Hej allihop!

Vi har en diskussion med Eksjöhus, där vi har lite önskemål om planritningsändring som innebär att vatten/avlopp kommer behöva dras om lite. För detta hävdar dem att det krävs en "full upplåsning" på 160 000 kr.
Följande är ändringar vi vill göra som enligt dem kräver upplåsning.

1: I köket vill vi flytta placering av diskhon cirka 1-2 meter till en annan bänk "runt hörnet".
Vi behöver också ha en ny liten diskho i köksön. Ytterligare behöver fläkten och fläktventilationen flyttas till köksön(kommer fortfarande kunna dras längst med en vägg).

2: I grovéntren vill vi flytta väggen som tvätt/torktumlare står mot (så vi får mer utrymme med högskåp osv).

3: Vi vill flytta placering av badrum på övervåningen till att vara i princip rakt ovanför köket.

OBS: Vi kommer inte ändra på innerväggar eller bärande väggar. Bara placering av saker inom de existerande rummen.

Min fråga är då, är en kostnad på 160 000 kr i upplåsning motiverat från husleverantören bara för att ändra vatten/avloppsledningarna samt rita om ventilationen från fläkten?
Vad skulle ett rimligt belopp vara för dessa ändringar?

Vi har även diskussioner med andra husleverantörer som verkar vara lite mer villiga till förändringar, men det är synd då vi gillar Eksjöhus.

Tacksam för svar där vi får lite mer förståelse!

Mvh,
Jonathan J
 
  • Ledsen
uuu
  • Laddar…
P
Hej,
Ni har förmodligen valt ett av deras hus om inte är Flex eller Flex+ och då är en prispressad ”färdig” modell som de endast säljer så. Det är inte ovanligt eller heller konstigt att de vill ha betalt för att låsa upp ritningen. Hos en del andra husleverantörer kan du inte göra några justeringar alls. Kan ni tänka er att välja en annan modell av deras hus som är Flex/Flex+? Då kan ni i princip ändra allt. Priset kanske är något högre men det kanske det är värt. Vi bygger en husmodell med Flex+ och vi har i princip ritat om hela huset utan extra kostnader. Vi är jättenöjda med Eksjöhus och hela processen som varit från start så hoppas att ni finner en väg framåt som ni känner er trygga och nöjda med.
 
  • Haha
uuu
  • Laddar…
P Pedersenskan skrev:
Hej,
Ni har förmodligen valt ett av deras hus om inte är Flex eller Flex+ och då är en prispressad ”färdig” modell som de endast säljer så. Det är inte ovanligt eller heller konstigt att de vill ha betalt för att låsa upp ritningen. Hos en del andra husleverantörer kan du inte göra några justeringar alls. Kan ni tänka er att välja en annan modell av deras hus som är Flex/Flex+? Då kan ni i princip ändra allt. Priset kanske är något högre men det kanske det är värt. Vi bygger en husmodell med Flex+ och vi har i princip ritat om hela huset utan extra kostnader. Vi är jättenöjda med Eksjöhus och hela processen som varit från start så hoppas att ni finner en väg framåt som ni känner er trygga och nöjda med.
P Pedersenskan skrev:
Hej,
Ni har förmodligen valt ett av deras hus om inte är Flex eller Flex+ och då är en prispressad ”färdig” modell som de endast säljer så. Det är inte ovanligt eller heller konstigt att de vill ha betalt för att låsa upp ritningen. Hos en del andra husleverantörer kan du inte göra några justeringar alls. Kan ni tänka er att välja en annan modell av deras hus som är Flex/Flex+? Då kan ni i princip ändra allt. Priset kanske är något högre men det kanske det är värt. Vi bygger en husmodell med Flex+ och vi har i princip ritat om hela huset utan extra kostnader. Vi är jättenöjda med Eksjöhus och hela processen som varit från start så hoppas att ni finner en väg framåt som ni känner er trygga och nöjda med.
Hej!

Det är ett Flex-hus vi är intresserade av. Ett Eksjöhus Balans. Och det är här vi är fundersamma, om ett Flex innebär att man inte ens kan ändra planritningen inom de befintliga väggarna, vad innebär Flex då?
De har gjort klart för oss att om vi har ett Flex+ så kan vi ändra allt.

