J Johan456 skrev:
4 coax i ett 16-rör. Det är väl fysiskt omöjligt. Förklara gärna hur det gick till.
Klen coax, mycket tålamod och ännu mera glid, självklart bara en kort sträcka typ 3 meter och rakt mellan våningar. Var 15-20 år sen så kommer inte riktigt ihåg men tror det var 0,3 mittledare.
O sen självklart en polare man jobbat ihop med ett tag som drar/matar i andra änden.
 
Redigerat:
Tack för alla svar. Jag kommer definitivt att testa först med befintliga kablar innan jag river ut någonting. Jag inser nu att alla kablar jag har troligen var fördragna. Och kanske att de också funkar till vad jag tänkt. Enda trista är väl att jag redan har en rulle på 300m Cat6A liggande hemma nu som kanske aldrig används - men det är inte hela världen :)

Som svar på varför man kan behöva 10GBit: Det ger en teoretisk topphastighet på ca 1000MB/sekund istället för ca 100MB/sekund. 100MB/sekund är klart långsammare än t.o.m. en vanlig roterande hårddisk som ofta ligger på 200-300MB/sek men 1000MB/s är snabbare än de flesta roterande diskar så då kan en snabb NAS faktiskt ersätta en eller flera lokala diskar i datorn. Man kanske då bara har en SSD för OS:et i datorn och resten körs via NAS:en. Så var min tanke iaf. Dvs att NAS:en ska vara en förbättring och inte en flaskhals. För min del har jag stora samplings- och ljudbibliotek mm som kan vara flera GB och då blir t.ex. 6 sekunders väntetid vid varenda laddning istället för en minut en stor skillnad som def märks.
 
  • Gilla
fredrik.johansson och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
A adbjn skrev:
Idag är det draget 2st Cat5E och en coaxial (TV/radio) till varje rum i mitt hus som är från 2010. Alla tre kablarna ligger i samma VP-rör. I varje rum finns TV/radio uttag dit coaxen går och så ett dubbelt nätverksuttag dit de två Cat5E-kablarna går.

Kommer dock att göra om nätverkskablaget och dra Cat6A till alla rum för att (om jag vill) kunna köra 10Gbit mot NAS:en. Kan inte säga säkert var det finns behov av 10Gbit i framtiden så tänkte dra om allt.

Det enklaste vore att riva ut alla tre kablarna och så samtidigt dra in två nya Cat6A i samma rör genom att fästa de nya i änden på de gamla och så bara dra in de nya när man drar ut de gamla. Isf byter jag ut uttagen och sätter istället två singel-nätuttag i de två dosorna i varje rum. Att behålla coaxialkablage i samma rör som jag ska dra två nya Cat6A i blir mycket krångligare. Det är eg hela skälet till den här frågan.

Alla nya TV-apparater idag har ju internet-koppling via wifi. Och det går väl knappast att köra 4K ändå (som väl rimligen alla vill ha idag) via coaxial några längre sträckor misstänker jag (utan att ha kollat).

Behövs (gamla) analoga coaxial-kablar längre i ett modernt hus? Borde inte all bilddistribution i ett ”modernt” hus ske via IP och digitala switchade nätverk?

Eller är jag tvärtom dum om jag river ut coaxial-kablarna? Behövs de vid användning av parabol, som jag inte har just nu...? Ska jag isf göra mig besväret att dra in coaxial igen samtidigt som jag drar de nya Cat6A? Vill ju inte förstöra huset för en potentiell framtida ägare som av någon anledning (som jag just nu inte vet om) måste ha just coaxialkablage...

Alla synpunkter och kloka råd välkomna.
Det är väl bra ha vanlig antenn som backup. Dessutom slipper man massa dyra tv abbonemang på de sättet om man nöjer sig med svt, tv4 och tv6.

Kör själv parabol, marknät dvs coaxial.
wifi till utbud via internet som youtube, filmontv (engelska tv kanaler som svåra ta emot med parabol) och svtplay.

Fiber är bra till internet men tv skulle jag aldrig börja köra den vägen (förutom ren internet tv som är oberoende av boxar osv). Är så klent utbud och höga priser o låsta boxar.

Är bra kunna combinera olika teknik och utnyttja allt till max. Allt har sin för o nackdel.
 
kisumisu
Sattelit tv:

-påverkas av snö och hinder som träd
-kabeldragning
-nordisk tv är kodad och kräver abb.

+Tar man in flera satteliter finns mycket fria kanaler i Europa.
+Du är oberoende av internetabb och fiber.
+Går stort sätt använda vilken utrustning som helst man är inte låst till specifik box.
+Går spela in och spara program. De du spelat in kan ej plockas ner efter en tid.

Marknät, ungefär samma fast där:
+Kablarna relativt enkelt dra
+Antenn enkel installera
+Bor man nära en gräns kan man plocka in grannlands tv enkelt.
- Få kanaler och det mesta i Sverige tyvärr kodat.

Fiber tv...hmmm:thinking:
- på de mesta
+ möjligtvis nån bra paketerbjudande på internet och tv om nu premiumkanaler intresserar.

Pirat ip tv :thinking:
+ Många kanaler mer än parabol och premium etc
- Tjänsten kan när som helst gå ur funktion.
- Lagen ändras enkelt spåra vem som använder.
- ISP sätter en filter och omöjliggör detta i framtiden....

Ni får gärna kommentera. Många verkar ha tv som huvudintresse när de skaffar fiber.
Själv valde jag fiber för att få bra hastighet till själva internet. Speciellt upload hastigheten som ju är helt fruktansvärd i Adsl och många andra system. Men tv?
 
Redigerat:
NBase-T är specifierat för 2.5Gbit på cat5e och 5Gbit på cat6. Så låt det vara om du har annat att lägga din tid på. Du kan ju alltid tänka om när du skaffat en NAS som klarar 10GBit och kabeln inte räcker till.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.