avvikelser i temperatur än farliga temperaturer man letar efter.
Ah, jag har funderat på det också, men det är alltid bättre att försäkra sig om att yrkesmän och experter tänker detsamma :)

Men hur vet man att det inte är stora skillnader i belastning som orsakar temperaturskillnaderna? Jag har funderat på hur man ska lyckas belasta elsystemet helt jämnt och ganska hårt (upp till huvudsäkringarnas värde)? Men inte kommit fram till nån tillfredställande lösning.
 
H hempularen skrev:
Det där med uttag. Om jag kör vår vanliga dammsugare (någon gång då och då mellan robotkörningarna) så känner man att kontaktstiften blir varma, oavsett vilket uttag jag sätter den i. Så det är nog bara att gilla läget. Men OM uttagen hade varit rätt konstruerade, så skall det inte bli varmt.
Ja, det är synd att vi har hamnat i en del mindre bra standarder. Det skulle bli ett jävla skruvande och moddande om man skulle vara vrång och ha en annan, bättre standard på uttagen hemma :)

Edit: det skulle ju också vara lite klumpigare att bara ha 16 amp enfas (dom blåa) CEE donen hemma :)
 
Det man vill hitta är de punkter där det är dålig kontakt och extra mycket värmeutveckling, så du får koppla in något som drar hyfsat mycket ström längst bort i slutet av en gruppledning, öppna alla dosor som hör till gruppen och kolla om det blir varmt nånstans.
Vid kontinuerlig hög last så blir kablar och kopplingspunkter varma, men om det blir mer än några tiotal grader temperaturhöjning någonstans så är det ett tecken på problem.
 
  • Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
lnilsson lnilsson skrev:
Ah, jag har funderat på det också, men det är alltid bättre att försäkra sig om att yrkesmän och experter tänker detsamma :)

Men hur vet man att det inte är stora skillnader i belastning som orsakar temperaturskillnaderna? Jag har funderat på hur man ska lyckas belasta elsystemet helt jämnt och ganska hårt (upp till huvudsäkringarnas värde)? Men inte kommit fram till nån tillfredställande lösning.
Precis som Daniel skrev är det skillnader för i övrigt likvärdiga punkter du ska titta närmare på och en sån likvärdighet kan tex vara ström. Ett termografiprotokoll är inte så användbart om det inte samtidigt finns uppgift på driftströmmen och omgivningstemp osv.
 
Och skulle en säkring bli 50 grader vid "normalt" användande så ska du kolla upp ved det är som är orsaken. NORMALT ska en smältsäkring max bli lite ljummen. Vid 50 grader är den så het att man inte kan hålla i den.
Med en säkring som blir 50 grader så tar pvc ledningarna stryk och "torkar" med tiden ut och blir stela som pinnar.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Hur länge måste man belasta ledningen för att tydligt se skillnader?
 
Jag kan inte ge någon exakt tidsram, det beror på både temperatur och tid. Efter några år brukar trådarna i tex porslinsarmaturer som kan sitta i tak i förråd börja bli hårda även om belysningen inte är på hela tiden. Lika är det nästan alltid i tex trapphus men där lyser det betydlig oftare och armaturerna ofta är lite bättre ur "värmesynpunkt". Erfarenheten kommer från den tid då man satte i glödlampor.
Nu är det inte bara plasten i ledningen som far illa utan även anslutningar som oxiderar och ger dålig kontakt, om det är varmt. Mycket vanligt i elmätartavlor där man säkrat ner så att man ofta ligger på gränsen, då blir säkringarna mycket varma och värmen sprider sig till anslutningar och ledningar med skador som följd.
 
  • Gilla
lnilsson
  • Laddar…
Så snarare ca 35˚ max?

Men nu blir jag nyfiken angående pvc-ledningar. Jag vet att mjukgöraren migrerar ut vid kontinuerligt höga temperaturer, men vad betyder då max temperaturen på 70˚ för pvc-ledare (som det brukar specas)? Uppenbarligen inte kontinuerlig last?

Skönt att jag har uteslutande led-lampor idag på så sätt.
 
Vad jag förstår så innebär inte 70 graders temperatur på kopparledningen att det är 70 grader på kabelmantelns utsida. Så det behövs en marginal vid mätningen. Hur stor vet jag inte, men det vore ju bra om du kunde ta reda på det (y)

För det andra finns det ju grader av överhettning. PVC smälter inte direkt vid 70 grader, utan det handlar mer om förkortad livslängd. Jag hittade en gång en tabell från Voltimum i England:
Tabell som visar livslängd för PVC-isolerade kablar vid olika ledartemperaturer och lastströmmar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.