Dags att renovera, förra ägarens konstruktion har gjort sitt. Tänkte använda telefonstolpe som bärande balk, men har två funderingar, har ni några tips?
- hittar inga inga beslag att använda mot strandsidan (som har klippblock som lutar från lodrätt ner till 45 grader).
- på havssidan 4m ut har jag ett par horisontella klippblock som ligger i skvalpzonen. Borra ner järn? Gjuta? Stående trästolpe?
 
Här behövs bilder och gärna en skiss av vad du tänkt dig så här långt.

Det klassiska sättet att fästa timmer i berg och stenblock är annars att använda bladdubb. Men med lite bilder så kan du också tips om var, hur och hur många.

Det bör också gå att gjuta en plint på bergklacken ute i vattnet utan alltför stora problem. Passa på nu på våren/försommaren i så fall, då det brukar vara lågt vatten.
 
Bifogar en skiss.
#1 ligger alltid över vattenytan, vill helst sätta balken ut till höger, blockets lutning ca 45 grader vid tänkt fästpunkt.
#2 o #3 över vatten, lutning ca 70 grader.
#4 har en platt topp, men ligger nästan alltid under vattenytan.
Bladdubb verkar bra på 1-3, hur länge kan de tänkas hålla innan de rostar i havsmiljö ?
Har funderat på betongklack på #4, men vittrar det inte sönder ganska fort i skvalpzonen ? Skiss av konstruktion med balkar markerade 1 till 4 över blå vattenyta, med olika lutningar och notering om en del som mest är under vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Varmförzinkade bladdubb, bergöglor osv av bra kvalitet håller förmodligen både telefonstolparnas och din livslängd ut. I alla fall på ostkusten. Jag har bytt mycket uppmurket virke i gamla bryggor byggda på 60-70-talet där det bara har varit att återanvända de gamla dubbarna.

Gjuta på berg är inte så svårt. Borra några hål, ca 25cm djupa och ställ i rostfria dubbar, ca 30mm i diameter, drygt halvmetern långa. Dessa är till för att isen inte ska trycka av plinten från berget. Dubbhålen bör borras i lite olika vinkel så förhindrar de till viss del lyft av plinten också. Rengör berget noga från borrkax och växlighet så betongen fäster. Plinten bör vara minst lika bred och djup som hög. Sätt form av råspont, så är det lättare att anpassa formen efter bergets form. Det funkar med en bit grövre vägtrumma, en brunnsring eller liknande också om du inte vill bygga form. Men det blir istället svårare att få det tätt mot klippan. Armera ordentligt. Minst 50mm betong ska täcka all armering. Gjut med betong med extra mycket cement i. Bygger man en kaj eller liknande, så beställer man särskild undervattenbetong, men för hemmabruk så kommer man långt med vanliga betongrecept, plus extra cement.

Det finns en massa idéer om hur en plint ska se ut för att isen inte ska få tag i den. I ditt fall skulle jag i första hand satsa på att göra den så stor som möjligt. Jag skulle också försöka fylla ut utrymmet under bryggan med grova stenblock (minst 0,5x0,5x0,5m) för att förhindra att isen under bryggan tar med sig plinten ut, eller lyfter hela bryggdäcket.

På strandsidan där berget lutar mer så kan det vara idé att fästa en bärlina i berget mellan 2 och 3 med rostfri gängstång som fästs i berget med kemankare. Bärlinan görs av lämpligt tryckvirke. Kanske räcker 2"8 med dessa korta spännvidder, annars så är 4"8 bra i sådan här sammanhang då man ofta måste hugga ur lite för att anpassa till berget. Anpassa höjden så att det stämmer med stolpen du lägger mellan 1 och 4. Sedan bygger du bryggdäcket med ett bjälklag som vilar på bärlinan mellan 2-3 och 1-4.

Lycka till! Låter som ett roligt sommarprojekt att få till detta. Börja i tid så du kan passa på att gjuta på 4 vid lågvatten.
 
  • Gilla
Mats-S och 1 till
  • Laddar…
Bra info, stor tack !
 
Hur djupt är det mellan tänkta fästpunkter uti sjön , rackarns att få till det med flytta ut betong. gjorde min brygga på våren från isen, men hade då 1,5 m ner till berg, borrade ner 400 mm olika snett ( som sägs för lyft ) 8 st 28 mm armeringsjärn och betongringar, överst sattes 20 mm rostfri gängstång i betongen ( 350 mm ner, och som stack upp 400 mm, sen bara sätta brickor och muttrar med stocken ( borrhål för gängstången ) i mellan. Att tänka på är att nivån på sjön åker jojo, så upp med bryggan så högt så att den klarar ett högsta vattenstånd.
 
Mellan stenarna ute i vattnet är det ca 1.5 m djupt vid normalt havsvattenstånd. Kan variera +-1 m som värst över året. Tänkte sätta brygghöjden så att det kanske stiger vatten över bryggan med ett par års mellanrum och vara några timmar (om jag kollar historisk data).
Stenen som normalt sett är under vatten sticker emellanåt upp över ytan, men det varar normalt sett bara några timmar, så jag funderar på hur jag bygger en tät form fastän det är några decimeter vatten över.
Komma åt att flytta ut betong är ganska OK, har en flytbrygga jag kan använda.
Hade du is ner till stenen, och gjöt du på vintern så du slapp gjuta under vatten (fast i minusgrader?) ? Eller låg stenen över ytan ?
Har hört att vanliga armeringsjärn ingjutna i betong under vatten kan spräcka betongen då det rostar, är det en myt ?
 
Att göra en form och gjuta under vatten är inga problem och jag gjöt från vårisen, sen om det är bräckt vatten så använd rostfria järn ( lite dyra men vad gör man.) borra bara snett min 30 grader så det blir lite solffjäder och rikta upp/böj så dom står rakt upp, då kan dom inte halka ur hålet. Formen tätas mot berget med trasor i ytterkanterna ( betong blir som vatten och rinner ut under den. För att fylla formen tar man ett avloppsrör 110 mm och tätar med en tidning längst ner , lite tape runt så det sitter kvar. Fyller röret med betong i nästan vägrätt läge och viker upp röret snabb och ner mot berget ( detta för att betongen inte ska dela sig i sand och cement . Därefter fylls röret på och man flyttar det utmed formens ytterkant med små ryck( 2 cm max ) i det uppåt.
Det går bra att plocka i sten i formen med som utfyllnad.
 
  • Gilla
Bazinga
  • Laddar…
Smart! Börjar se fram mot vårbygget !
 
För att fästa utliggarna så gjuter du in rostfria 16 mm helgängat i betongen på den plats som du ska ha dom, sticker upp ca 50 cm eller om du tycker det det blir för högt över ytan kortare , borrar hål i liggarna trär över dom och muttrar fast med stora brickor på ovan och undersida , när då liggarna ruttnat byter du på ett enkelt sätt, samt att det går att väga in för vågrätt på ett bra sätt.
 
Skall du gjuta en betongplint på en sten eller klippa i vattenytan så lönar det sig att göra plinten väldigt vid nedtill och smalnande uppåt. Då får inte isen något fäste i betongplinten och det är mindre risk för att den bryts loss från stenen när vattenståndet stiger och lyfter isen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.