Har funderat ett tag nu på det här med vattenförsörjningen i händelse av en kris. Jag har inget jättestort hus, så det där med att ha en massa stora vattendunkar ståendes känns lite besvärligt. Har däremot, förutom min borrade brunn för min normala vattenförsöjrning, en gammal grävd brunn som idag inte används. Vattenkvalitéen är antagligen ingen höjdare, men jag funderar på om det ändå inte kunde vara en idé att skaffa en gårdspump till den och så lägga i vattenreningstabletter i det vatten man då kan pumpa upp för hand i händelse utav ett långvarigt strömavbrott. Fördelen med detta är ju också att en gårdspump ser trevlig ut och den skulle även kunna användas för att ta upp vatten till växterna medan det inte är kris.
Vad tror ni? Finns det några nackdelar med detta som jag missat? Jag har tänkt tanken att det kanske är bättre med ett elverk så att man kan få upp rent vatten ur den borrade brunnen som vanligt, men då är det ytterligare en stor kluns som bara står och tar plats om den (förhoppningsvis) aldrig behöver användas. Jag gillar liksom tanken på att vara "osynligt" förberedd. :)
 
Det lättaste är att skicka in för analys så ser du vilken kvalité vattnet har.
 
Men i övrigt verkar inte idéen jättedum eller? :)
 
Helt rätt att skaffa handpump tycker jag. Skulle gärna ha en då vi rätt ofta får strömavbrott och 300l hydrofor snart töms av 3 hus, speciellt av dom som då inte tänker innan dom använder.

Men gör en kontroll på vattnet innan tycker jag, kan ju vara intressant så det inte är bakterier o annat mys i. Vet inte vad reningstabletter tar bort dock
 
  • Gilla
Pytt
  • Laddar…
Det bästa är att låta brunnen vara i bruk till som du säger bevattning eller tex dusch. Sen backup för att strömmen försvinner. Gamla gårdspumpar ska också användas och får de stå ett längre tag finns det risk att de fryser på vintern om de inte använts på länge.
Vad du än gör så skicka inte på analys innan du har börjat använda brunnen.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Precis som @Alexn72 säger måste du ha omsättning av vattnet innan analys. Rengöringstabletter tror jag inte riktigt på. Däremot finns det billiga filter man kan rena med. Just manuell filtrering har jag dålig koll på.
 
Såg att det var som absolut nödvändigt vid kris då kan tabletter funka.
 
  • Gilla
Pytt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.