Biffen87 Biffen87 skrev:
Nu har ja fått konkreta svar. Tilluftsventilerna ska ritas in samt dimension i (tillbyggnad),
Å den mekaniska fläkten i de befintliga ska ritas in. Samt flöde.
Men hur räknar man ut flödet? Eller de e dom 37 l/s?
Välj en tillluftsventil, tex Fresh så har du i produktbladet vilket flöde den har.
 
H huggan skrev:
Välj en tillluftsventil, tex Fresh så har du i produktbladet vilket flöde den har.
Då gör ja de, gör samma sak med frånluftsfläkten. Men behöver ja skriva in nått flöde på FFläkten på bilden? Å går de lämna in bilden å ha det som ventilationsritning? . Ej i skala å inget flashigt format
 
Gör du så. Men frånluftsfläkten måste ha minst samma flöde som alla dina nya friskluftsventiler annars får du skriva ner dessa flödena om du kan med hänsyn till 0,35 l/s och kvm. Att den är större gör ingenting för du hänvisar du bara att det högre flödet är för nuvarande byggnad.

Dom kan kräva skala på ritningen.
 
Jag har lagt till lite extra ventiler här som ett förslag

Ritning av husplan med markerade extra ventiler i olika rum och flödesmängder i liter per sekund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag har lagt till lite extra ventiler här som ett förslag

[bild]
Redan fixat såg de behövdes en till i v rummet, när ja räkna flöden. Dom andra rummen rita ja inte in nått på då de bara gäller tillbyggnade. Men ventiler finns där du rita in. klk som egentligen är teknikrum/tvättstuga ska ja slänga in en ffläkt inom en snar framtid. Så har man bättre utsug . Finns de nån regel eller va man inte bör överskrida när de kommer till flöde?
 
Högt flöde ger bara onödig värmeförlust. Det man ska tänka på är att inte ha för många friskluft på vägen mellan en friskluft långt bort och ett utsug, då riskerar man att det blir minskad tilluft längst bort
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Högt flöde ger bara onödig värmeförlust. Det man ska tänka på är att inte ha för många friskluft på vägen mellan en friskluft långt bort och ett utsug, då riskerar man att det blir minskad tilluft längst bort
Tycker du ja ska slänga in en likadan ffläkt i klk? används som tvättstuga för tillfället såfall blir flödet 0.76 l/sec kvm
 
Nej, då får du frånluft i både tvättstuga och badrum som är vägg i vägg. Ett får vara tilluft och ett frånluft. Om du alltid har dörren öppen kan du flytta frånluften från badrummet till klk och då sugs luften in genom badrummet till klk.

Man kan rita en linje med luftströmmen mellan tilluft -> frånluft för att få en uppfattning om balansen
 
Den blev godkänd:D. Kändes dok som dom inte hade så mycket koll på grejerna mer än sina regler..
 
Härligt.
 
Tackar hjärtligt för hjälpen å råden. :)
 
Hej!

Hoppar också in i denna tråd då även jag känner att pengarna börjar sina redan under bygglovsprocessen.

Ska göra en tillbyggnad på mitt hus som är byggt -52. Befintligt hus har självdrag + köksfläkt och paxfläkt i badrum. Försöker nu knåpa ihop en ventlösning på tillbyggnaden och ska få till en ritning inför det tekniska samrådet.

Vill göra det så enkelt som möjligt och hade helst bara fortsatt med självdrag även i tillbyggnaden men tror dock att det blir för dålig luftomsättning. Vad tror ni om lösningen att ha tilluftsventiler i tillbyggnaden och sedan använda insatskaminen för frånluft och självdrag? Har gjort en liten skiss. Hur anger man i sådana fall flödet för frånluften?

Vore super om någon vill hjälpa till lite..
 
  • Skiss av husplan med tillbyggnad inklusive angivna ventilationslösningar och självdrag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
oj...dålig bild. Här kommer en ny.
 
  • Gilla
Mlyberg
  • Laddar…
Där e min ritning va inga frågor om den vid tekniskt samråd, kändes mer som dom tyckte de va konstigt att man inte körde FTX. Angav nästan lägsta värde per rum för min frånluftsfläkten klara de precis, sen såg till att ja hade tillräckligt med don så dom också klara lägsta flöde per kvm/sec. Vet inte hur insatskaminen fungerar. Men generelt kan man säga har man ett tätt hus så måste man forcera ut luften med en mekanisk fläkt som ska gå 24/7 för å få luftombytte, speciellt på sommaren då konvektionen är dålig. på vintern när de e kallt ute så sköter sej draget själv (konvektion) varm å kall lufts möts. Så räcker i stort sett att du har tillräckligt med tillufts don förhållande till kvm i rummet så du uppfyller lägsta. I mitt fall har ja 98 mm rör som har kapacitet för max 8,1l/sec. så i vrum va 1 för lite. Ange bara lägsta värdet för rummen å se till att du har tillräckligt med don så du klarar lägsta å speca att du har en fläkten som backar upp dom. Formlerna finns å läsa till sej i denna tråden. Så länge spec (kapaciteten) ser bra ut på papper sen va verkligheten är e en annan femma.
Dvs du kan ha en jetmotor som frånluftsfläkt bara du klarar lägsta luftombytte. Hoppas de hjälp dej nått :)
 
  • Ritning av ett hus med rum, mått och luftflödesdetaljer, inklusive frånluftsfläktens kapacitet och tilluftsventiler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
Håller med om avgifterna...

Och nåt som gör mig skitförbannad är Uppsala kommuns avgift för just ventilationsändring.
För att anmäla installation av FTX i enbostadshus behöver man i dagsläget punga ut med 6000:-!!! Bara för att de ska få veta att man nu har en annan ventilation än tidigare. Det enda man får för pengarna är att de kompletterar sina papper med infon. Dyrt byråkratarbete!!

Speciellt som grannkommunen en bit bort tar ca 2400:- för samma sak. Av nyfikenhet kollade jag taxan i ett 10-tal kommuner och det varierade mellan 1330-2600:- Så Uppsala kommun verkar sticker ut rejält!

Höga avgifter motverkar syftet med bygglov/anmälan då folk istället chansar och svartbygger och kommunen tappar kollen.

Själv hade jag "tur" med min ventilation då de hade en kampanj och det då "bara" blev ca hälften (vilket ju fortfarande var dyrt).

Har för övrigt hört horribla historier om bygglov i Uppsala kommun.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.