Dags att renovera och måla ett rum i nyköpta kåken. I vanlig ordning har man ju som okunnig, tusen frågor i skallen. Rummet har flera lager papptapet på gipsvägg, vi river ner så mycket vi kan, men kommer inte att kunna riva ner alla lager då det sitter som det gör. En hantverkare som sneglat på rummet har tipsat om spärrfärg och fogning i hörn.

1) Stämmer det att man ska måla med spärrfärg INNAN man spacklar hål? Väggarna har MÄNGDER hål och ojämnheter orskadade av pla plugg osv. Vi kommer behöva slipa ner ojämnheterna som buktar utåt (plugg man dragit ut orsakar ju att den gamla tapeten buktar ut precis vid hålet tex). Tipset vi fått är att vi ska måla spärrfärg innan.

2) I hörnen är det en springa/spricka mellan gipsskivorna. Vet inte om det är gammal fog som spruckit också. Ska vi foga innan eller efter spärrfärgen?

3) Har även fått höra att det finns "lister" (typ nät?) som man kan sätta i hörn. Ska man isf foga innan man sätter listen? Om jag inte fogar kommer det ju vara en spricka/springa precis bakom som kommer rivas upp om man bara nuddar hörnet.

4) Man har även borrat ett större hål ungefär lika stort som en enkrona , misstänker att man gjort det för att man vid något tillfälle kollat fukt i väggar. Hur spacklar man igen ett så stårt hål?

Tacksam för tips
 
Narren666
K Kraken3333 skrev:
Dags att renovera och måla ett rum i nyköpta kåken. I vanlig ordning har man ju som okunnig, tusen frågor i skallen. Rummet har flera lager papptapet på gipsvägg, vi river ner så mycket vi kan, men kommer inte att kunna riva ner alla lager då det sitter som det gör. En hantverkare som sneglat på rummet har tipsat om spärrfärg och fogning i hörn.

1) Stämmer det att man ska måla med spärrfärg INNAN man spacklar hål? Väggarna har MÄNGDER hål och ojämnheter orskadade av pla plugg osv. Vi kommer behöva slipa ner ojämnheterna som buktar utåt (plugg man dragit ut orsakar ju att den gamla tapeten buktar ut precis vid hålet tex). Tipset vi fått är att vi ska måla spärrfärg innan.

2) I hörnen är det en springa/spricka mellan gipsskivorna. Vet inte om det är gammal fog som spruckit också. Ska vi foga innan eller efter spärrfärgen?

3) Har även fått höra att det finns "lister" (typ nät?) som man kan sätta i hörn. Ska man isf foga innan man sätter listen? Om jag inte fogar kommer det ju vara en spricka/springa precis bakom som kommer rivas upp om man bara nuddar hörnet.

4) Man har även borrat ett större hål ungefär lika stort som en enkrona , misstänker att man gjort det för att man vid något tillfälle kollat fukt i väggar. Hur spacklar man igen ett så stårt hål?

Tacksam för tips
Spärrfärg brukar man måla med om det är missfärgningar av nikotin eller furu som ge ifrån sig, (sav?)
Varför skall du måla med spärrfärg?

Har inte svar på allt men.

. 2, skulle jag säga latexfog. Det gör du innan målning.

. 4, spackelplåster. En slags tunn metallbit på en nätduk som man sedan spacklar över.

Har du kollat på renoveringstapet, om det kan vara ett alternativ?
 
Narren666 Narren666 skrev:
Spärrfärg brukar man måla med om det är missfärgningar av nikotin eller furu som ge ifrån sig, (sav?)
Varför skall du måla med spärrfärg?

Har inte svar på allt men.

. 2, skulle jag säga latexfog. Det gör du innan målning.

. 4, spackelplåster. En slags tunn metallbit på en nätduk som man sedan spacklar över.

Har du kollat på renoveringstapet, om det kan vara ett alternativ?
Spärrfärg var ett rakt tips från vår hantverkare som målade kök och vardagsrum. Jag har också läst mig till att det per definition kanske inte riktigt stämmer in på ändamålet (som våra otränade ögon bedömer det) men tapeten (eller snarare resterna av den) som sitter nu är inte fager och han som expert kanske ser saker vi inte ser. Tapeten har dessutom "luddats", ni vet som när man drar bort ett klistermärke och det blir kvar en vit bit på underlaget. Spärrfärgen tror jag liksom "låser" kasst underlag.

Renoveringstapet pallar vi inte
 
Redigerat:
1: Om underlaget luddar kan det vara en utmaning att spackla. Men det duger bra med en ljus lågbudget väggfärg.

2, 3: Använd en pappers remsa, de är bättre än glasfibervarianten. Den kan monteras med tapetklister.

4: Det går att spackla igen med vanligt spackel. Men det kräver ett gäng lager.
 
Narren666
K Kraken3333 skrev:
Spärrfärg var ett rakt tips från vår hantverkare som målade kök och vardagsrum. Jag har också läst mig till att det per definition kanske inte riktigt stämmer in på ändamålet (som våra otränade ögon bedömer det) men tapeten (eller snarare resterna av den) som sitter nu är inte fager och han som expert kanske ser saker vi inte ser. Tapeten har dessutom "luddats", ni vet som när man drar bort ett klistermärke och det blir kvar en vit bit på underlaget. Spärrfärgen tror jag liksom "låser" kasst underlag

Alright. Ah, svårt att säga om man inte själv sett det. Jag kanske blandar ihop begreppen

Den vi målade med iaf hade de egenskaper jag beskrev innan.

Men som jag förstår det så är det olika skikt av synliga tapeterester på väggen?

Alltså att väggen är "gropig/ojämn" om man drar handen från ena sidan till andra. Isåfall måste den bredspacklas eller monteras renoveringstapet.
 
Spärrfärgen du pratar om är en tapetprimer, som sträcker upp tapeten. Så du slipper få 1000000 blåsor när du börjar bredspackla väggen. Om det är en spricka/springa i hörnen av väggarna så sätter du ett hörnjärn(för innerhörn). Lagningsplåstret ni nämnde sätter man över större hål typ en knytnäve. Hål som ett mynt kan du bottna med fog sen spacklar du dagen efter
 
Narren666 Narren666 skrev:
Alright. Ah, svårt att säga om man inte själv sett det. Jag kanske blandar ihop begreppen

Den vi målade med iaf hade de egenskaper jag beskrev innan.

Men som jag förstår det så är det olika skikt av synliga tapeterester på väggen?

Alltså att väggen är "gropig/ojämn" om man drar handen från ena sidan till andra. Isåfall måste den bredspacklas eller monteras renoveringstapet.
Efter all slipning och rivning tycker jag ändå vi fått bort så pass mkt att jag tror spärrfärg/tapetgrund + väggfärg kommer täcka bra. Ojämnheterna är i det närmsta borta. Vid närmare eftertanke tror jag vi kommer skippa spärrfärg, väggarna stämmer inte riktigt in med ändamålet för spärrfärg, tapetgrund borde räcka.

Klarar latexfog även bredare sprickor/glipor? Ett av hörnen i rummet har bitvis en springa som är nästan 1cm bred på ett ställe. Tror det är tidigare fog som spruckit så springan är väldigt ojämn
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.