A
Hittade denna varelse på ett täcke som legat på köksgolvet.. har endast hittat en. Har kollat igenom garderoben och skafferiet men inte hittat någon fler...
 
  • En liten insekt på ett trägolv, möjlig skadedjur observation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
jkm123 skrev:
Hittade denna varelse på ett täcke som legat på köksgolvet.. har endast hittat en. Har kollat igenom garderoben och skafferiet men inte hittat någon fler...
Inte en superbra bild, men är det inte en helt vanlig liten silverfisk? Helt ofarlig, om än inte önskad gäst om så är fallet.
 
A
Har beskurit bilden lite!
 
  • Närbild på en liten insekt på träyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle gissa på en silverfisk.
 
Vet inte vad det är, men någon silverfisk är det då inte. Har sett tillräckligt många hemma för att kunna säga detta. En silverfisk har långa spröt, något som saknas här.
 
Ser mest ut som en pälsänger.
Två olika stadier av pälsänger, en larv och en förpuppad, mot vit bakgrund.

Pälsänger är en skalbagge som tillhör familjen ängrar. Den lever först i ett larvstadium innan den förpuppas och blir till skalbagge. Pälsänger är främst känd som ett skadedjur som under larvstadiet kan äta av päls och ylle och efterlämna små runda hål i kläder.
Källa: Wikipedia.
 
Redigerat:
Vi har problem med pälsängrar och lyckas inte bli av med dem!! Hur sjutton ska man göra? Har följt anticimex råd, men de återkommer.
Idag hittade jag levande larver i en dyrbar persisk matta som jag helst inte vill slänga. Mattan är jättestor och går inte in i frysen. Vet någon om vanlig mattvätt tar död på dem? De är dessvärre starka överlevare. I vintras när det var fem minus ute la jag ut en levande larv i en glasburk i två dygn. När jag tog in burken levde larven.

Samtidigt hade jag hittat ängrar i samma matta som jag samtidigt tog ut i fem minus och sprayade mattan med insektsspray. Ändå överlevde något ägg eller vad det nu kan vara. (givetvis dammsög jag mattan jättenoga också)
 
Jag kontaktade mitt försäkringsbolag och en skadedjursbekämpningsfirma fick komma hit två gånger och bespruta hela huset samtidigt som vi tvättade upp eller fryste ner alla kläder. Nu är de i stort sett borta än så länge.
 
G Gulavillan1916 skrev:
Vi har problem med pälsängrar...
När det gäller mattan behöver det inte vara så problematiskt om den regelbundet dammsugas noga på fram-och baksida de närmaste veckorna och att man därefter är uppmärksam. Pälsängerbarnen jobbar långsamt. Är botten/varpen av bomull brukar inte skadorna bli så stora och går lätt att reparera. Är det däremot en orientmatta med ren ullbotten (tex afghaner) blir skadorna oftast stora - men en sådan matta klarar också lättare av att vikas och få ner i en frysbox. Det är inte heller fel att hänga/lägga ut mattan i solen en het sommardag (tas in före nattfukten).

Jag brukar inte få in starkt ängerskadade mattor däremot malskador som kan uppstå mycket snabbt och ge riktigt stora skador. Orientmattor skall vattentvättas (kemtvätt förstör dem) och ohyra gillar inte rentvättade mattor.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tack för svar!
Just nu idag hänger mattan ute på altanräcket. Undrar om den krymper om jag spolar av den med kallt vatten? Det gjorde jag en gång med en kina-matta (100 % ull) som ett barn spillt mjölk över. Den krympte inte och såg helt ok ut efteråt.
Vatten gör nog dessvärre ingen nytta....
Och hur tusan kan äggen finnas kvar i mattan? Det måste ju vara så eftersom det kommer nya larver i just den här mattan och inga andra! Äggen verkar kunna fossilera sig och vakna upp då och då!
 
Det kan vara ok att använda kallt vatten men man riskerar att botten tar stryk om man inte har möjlighet torka varpen snabbt. Det bästa är fortfarande att dammsuga den noga och upprepa dammsugningen (så ofta du orkar). Du kan ta bild på mattan och skicka den via PM till mig.
 
  • Gilla
sulo1105
  • Laddar…
ja, jag klarar inte av att göra mig av med mattan. Anledningen till att den inte varje vecka blir dammsugen på baksidan är att det står tunga möbler på den.
Får ställa den i källaren och dammsuga den flera gånger så kanske alla ägg försvinner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.