Tänkte byta min brytare mot en dimmer av samma fabrikat.

Såhär ser det ut nu

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och såhär ser plinten i dimmern ut


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Frågan är vart skall dessa tre tåtar in på den nya dimmern?

Tack
 
Finns en likadan tråd som skapades igår eller så.

Men..

Vit ska sitta i "~"
De två bruna ska sitta i en Wago tillsammans med en tredje tråd till L på dimmern.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Tackar! Installerad och klar, funkar prima!
 
  • Gilla
TuXy
  • Laddar…
Är det bara jag som tycker Wago är överarbetat? Jag kopplar alltid in kablarna i samma anslutning. Skulle det av någon anledning vara tre trådar använder jag Wago eller liknande men inte till två kablar.
Det är självklart inte fel att koppla via en Wago men man får ibland uppfattningen att man SKA använda det så fort det handlar om två kablar i samma koppling.
 
Problemet är väl att många försöker trycka i två kablar i en sådan med resultat att det blir spretiga kardeler eller att det inte riktigt kommer hela vägen in. Avståndet till metallramen på många dimrar är faktiskt inte så stor och vid felaktigheter kan kardelerna komma åt en skruv eller ramen eller något annat. Så för säkerhets skull är det ju bättre att rekommendera att sätta en wago för då minimerar man risken.
 
  • Gilla
Fredrik K80 och 3 till
  • Laddar…
Jo, det är väl ingen dålig rekommendation. Fast klarar man inte att koppla in två trådar i samma anslutning på rätt sätt kanske man inte ska koppla alls.
 
  • Gilla
Cordim
  • Laddar…
Det finns även ett annat skäl - byte av strömbrytare (och ev även dimmer) är inte behörighetskrävande, och då är det bra om dimmern endast matas med de trådar den själv behöver. Förr fanns t.o.m ett förbud i föreskrifterna. Det kan t.ex vara obra att skarva skyddsledaren på en blindplint, onödig risk.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
Dessutom är det mycket "enklare" att montera brytaren ju mindre trådar det är som är anslutna till "apparaten".
 
Jo, jag förstår ju varför ni rekommenderar en extra koppling bakom till "amatörer" på forumet. Hur gör ni själva? Jag vet ingen (elektriker) i bekantskapskretsen som använder en extra skarv för att koppla vidare fasen i en brytare eller dimmer.
 
Jag kopplar nästan alltid bakom brytaren, och alltid om det är skruvade anslutningar.
Och jag kan tillägga att dom som jobbat ett tag oftast gör det men dom som är färska oftare kopplar på brytaren. Men när man bytt lite brytare och dyl. så märker man fördelen och kanske börjar koppla "bakom"
 
Redigerat:
  • Gilla
Fredrik K80 och 1 till
  • Laddar…
De dimrar jag kopplar kopplar jag bakom, mest för att det känns bättre (jag vet att den som sitter i dimmern sitter 100% rätt osv).

Nästa gång är det någon som ska byta ut dimmern där som kanske inte är världsmästare på att skala och tvinna kablar, och då är det enklare att bara skruva loss kabeln och byta dimmer än att försöka få in de dubbla kablarna ytterligare en gång i en dimmer utan att en enda kardel viker sig.
 
Det är ganska enkelt att bli mästare på att "tvinna kablar": låt bli! Korsade kardeler blir bottanvisningar. Otvinnade kardeler är bättre.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
T TuXy skrev:
Finns en likadan tråd som skapades igår eller så.

Men..

Vit ska sitta i "~"
De två bruna ska sitta i en Wago tillsammans med en tredje tråd till L på dimmern.
B Berka81 skrev:
Tänkte byta min brytare mot en dimmer av samma fabrikat.

Såhär ser det ut nu

[bild]

Och såhär ser plinten i dimmern ut


[bild]

Frågan är vart skall dessa tre tåtar in på den nya dimmern?

Tack
Hej,

Är amatör varför frågan; strömställaren har två ingångar för fas L som jag antar är kopplade tillsammans, vilket innebär att fas kan fortsätta till annan strömförbrukare såsom inkopplat.

Även dimmern har två uttag för fas, L, men av svaret förstår jag att dessa inte är sammankopplade, i o m att de både faserna måste kopplas samman.

Hur vet ni detta? Finns det någonstans man kan se det?
 
Har dimmern två anslutningar märkta med L kan den troligtvis användas som trappomkopplare. En dimmer har INTE två anslutningar som ska kopplas samman.
 
okej, tack för svaret,

men varför har då dimmern 2 stycken faser, L, in?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.