D Daniel 109 skrev:
Vad är det för batteri menar du?
så här har ja fått lära mig, stämmer inte de?

”Enheter innehållande batterier med NiMH-celler kan till och med få en negativ påverkan i kvalitet om de djupurladdas, vilket då resulterar i kraftigt nedsatt funktion”
 
Jag har vid sidan av följt och satt upp "klara sig själv"-bags över en tid, lite som en hobby. Jag är ingen överlevnadsmänniska eller hårdknackad friluftsmänniska, men har lite närbesläktade kurser och annat i bagaget som gjort att intresset växt.

Utifrån att ha skummat igenom inläggen skulle jag säga att de flesta missförstått vad syftet med en BOB är. Alla har material för att klara sig "72" eller vad det nu är, "inom räckhåll". En BOB i det samhället vi lever i idag handlar snarare om att skaffa sig rutin och ordning över var man har sina grejer och en vana att använda verktygen i den. Har man ingen vana i användandet av sin utrustnings så kan man utgå ifrån att man får problem om en situation skulle uppstå där stressnivån skjuter i taket.

I en VERKLIG krissituation så ser dessutom verkligheten i samhället som sådant ut att det VERKLIGA hotet kräver att man har vapen. Vid sidan av vatten är det näsatn prio 1 på listan men enligt svensk lagstiftning så har gemene man inte den möjligheten.

Så, var och en har säkert bäst sin egen koll på vilken utrustning man behöver men som i allt annat som hanterar den här typen av metodik till vardags, inte ens den bästa utrustningen är vatten värd om man inte vet hur man använder grejerna. Därför: sätt upp procedurer, checklistor, skaffa rutiner och håll ordning på grejerna.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Det finns visst de som beskriver det så ja. Men det är ju inte jämförbart med bly eller litium batterier.
 
Okarlsson Okarlsson skrev:
Min "bästa" idé på detta temat va att ta upp det på en söndagsmiddag, så hela familjen vet om planen utifall man inte kan kommunicera med varandra. Skriv sedan ut den och lägg i väskan och ge till familjemedlemmar.
Bra idé, komiska är att jag å min mor pratade om just det här ämnet för typ 1 månad sen! Det vi saknar mest är ett elverk, kanske lyx och även mest nödvändigt om det är en längre period
 
J
Aldrig hört talats om ”BOB” innan, men förr hade jag ändå alltid en i bilen.

Dock inte med mat, men hade alltid en flaska vatten, ombyte, underställ, dassapapper, värmeljus, tändstickor, kådisar, gummistövlar, alvedon m.m.
Hade dock aldrig en tanke på att den skulle kunna användas vid katastrof. En del av innehållet var ifall det tex blev snöstorm och man blev fast någonstans, och en del för de tillfällen man spontant hamna på fest där man sen övernatta.

Idag är jag gift och har en 2år gammal dotter. Skulle vi akut behöva lämna hemmet är det nog min dotter jag i förstahand skulle tänkt på, och då heter vår bob ”skötväskan”. Men får kanske ersätta den mot en riktig när potträningen är klar? Samtidigt tänker jag att om vi inte har en halvtimme på oss att slänga ihop en bob är det nog kört för oss i alla fall. Borde dock göra en packlista med det viktigaste så man inte glömmer något.

När det gäller att klara oss i hemmet är vi bra förberedda. Eller åtminstone tillräckligt för att klara oss 1-2v
Det jag saknar är dock vatten. Hur gör ni där? Har ni alltid en dunk kranvatten liggande någonstans? Och hur länge kan man lagra vattnet innan det ska bytas ut? Vet att man bör lagra i frysen, men trots 3 frysar är där sällan plats över till vattenflaskor.
 
J JeLö skrev:
Aldrig hört talats om ”BOB” innan, men förr hade jag ändå alltid en i bilen.

Dock inte med mat, men hade alltid en flaska vatten, ombyte, underställ, dassapapper, värmeljus, tändstickor, kådisar, gummistövlar, alvedon m.m.
Hade dock aldrig en tanke på att den skulle kunna användas vid katastrof. En del av innehållet var ifall det tex blev snöstorm och man blev fast någonstans, och en del för de tillfällen man spontant hamna på fest där man sen övernatta.

Idag är jag gift och har en 2år gammal dotter. Skulle vi akut behöva lämna hemmet är det nog min dotter jag i förstahand skulle tänkt på, och då heter vår bob ”skötväskan”. Men får kanske ersätta den mot en riktig när potträningen är klar? Samtidigt tänker jag att om vi inte har en halvtimme på oss att slänga ihop en bob är det nog kört för oss i alla fall. Borde dock göra en packlista med det viktigaste så man inte glömmer något.

När det gäller att klara oss i hemmet är vi bra förberedda. Eller åtminstone tillräckligt för att klara oss 1-2v
Det jag saknar är dock vatten. Hur gör ni där? Har ni alltid en dunk kranvatten liggande någonstans? Och hur länge kan man lagra vattnet innan det ska bytas ut? Vet att man bör lagra i frysen, men trots 3 frysar är där sällan plats över till vattenflaskor.
Haha, kådisar? För man vill ju inte sätta barn till värden under Armageddon :crysmile:
 
  • Haha
kest
  • Laddar…
Mitt största olästa problem är att bajsa på ett civiliserat sätt om kommunens pumpar slutar fungera. Kanske att man kan koppla lös avloppet i källaren och leda ner det i en murarhink...
 
