Vad är egentligen skillnaden mellan spärrfärg och tapetgrund? Vi ska måla om ett rum som kräver mängder grundarbete pga plugghål i väggar samt många lager av gammal tapet. Hantverkare som tittat på rummet tipsade om spärrfärg men efter en massa rivning av tapet och slipning av densamma tycker jag nu att ytan börjar bli jämn och helt ok. Spärrfärg ska ju främst användas om tapeter är kraftigt missfärgade osv och det är det inte riktigt.

Spärrfärg har jag förstått att man kör INNAN man spacklar osv, detta för att underlätta för bla spackling. Hur gör man med tapetgrund? Spackla innen eller efter?

Efter målning med tapetgrund/spärrfärg ska vi köra en mörkare nyans av vanlig väggfärg.
 
Här är från Beckers hemsida, märket jag anser klart bäst på färg, men det är en smaksak.

Tapetgrund:

Gör det enkelt för dig - måla över din slitna tapet istället för att ta bort den. Beckers Tapetgrund är en vit och matt grundfärg speciellt framtagen för grundmålning på tapet och stoftiga ytor innan spackling eller målning. Genom att grunda med Tapetgrund minimerar du risken för blåsor och att tapeten lossnar från underlaget. Färgen har även goda isolerande egenskaper. Med Tapetgrund blir renoveringen smidigare och roligare.

  • Speciellt framtagen för grundmålning på tapet och stoftiga ytor
  • Minimerar risken för blåsor och fäster tapeten vid underlaget
  • Har goda isolerande egenskaper



Isolerfärg:

Grund- och täckmåla i ett. Beckers Isolerfärg är en vit helmatt grund- och täckfärg för väggar och tak inomhus. Färgen hjälper till att stoppa genomslag från niktion-, brand-, sot- och vattenskador. Dessutom klarar färgen vissa typer av spritpennor och klotter.

  • Stoppar genomslag från nikotin-, brand-, sot- och vattenskador.
  • Grund- och täckfärg i ett.
  • Övermålningsbar
 
Enda spärrfärg jag använder är Alcro Kraft, luktar mycket och kostar mycket men fungerar till 100%.
 
Spärrfärg är ju oftast bara gammal vanlig hederlig oljefärg.....Men med minst dubbla priset.
 
  • Gilla
Sogla
  • Laddar…
Tack för svaren, lutar åt tapetgrund. Ska jag foga hörn och spackla hål före eller efter tapetgrunden?
 
Jag har kört med billig väggfärg och är nöjd med resultatet. Men jag har inte testat specialfärgerna. I bland känns det som att produkter hittas på för att få sälja dyrare.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag har kört med billig väggfärg och är nöjd med resultatet. Men jag har inte testat specialfärgerna. I bland känns det som att produkter hittas på för att få sälja dyrare.
Ja jag har också målat med vanlig väggfärg på tapet tidigare med gott resultat, man har fått måla fler gånger om det behövs. Dessvärre är det ju många som drar små skrämselscenarion där hela huset rasar om man inte grundar först ;) Skämt åsido men jag tror man underskattar vanlig väggfärg. Nu kommer jag köra grundjobb med fog i hörnen och spackla hål för att sen köra en grundfärg. Det får bära eller brista ;)
 
A
kan någon tipsa om "vanlig" oljefärg som spärrfärg?
 
Hej. Jobbar som målare. Sigma primer är en av de bästa tapetgrundsfärgerna. O då slipper man oljefärgen. Och man målar först med färgen, sen gör man all spackling o dylikt
Sen har ni Sigma matt, om ni vill ha en spärrfärg för nikotin o liknande
 
  • Gilla
lopec och 1 till
  • Laddar…
Till alla ni som tror att väggfärg och grund är samma sak osv. Tro mig, det finns ingen konspiration bakom färgtillverkarnas produkter. Jag har testat flera produkter bredvid varandra hos och med färgleverantörer och sett skillnaden med egna ögon.
 
S0MMER S0MMER skrev:
Till alla ni som tror att väggfärg och grund är samma sak osv. Tro mig, det finns ingen konspiration bakom färgtillverkarnas produkter. Jag har testat flera produkter bredvid varandra hos och med färgleverantörer och sett skillnaden med egna ögon.
De där är till hälften sant, man behöver inte använda en grundfärg om man bara ska måla innerväggar med vanlig väggfärg
 
I Interista88 skrev:
De där är till hälften sant, man behöver inte använda en grundfärg om man bara ska måla innerväggar med vanlig väggfärg
Nja, snarare så att det du just skrev är till hälften sant, det beror nämligen alldeles på vad man har för underlag. Nyuppsatt gips med spackel behöver mättas innan målning och grundfärg är bra mycket bättre än väggfärg på den uppgiften. För några år sedan försökte min bror måla en tapet med breda svartvita ränder, han hoppade grund och ränderna lyste fortfarande igenom 4 lager senare, fortsatte därefter med grund och resten av väggarna klarade sig med en vända grund och två täck.

Har man ren betong, tegel eller putts är det samma där. Det finns massor av ytor inomhus som dricker vanlig väggfärg som italienare dricker espresso och en bra grund fungerar utmärkt för att hämma denna effekt.

Sen finns det ju idag färger med ”allt i ett”, tex Beckers Fusion som jag själv kört med massor, den fungerar alldeles utmärkt utan grund. Det enda fall där man egentligen kan hoppa grund är redan målade väggar.
 
  • Gilla
Anders_70
  • Laddar…
Ny gips är inga problem att måla två ggr med väggfärg och få täck. Likadant på tapet. De klarar nog alla målare.
Menade mer att grundfärg används mer utomhus och när ska måla snickerier/panel inomhus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.