Vi har precis köpt fritidshus och vill nu installera ett bra toasystem.
Funderar på snålspolande vattentoa och septitank som kommunen tömmer, men har ju inte en aning om vad det kostar. Någon som kan vet?

Finns det något annat viktigt att tänka på? Spelar det någon roll om det är nära till vatten (vilket det är) eller om det står på berg (svårt att gräva ner tanken?)?
Många toafrågor...
 
Jag har haft ett sådant system och det var inget roligt. I och med att toaletten använde ytterst lite vatten vid varje spolning blev det ofta stopp. Tanken blev full vid olämpliga tillfällen, som när man hade gäster. Och när tanken är full, då är det stopp. Det går inte att spola en endaste gång till.
Dyrt var det också. Jag har för mig att det kostade en dryg tusenlapp för varje tömning.
 
Ojdå, låter ju inte alls som att tank är något att satsa på.
Vad har du istället då?
 
Du får kolla med kommunen hur du skall göra. Ofta har de krav på enskilda avlopp och hur de skall utformas. Vi skall bygga i Ljungby kommun och där är kravet att en trekammarbrunn med infiltration skall användas. Vi har fått ca pris på detta på 35.000 kr som innefattar grävning, material och inkoppling till grunden.

Det finns ett antal olika lösningar:

- trekammarbrunn med infiltration
- trekammarbrunn med markbädd
- sluten tank
- minireningsverk i kombination med trekammarbrunn.

Kolla in följande sida där finns en del information:

http://www.avloppsguiden.se/
 
Jag har sålt huset så det problemet löste sig så att säga självt. Där det låg så var det den enda typen av avlopp som var tillåtet. Men som sagt, kolla med er kommun vad som är tillåtet. En trekammarbrunn är helt klart att föredra.
 
Hur nära vägen måste en tank vara för att kunna tömmas utav kommunen? Vi har ett fritidshus utåt Åkerberga, men ifrån vägen är det en ordentlig sluttning innan huset dyker upp ... har kommunens bilar långa slangar?

Priset på 35' - hur stor var den tanken? Hur ofta tömdes den? Hur snabbt går det att få den tömd? Vilka typer av larmsystem fanns på plats?

Tack,

David
 
Avståndet från vägen får ni nog kolla med de söm tömmer i er kommun.
Trekammarbrunnar för enskilda hushåll är ungefär lika stora - sådär en 2m³. De töms vanligen en gång om året. behöver man extratömning brukar det ta ett par-tre dar.
Normalt har man inga larmsystem till trekammarbrunnar. Misstänker man att det är fullt får man lyfta på locket och kolla.
 
Avståndet mellan väg och tank ligger på ca 10 meter (dvs slangen som är kopplad på bilen). Är avståndet längre får de koppla till en slang extra. Det går men de tar lite betalt för detta.

Tömning ligger på runt 1000 pix för 3 kbm.

Själv har jag ett minireningsverk men grannar som har tank, de pinkar mest i trädgården...
 
Aquatron är en bra lösning när man vill ha WC utan kommunalt avlopp och bara med vanligt BDT. Funkar bra för mig, även om herrarna får fortfarande pinka i busken.

Och kommnunen kan inte se att du har den, i områden där WC är ej tillåtna.

Tömingen kostar 0.
 
Jag har en Aquatron OCH ett rykande färskt godkännande från kommunen (Heby). Förutsättningen är att jag samlar vätskan i en behållare (eftersom jag saknar infiltration) och använder det till att vattna gräsmattan.
 
Växte upp med tank och nej det är en synnerligen fålig ide om den kan undvikas.

Den blir som sagt full vid fel tider. Locket ska skottas fram för tömmning på vintern och antingen får man problem med stopp eller också fylls den snabbt. Tömningspriset varierar men häromkring är de inte nådiga "Tankar installerade efter 1995 - 3276:-/st"
 
Våran tank kostar 625:- (eller om det var 650:) att tömma per gång om man nöjer sig med att de kommer inom 5 arbetsdagar.

Tror det är ca 300:- extra inom 3 arbetsdagar och strax under 500:- extra om du skall få den tömd inom en arbetsdag (ringer man direkt på morgonen så tar de den under dagen)

Ett par dagars varsel brukar man lätt få om man är uppmärksam på hur vattnet beter sig när man spolar.

Våran toalett spolar 2/4 liter och har inte haft någrsa som helst problem med stopp eller att man behöver spola flera gånger.

--
DaJ
 
Jag har en 6 kbm tank då räcker det med 2 tömningar om året och varje tömning går på 1200:- i upplands-bro kommun och var 3 år tömmer jag 2 kammarbrunnen och det kostar 1800:- samtidigt med wc tanken. När jag köpte min tank så blev det bara 5000:- dyrare med en 6 kbm mot en 3 kbm. Larmet jag har gick på ca 1000:- en enkel konstruktion en stav med elsladd som man hänger ner i tanken som larmar när den kommer i kontakt med vätska.
 
Jag har i olika hus genom åren haft olika lösningar och problem som alla andra. Om jag var tvingad att ha tank så skulle jag haft en urinseparerande lösning. Då kanske det räcker med en tömmning för det stora per år och urinen får man själv späda och använda som gödning i trädgården.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.