  • Gilla
Tigokämpa
  • Laddar…
J JeLö skrev:
Aldrig hört talats om ”BOB” innan, men förr hade jag ändå alltid en i bilen.

Dock inte med mat, men hade alltid en flaska vatten, ombyte, underställ, dassapapper, värmeljus, tändstickor, kådisar, gummistövlar, alvedon m.m.
Hade dock aldrig en tanke på att den skulle kunna användas vid katastrof. En del av innehållet var ifall det tex blev snöstorm och man blev fast någonstans, och en del för de tillfällen man spontant hamna på fest där man sen övernatta.

Idag är jag gift och har en 2år gammal dotter. Skulle vi akut behöva lämna hemmet är det nog min dotter jag i förstahand skulle tänkt på, och då heter vår bob ”skötväskan”. Men får kanske ersätta den mot en riktig när potträningen är klar? Samtidigt tänker jag att om vi inte har en halvtimme på oss att slänga ihop en bob är det nog kört för oss i alla fall. Borde dock göra en packlista med det viktigaste så man inte glömmer något.

När det gäller att klara oss i hemmet är vi bra förberedda. Eller åtminstone tillräckligt för att klara oss 1-2v
Det jag saknar är dock vatten. Hur gör ni där? Har ni alltid en dunk kranvatten liggande någonstans? Och hur länge kan man lagra vattnet innan det ska bytas ut? Vet att man bör lagra i frysen, men trots 3 frysar är där sällan plats över till vattenflaskor.
ja har 50 liter stående i 5 st 10 liters dunkar. Räkna med 3-4 liter vatten per person och dag. Roterar vattnet var 6:e månad. Förvarar de svalt och mörkt i garaget. Ta en frys lapp och skriv datum på dunken. sen har jag egen brunn trots kommunalt, så är osäker på statusen på vattnet, därför finns vattenreningstabletter.
kniper de ordentligt har jag 250m till rinnande vatten, men det känns extremt långsökt att det scenariot ska spelas upp.

varför inte skapa 2 väskor? En för er och en för barnet ?
 
  • Gilla
JeLö
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Mitt största olästa problem är att bajsa på ett civiliserat sätt om kommunens pumpar slutar fungera. Kanske att man kan koppla lös avloppet i källaren och leda ner det i en murarhink...
det löser man genom säck i toaletten
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
För mkt att läsa i tråden för att se om den här redan postats, men jag som är till naturen rätt lat tyckte denna var rätt intressant. Köpa ett färdigt BOB-system som är fyllt med bra o ha grejer, modulärt så man kan ändra om/ta bort.

Nu är det matgeek som visar den på sin youtubekanal men det finns fler tillverkare av liknande. En sån skulle jag kunna tänka mig ha hängande hemma för "när skiten träffar fläkten".


Obs, jag har inget med kanalen eller tillverkaren att göra.
 
Jag har raderat rapporterade inlägg som var off topic. Håll er till ämnet och berätta vad ni har i er BOB-väska. /moderator Per
 
G ekaa88 skrev:
För mkt att läsa i tråden för att se om den här redan postats, men jag som är till naturen rätt lat tyckte denna var rätt intressant. Köpa ett färdigt BOB-system som är fyllt med bra o ha grejer, modulärt så man kan ändra om/ta bort.


Nu är det matgeek som visar den på sin youtubekanal men det finns fler tillverkare av liknande. En sån skulle jag kunna tänka mig ha hängande hemma för "när skiten träffar fläkten".

[media]
Obs, jag har inget med kanalen eller tillverkaren att göra.
såg dyr ut ;) men håller med om att de är ett bra kit
 
Han sa att den gick på 4.000;- så den är inte gratis direkt...
Innehåller ficklampor, radio, reflektorfilt, reflektortält, första hjälpen, vattenflaska, skidglasögon, kniv, sterila vattenpåsar, isterblock med kokossmak, paracord, arbetshandskar, reflextejp och lite annat smått. Saknar fiskelina och krokar vilket är rätt vanligt...
Men det är en snygg rygga om man gillar gaminglooken. Inte särskilt bra för ryggen vad jag kan se dock?
 
R rosefors skrev:
I en VERKLIG krissituation så ser dessutom verkligheten i samhället som sådant ut att det VERKLIGA hotet kräver att man har vapen. Vid sidan av vatten är det näsatn prio 1 på listan men enligt svensk lagstiftning så har gemene man inte den möjligheten.
Vad är det du ser som den verkliga krissituationen och det verkliga hotet som föranleder att det viktigaste av allt är ett vapen? Vem ska du behöva ha ihjäl/skada eller i alla fall hota att ha ihjäl/skada?
 
tveksamt tveksamt skrev:
Vad är det du ser som den verkliga krissituationen och det verkliga hotet som föranleder att det viktigaste av allt är ett vapen? Vem ska du behöva ha ihjäl/skada eller i alla fall hota att ha ihjäl/skada?
Vapnet är inte till för att hota någon utan för att försvara sig.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.