Är på gång att bygga en pergola som ska kläs in med armeringsnät där det sen ska klättra diverse klätterväxter.
Hur bör jag förankra denna i marken? Tänkte först anlita sluta gräv men de ville ha ca 1100kr per skruv vilket jag tyckte var alldeles för mycket (11st).

Har nu tänkt att själv slå ner jordankare, och undrar om ni tror att det blir stabilt nog eller om jag bör satsa på att gräva ur och gjuta eller ställa ner färdig betongplint? Vill helst göra det så enkelt som möjligt för mig, men självklart måste det bli tillräckligt stabilt.

Metalliskt jordankare avsett för markförankring av konstruktioner som pergolor. Linjeteckning av pergola med måttangivelser, planerad för klätterväxter och armeringsnät. 3D-renderad bild av en planerad pergola med armeringsnät, intill en bostad och gräsmatta.
 
Eftersom bygget blir en fyrkant så kommer det ju att staga sig själv ganska bra. Det är ju värre med ett plank som är lika högt men är smalt. Det gör att du skulle klara dig med stolpspjut som du funderar på men då ska du komma ihåg att sådana aldrig blir lika bra som plintar.
 
Janus82 Janus82 skrev:
Eftersom bygget blir en fyrkant så kommer det ju att staga sig själv ganska bra. Det är ju värre med ett plank som är lika högt men är smalt. Det gör att du skulle klara dig med stolpspjut som du funderar på men då ska du komma ihåg att sådana aldrig blir lika bra som plintar.
Tack för svar! Förstår att plintar alltid kommer att klara av större krafter, men om det för mitt bygge är tillräckligt med jordankare, kommer jag märka någon skillnad jämfört med om jag väljer plintar?
 
Jag tror att du kommer att vara fullt nöjd med spjut. På ritningen har du ju ritat in att det ska vara 95x95-stolpat och spjut till sådana är ju extra djupa så de bör hålla utmärkt. För två år sedan så byggde jag ett spaljé-plant som är ca 2,5m högt med 70x70-stolpar och spjut och det är stabilare än vad jag trodde. När växterna blir tätare kommer det ju att bli ett större vindfång så jag ska sätta ett par diagonalsträvor för att staga upp det lite. Men du får ju den stabiliteten direkt med den form som du har valt.

Mitt enda tips från mitt bygge är att se till att få ner spjuten i så perfekt lod som möjligt. Det kommer att spara dig massor av arbete och svordomar om du lägger ordentligt med tid på nedslagningen av spjuten.
 
Tack! Då blir det spjut om jag inte får bättre pris på markskruv av en lokal byggfirma
 
Jula har markskruv som du kan skruva ner själv mha av ett spett eller en bit regel.
 
Vill du ha samma design men ännu lite stabilare så kör på reglar mellan stolparna en halvmeter över marken och sätta spaljéerna på diagonalen. Då finns det mycket mer inbyggd stabilitet i pergolan ifall du skulle få för dig att klättra runt på den. Eller varannan stående om du vill ha variation.
 
V verktygsgurun skrev:
Jula har markskruv som du kan skruva ner själv mha av ett spett eller en bit regel.
Har sett dessa, men jag tänker att skon som är på spjutet är stabilare? Att den som är på julas skruv böjs lättare, men kan ha fel..

VidarH VidarH skrev:
Vill du ha samma design men ännu lite stabilare så kör på reglar mellan stolparna en halvmeter över marken och sätta spaljéerna på diagonalen. Då finns det mycket mer inbyggd stabilitet i pergolan ifall du skulle få för dig att klättra runt på den. Eller varannan stående om du vill ha variation.
Reglar i nederkanten är en bra ide, angående spaljéerna har jag tänkt att köra på armeringsnät, det borde väl ge samma stabilitet som att sätta något diagonalt?
 
Har ram och spaljé olika vinklar arbetar krafterna på olika ledder. Jag har väldigt dålig koll på hur starkt armeringsnät är, men förmodligen tillräckligt med tanke på att det är tre (sex?) sektioner på rad.
Jag hade nog varit lat/smart och gjort som du och sedan om det behövts kört på korslagd wire/regel på gavlarna.
 
N
Hej
Jag blir nyfiken på om man har rätt att bygga en sådan konstruktion i och med att inte ens plank får sättas upp hur som helst. Inte ens ett högt staket. Jag förstår att det inte är din fråga och om du vill kan du starta en ny tråd och ställa den frågan.

Lycka till !
 
N Nylenskavillan skrev:
Hej
Jag blir nyfiken på om man har rätt att bygga en sådan konstruktion i och med att inte ens plank får sättas upp hur som helst. Inte ens ett högt staket. Jag förstår att det inte är din fråga och om du vill kan du starta en ny tråd och ställa den frågan.

Lycka till !
Hej!

Nu blev det inget bygge då vi kom på att för stor del av trädgården skulle gå förlorad i och med att vi någon gång ska bygga pool också. Dock hade den varit godkänd att bygga, då den hade varit väldigt genomskinlig. Att den sedan skulle "kläs in" med klätterväxter spelar ingen roll - växtlighet kräver inget bygglov! Regler angånde spalje och vart gränser går från staket eller plank är dock inte helt solkar, och olika kommuner gör olika bedömningar. Detta var i Karlstad.

Mark och miljööverdomstolen säger såhär om saken:
"vid bedömningen av om en viss konstruktion ska anses vara bygglovspliktig ska hänsyn tas till konstruktionens höjd, längd, genomsiktlighet och utformning i övrigt. Även omständigheter som ändamål och omgivningspåverkan ska beaktas"
 
  • Gilla
Jänkarn på slätten och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.