raveper raveper skrev:
Är det någon som provat sin preppväska eller liknande? Typ stängt av vattnet hemma ett par dagar för att se vad som behövs.
Vi har testat flera delar av vår "prepping" fast det inte har varit planerat att göra så.
- jag fått samtal mitt i natten från en närstående med självskadebeteende att denne behöver hjälp och då var det bara att slänga in förbandslådan för lite större skador i bilen och åka.
- Vi har fått röja och laga saker efter stormen Alfrida då vi fick flera träd över huset. Skönt att ha både bensin och servicekit till motorsågarna hemma då.
- Vi har varit utan el i 3-4 dygn mitt i vintern så vi vet att frysen klarar sig helt utan problem ca 3 dygn, därefter börjar maten tina, och det var inga problem med varken värme, mat eller vatten.
- vi har varit utan toalett många gånger i upp till två veckor pga att den slutna tanken var full
- jag har kört fast i ett snöfyllt dike och haft nytta av overall, spade och sand
 
  • Gilla
big mike och 3 till
  • Laddar…
Cheesen
Har ingen bob, däremot eftersom vi bor på en plats där man förväntas kunna evakuera innom 24 timmar vid ett dammbrott så har vi ett par dunkar diesel hemma. Räknar med att koppla släpet och lasta det med det viktigaste. Sen tar vi bilarna och styr mot vårat alternativa boende.

Har även gjort iordning ett utrymme i garaget där i förvarar saker som kan behövas vid långvarigt strömavbrott såsom gasolkök med bränsle, coronavärmare, vattendunkar m.m.
Mat brukar vi ha hemma för ca tre veckor, just nu har vi bunkrat lite för coronavirus så nu har vi nog ca sex veckors mat hemma.

En bob är meningslös om man inte har planerat vart man ska schappa. Och den planen har vi gjort. Hoppas att alla andra som har en bob har planerat vart dom ska. Om inte så räcker det inte långt med en väska för 72 timmar.
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
G Grindstolpe skrev:
Låter som det är ganska stora väskor för hela familjen?

Har själv ingen väska. Vi är fyra i familjen (barnen 6 o 13), bor i lgh i stockholmsförort. Både jag och äldsta gillar frilufts- och scoutlivet.

Har däremot sedan länge ett torrförråd så vi kan klara oss en knapp vecka, även vattenflaskor.

Vi har inget triangia eller gasolkök, däremot gasolgrill med stekplatta.
nej nej, min är störst, tror den är 50 liter, tror fruns är 35 liter och barnens är mindre ändå.

hur funkar grill med lägenhet ? Får du grilla på balkongen?
 
Vid ett nödläge för att kunna laga mat är nog ett av föreningen bestämt förbud mot att grilla på balkongen det sista rätt många skulle bry sig om...
 
buspojken buspojken skrev:
hur långt har du till vattnet ? Personligen hade ja letat efter ett mekaniskt alternativ för att slippa vara beroende av bränsle.
Hej, 90 meters djup på brunnen,, sen så är det ju liksom redan ihopkopplat med husets vattensystem. Så jag gissar att för att få en mekanisk-gizmo-pump att funka så måste jag fiska upp el-pumpen och mecka ganska ordentligt ala-mac-gyver.
Hoppas detaldrig behövs.
Mvh
FRedrik
 
Jag har tänkt tanken att montera en handpump parallellt med den vanliga pumpen. Men kostnaden i förhållande till risken är inte värd det. Det får bli hink om det blir en kris.
 
Svar nej, men har nog det mesta hemma och får hoppas om det händer att man har sås i bilen för 2h resa till skogen där mor bor på landet med egenbrun och 7hektar skog till vedspisen, sen i nödfall har hon även 2 hästar man kan slakta för mat om det blir en längre kris!
 
  • Gilla
tobiast
  • Laddar…
L Lopex skrev:
Svar nej, men har nog det mesta hemma och får hoppas om det händer att man har sås i bilen för 2h resa till skogen där mor bor på landet med egenbrun och 7hektar skog till vedspisen, sen i nödfall har hon även 2 hästar man kan slakta för mat om det blir en längre kris!
Min "bästa" idé på detta temat va att ta upp det på en söndagsmiddag, så hela familjen vet om planen utifall man inte kan kommunicera med varandra. Skriv sedan ut den och lägg i väskan och ge till familjemedlemmar.
 