Vi vill också gärna ha ett Eksjöhus då vi upplever att kundnöjdheten är stor, men vad gäller detta känns det som de bara försöker lura oss.
 
P
Ok, jag vet heller riktigt vad som skiljer men ställ frågan om vad som faktiskt skiljer Flex mot Flex+, det måste de kunna svara tydligt på. Det är ju många som bygger Balans och jag har sett massor med varianter så det verkar ju vara vanligt med ändringar. Det kan ju vara så att så fort du flyttar på några installationer så kostar det men väggar är ”gratis” att flytta runt.
 
Mats-S
Fri marknad i Sverige, så bara att säga tack och hej till Eksjöhus och välja en annan mer tillmötesgående leverantör, finns många att välja på :)
 
  • Gilla
Tamazin och 3 till
  • Laddar…
Hur kan ni säga att någon vill lura er?

Jag läste först att leverantören kom dragande med en extrafaktura mitt i bygget.

Nu tycker jag de är ärliga att förklara vad som ingår och inte och om ni ändå inte förstår fråga igen. Allt är mycket billigare att reda ut nu än när ni inser att ni inte tagit höjd för xyz och vill ändra abc.

/ATW
 
En snabb googling på detta ger:
Flex om du vill göra delar av jobbet själv.
Flex+ om du vill ändra layout.

Om 160 kSEK är en rimlig peng att uppgradera från Flex till + kan nog bara prislistan ge svar på (har ej kollat).
 
Vi har möte med dem snart, jag återkommer när vi vet. Enligt oss ska vi knappt betala något för ändring
P Pedersenskan skrev:
Ok, jag vet heller riktigt vad som skiljer men ställ frågan om vad som faktiskt skiljer Flex mot Flex+, det måste de kunna svara tydligt på. Det är ju många som bygger Balans och jag har sett massor med varianter så det verkar ju vara vanligt med ändringar. Det kan ju vara så att så fort du flyttar på några installationer så kostar det men väggar är ”gratis” att flytta runt.
Ja precis, Instagram kryllar av olika varianter av Balans och känns orimligt att alla dem har betalat 160 000 för upplåsning.
Vi har möte med dem snart då vi verkligen ska trycka på att vi ska ha det billigare, annars väljer vi en annan leverantör som vi också är intresserad av.
 
A ArneTW skrev:
Hur kan ni säga att någon vill lura er?

Jag läste först att leverantören kom dragande med en extrafaktura mitt i bygget.

Nu tycker jag de är ärliga att förklara vad som ingår och inte och om ni ändå inte förstår fråga igen. Allt är mycket billigare att reda ut nu än när ni inser att ni inte tagit höjd för xyz och vill ändra abc.

/ATW
Absolut, de har inte kommit med dolda fakturor. Det som vi menar med lura är att de hävdar att det från deras sida kommer ske extraarbeten för motsvarande 160 000 kr bara för att vi vill ändra om placering av diskho, tvätt och torktumlare.

Jag har pratat med cirka 3 st bekanta snickar nu och alla påstår att det är lurendrejeri. Visst det kanske är lite jobb extra, men inte i närheten av vad de begär.
tttomten TomasJor skrev:
En snabb googling på detta ger:
Flex om du vill göra delar av jobbet själv.
Flex+ om du vill ändra layout.

Om 160 kSEK är en rimlig peng att uppgradera från Flex till + kan nog bara prislistan ge svar på (har ej kollat).
Quote från deras hemsida "Du har många tillval, men inte obegränsad möjlighet att förändra planlösningarna – detta är arkitektritade hus där varje kvadratmeter räknats noga.".
Nu kommer vi ju i sig inte ändra planlösningen på undervåningen sett till väggar, vi vill bara ändra var vatten och avloppsrören ska gå.
Vi tänkte mest bara höra andras tankar kring avgiften.
 
  • Gilla
uuu
  • Laddar…
Viking_J Jonathan J skrev:
Du har många tillval, men inte obegränsad möjlighet att förändra planlösningarna – detta är arkitektritade hus där varje kvadratmeter räknats noga.".
Nu kommer vi ju i sig inte ändra planlösningen på undervåningen sett till väggar, vi vill bara ändra var vatten och avloppsrören ska gå.
Vi tänkte mest bara höra andras tankar kring avgiften.
Vad hände med flytten av badrum på övervåningen? Det torde var en större förändring på planlösningen?
 
