Hej,

Skulle vilja sätta en metallstolpe, ca 5cm i diameter, typ 3 meter hög, i kanten av min tomt (mot gatan), för att sätta en övervakningskamera riktad mot huset.
Om vi antar att kameran är ok (låt oss inte fastna i den diskussionen), behöver jag bygglov för att sätta upp stolpen?

// Daniel
 
Måla den vit och sätt en knopp i toppen, behövs ju inget lov för flaggstång.

Borde ju inte va bygglov på en så låg stång, kanske snyggare att sätta den i toppen på någon sort spaljé.

Grön trädgårdspaljé som liknar en flaggstång bland blommor med knopp i toppen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan du verkligen få en 5 cm stång tillräckligt stadig.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mazdarune
  • Laddar…
T topmount skrev:
Måla den vit och sätt en knopp i toppen, behövs ju inget lov för flaggstång.

Borde ju inte va bygglov på en så låg stång, kanske snyggare att sätta den i toppen på någon sort spaljé.

[bild]

Kan du verkligen få en 5 cm stång tillräckligt stadig.
Hur nära tomtgräns får jag sätta en flaggstång?.
Stadigheten ordnar sig
 
Så nära du kan utan att vara in på din grannes mark.

Dvs du får inte böja ett strå på din grannes mark vid installation och underhåll.

Dock är väl det risk att du blir känd som dåren med kameran och stolpen.

/ATW
 
  • Gilla
  • Haha
Storstadsbo och 1 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Så nära du kan utan att vara in på din grannes mark.

Dvs du får inte böja ett strå på din grannes mark vid installation och underhåll.

Dock är väl det risk att du blir känd som dåren med kameran och stolpen.

/ATW
Tack!
Vara känd som dåren vore ingen förändring mot nuvarande läge ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Cheesen och 20 till
  • Laddar…
Dessutom är väl risken ganska uppenbar att kameran blir måltavla för traktens alla marodörer i olika åldrar
 
  • Gilla
  • Arg
tobbe9012 och 4 till
  • Laddar…
gör lite experiment först. Jag tror att med en sådan placering kommer den att ge helt värdelösa inspelningar. Kommer inte att gå att känna igen några inkräktare (såvida du inte köper en kamera i proffsklass, typ 10 - 20 000+).

Och det kommer att bli en sport att kapa eller fälla stolpen.
 
  • Gilla
Mr9
  • Laddar…
Och det du kommer se är ryggen på folk som går in, om de inte satt en påse över kameran först. Kameran bör ju sitta så man inte kan komma åt den osedd, gärna sedd av en annan kamera också.
 
  • Gilla
EvertL
  • Laddar…
H hempularen skrev:
gör lite experiment först. Jag tror att med en sådan placering kommer den att ge helt värdelösa inspelningar. Kommer inte att gå att känna igen några inkräktare (såvida du inte köper en kamera i proffsklass, typ 10 - 20 000+).

Och det kommer att bli en sport att kapa eller fälla stolpen.

Målet är inte att kunna identifiera någon. Utan bara se vad som händer på tomten.

Är inte så jätterädd över sabotage faktiskt. Och då är jag trots allt pessimist vanligtvis :)
 
D Daaaaaniel skrev:
Hej,

Skulle vilja sätta en metallstolpe, ca 5cm i diameter, typ 3 meter hög, i kanten av min tomt (mot gatan), för att sätta en övervakningskamera riktad mot huset.
Om vi antar att kameran är ok (låt oss inte fastna i den diskussionen), behöver jag bygglov för att sätta upp stolpen?

// Daniel
Inget bygglov, men en rekommendation är att den ska placeras så att om den välter ska den inte falla in på grannens tomt eller ut på gatan/trottoaren och skada någon.
 
S
På en så uppenbar plats sätter man en attrapp. Sedan sätter man en dold kamera som filmar dem som vandaliserar eller drar en påse över attrappen.
 
  • Gilla
  • Haha
civilingenjören och 10 till
  • Laddar…
S STB skrev:
På en så uppenbar plats sätter man en attrapp. Sedan sätter man en dold kamera som filmar dem som vandaliserar eller drar en påse över attrappen.
Ser inte poängen med att "provocera" fram något slags sabotage. Vore bara skönt att ibland kunna se vad som händer utanför huset (på tomten). Om någon är där och rekar, eller dyl.
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Spännande....vill bara berätta att jag själv har tre väl synliga attrapper. Någon kan ju ”känna sig” ofredad och göra en anmälan. En attrapp är alltid en attrapp...funkar klockrent för mig.
//N
 
Jag har 3 stycken kameror, de ger en mycket bra bild.
Hade en tjuv som bröt sig in i mitt förråd, han såg kameran på långt håll och böjde ner ansiktet så att kepsen dolde ansiktet.
Men bildkvaliten var så bra så att profilbilden och kläddetaljerna avslöjade honom.
Lämnade ut bilder till grannarna, inom 1 dygn hade jag hans namn från 3 olika ställen.

Moderna utomhuskameror kostar c:a 2000 kronor/st och filmar dag och natt i full HD.

Hade en diskussion med min granne som är polis, det visar sig att bygglov eller tillstånd behövs inte numera vid privat bruk. Man får dock inte filma utanför fastigheten och man behöver heller inga skyltar om kameraövervakning.
 
  • Gilla
civilingenjören och 4 till
  • Laddar…
Man kan gömma kameran genom att sätta en rörelseaktiverad lykta överst, då verkar kameran bara vara en rörelsedetektor.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.