Mikael_L
K kibbe84 skrev:
Bug out bag, misstänker jag att ts menar
Eller varför inte
Bail Out Bag
 
Oerhört irriterande med alla som ska göra sig roliga och förstöra innehållet i den här tråden. Kan inte admin gå in och rensa upp lite?

Det här ämnet är oerhört intressant tycker jag och preppar en del själv. Har dock ingen BOB men har en BOL. Eller BUL - Back-up location?

Ni som har vev-radio har ni prövat dem och vad tycker ni? Drivs de bara så länge en vevar eller laddar en ett batteri? Jag har funderat på den här, tycker den verkar praktisk:
https://www.kjell.com/se/produkter/.../rubicson-fm-radio-med-dynamo-laddning-p33561

Hur är det med ägodelar och nostalgia när det kommer till BOB? Eller är tanken 100 % överlevnad?

(När det pratas om vatten så har jag också velat ha en mekanisk lösning att ersätta el-pumpen i djupbrunnen med om vi blir strömlösa.)
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Eller varför inte
Bail Out Bag
Det är en sån riksbanken tar fram när bankerna går dåligt? Fylld till bredden med sedlar :crysmile:
 
  • Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
G greenkarma skrev:
Oerhört irriterande med alla som ska göra sig roliga och förstöra innehållet i den här tråden. Kan inte admin gå in och rensa upp lite?

Det här ämnet är oerhört intressant tycker jag och preppar en del själv. Har dock ingen BOB men har en BOL. Eller BUL - Back-up location?

Ni som har vev-radio har ni prövat dem och vad tycker ni? Drivs de bara så länge en vevar eller laddar en ett batteri? Jag har funderat på den här, tycker den verkar praktisk:
[länk]

Hur är det med ägodelar och nostalgia när det kommer till BOB? Eller är tanken 100 % överlevnad?

(När det pratas om vatten så har jag också velat ha en mekanisk lösning att ersätta el-pumpen i djupbrunnen med om vi blir strömlösa.)

Ägodelar / nostalgi. Tänker du på foton etc? Vi har mest digitala som lagras i molnet, har gamla foton liggande på vinden, men i en kris situation är jag villig att lämna dem. En BOB är personlig och bara du kan avgöra vad som är viktigt för dig. Och som någon skrev ovan, så bör man ha en plan på var man ska ta vägen vid en krissituation, annars blir lätt en BOB verkanslös. Stå i diket med en ryggsäck utan plan är ingen höjdare. Förberedelse är nyckeln

https://generalprepper.se/krisberedskap/vevradio/vevradio-med-solceller-4000-mah-powerbank

Ja har en sån, har väl inte utsatt den för något extremtest än, men testat batteri kapaciteten och den är betydligt sämre än vad som specifikation säger. Ljudet är så bra man kan förvänta sig på något liknande. Vevar cirka 5-10 min så laddas telefon så de räcker till ett snabbt samtal.
Solcellerna funkar väl sådär, funkar ok som underhållsladdning.
En vevradio har ofta batterier som inte mår bra av djupurladdning. Jag laddar upp den i samband med rotation av vattnet.
 
  • Gilla
greenkarma
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Min "bästa" idé på detta temat va att ta upp det på en söndagsmiddag, så hela familjen vet om planen utifall man inte kan kommunicera med varandra. Skriv sedan ut den och lägg i väskan och ge till familjemedlemmar.
det är smart att laminera en lapp och skriva upp alla nära och käras telefonnummer. Jag kan inte ens min frus telefonnummer i huvudet
 
  • Gilla
Modig
  • Laddar…
Vad är det för batteri menar du?
 
Jag har funderat på vevradio. Men de flesta är för små, för lätta, för dåliga eller tvivelaktiga. Generatorer behöver en viss storlek, vevarmen ska inte riskera att gå av, batteriet bör klara av att driva radion mer än tre timmar etc... Så i nuläget är lösningen en gammal liten klen mobiltelefon i flightmode. Support från en powerbank för att det ska hålla ett par dagar. Inte så optimalt men det är saker som jag har liggande. Och det är mcguyver att få det man har att göra det man vill.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.