Mats-S
Sanningen är nog att deras koncept och priser bygger på att man kör standard, inga ändringar. För att få så lite ändringar som möjligt prisar man bort dom, dvs man sätter en prislapp på ändringen som är så hög att kunderna avstår ändringen.

Finns säkert andra hustillverkare som har ett mer flexibelt koncept, testa dom :)
 
  • Gilla
uuu och 1 till
  • Laddar…
När jag pratade med götenehus så skulle det kosta uppemot 300kkr+ att göra ändringar i deras pakethus då de var så prispressade. Kan säkert ha ändrats sedan dess.
 
Viking_J Jonathan J skrev:
Absolut, de har inte kommit med dolda fakturor. Det som vi menar med lura är att de hävdar att det från deras sida kommer ske extraarbeten för motsvarande 160 000 kr bara för att vi vill ändra om placering av diskho, tvätt och torktumlare.

Jag har pratat med cirka 3 st bekanta snickar nu och alla påstår att det är lurendrejeri. Visst det kanske är lite jobb extra, men inte i närheten av vad de begär.

Quote från deras hemsida "Du har många tillval, men inte obegränsad möjlighet att förändra planlösningarna – detta är arkitektritade hus där varje kvadratmeter räknats noga.".
Nu kommer vi ju i sig inte ändra planlösningen på undervåningen sett till väggar, vi vill bara ändra var vatten och avloppsrören ska gå.
Vi tänkte mest bara höra andras tankar kring avgiften.
Jag tycker det är helt fel att prata om lurendrejeri. De vill tjäna pengar och sälja.

I en slimmad tillverkningsprocess kan förändringar vara mycket dyrare än när dina snickarvänner får ändringsförslag i vanliga lösvirkeshus.

Vad är kostnadsskillnaden på er offert och ett liknande lösvirkeshus?

/ATW
 
  • Gilla
  • Arg
uuu och 1 till
  • Laddar…
Viking_J Jonathan J skrev:
Hej allihop!

Vi har en diskussion med Eksjöhus, där vi har lite önskemål om planritningsändring som innebär att vatten/avlopp kommer behöva dras om lite. För detta hävdar dem att det krävs en "full upplåsning" på 160 000 kr.
Följande är ändringar vi vill göra som enligt dem kräver upplåsning.

1: I köket vill vi flytta placering av diskhon cirka 1-2 meter till en annan bänk "runt hörnet".
Vi behöver också ha en ny liten diskho i köksön. Ytterligare behöver fläkten och fläktventilationen flyttas till köksön(kommer fortfarande kunna dras längst med en vägg).

2: I grovéntren vill vi flytta väggen som tvätt/torktumlare står mot (så vi får mer utrymme med högskåp osv).

3: Vi vill flytta placering av badrum på övervåningen till att vara i princip rakt ovanför köket.

OBS: Vi kommer inte ändra på innerväggar eller bärande väggar. Bara placering av saker inom de existerande rummen.

Min fråga är då, är en kostnad på 160 000 kr i upplåsning motiverat från husleverantören bara för att ändra vatten/avloppsledningarna samt rita om ventilationen från fläkten?
Vad skulle ett rimligt belopp vara för dessa ändringar?

Vi har även diskussioner med andra husleverantörer som verkar vara lite mer villiga till förändringar, men det är synd då vi gillar Eksjöhus.

Tacksam för svar där vi får lite mer förståelse!

Mvh,
Jonathan J
Ta ritningen till en annan husleverantör. Dom flesta bygger glatt enligt ritningar oavsett var dom kommer ifrån.
 
  • Gilla
uuu och 1 till
  • Laddar…
När vi var runt och träffade husleverantörer inför bygge var Brahus en kandidat.

De har sin serie ”smultronstället”, som är deras prispressade serie. Där skulle det kosta ungefär 60’ att få det upplåst, men man fick välja grejer i tillvalskatalogen för hela beloppet.

Nu blev det inte Brahus för vår del, men de var med i diskussionen ända in i slutet. Ingen annan av de leverantörer vi pratade med hade något liknande koncept, de kanske inte hade dessa prispressade serier heller iofs...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.