C
B Bahusia55 skrev:
Ju säkrare och stabilare samhället blir desto fler blir övertygade om att katastrofer står för dörren
Har du exempel på var och när det har hänt?

F fredand44 skrev:
T ex en skogsbrand annalkas och brandkåren har redan fullt upp. Då skulle jag gärna ringa runt till familj x, y och z och fråga om vilket hus som ligger mest pyrt till. Därefter organiserar vi oss för att bäst tackla branden.
Möjligen är det jag tänker på nästan samma som hemvärnet.
Det finns nivåerna heltidsbrandman och deltidsbrandman. Båda behöver kunna en hel massa saker som t.ex. trafikolyckor förutom brand. Det behövs en tredje nivå som man bara kallar in när det blir skogsbränder eftersom det behövs så oerhört mycket folk. Dessa behöver då bara utbildas i just detta vilket gör att man kan utbilda och utrusta oerhört många.

Jag anmälde mig som frivillig när det begav sig. Det var Röda Korset som hade fått i uppgift av staten att ta emot anmälningar. Blev inte inkallad under bränderna. De ringde däremot långt senare till numret som jag hade anmält och tiggde pengar till orelaterat ändamål.

D dajaskazal skrev:
var totalt insnöad och avskuren från omvärlden en gång under ca 2 dygn. Omöjligt att ens gå till närmaste by.
Ett problem som folk löste redan i forntiden genom att uppfinna snöskor och skidor.

Okarlsson Okarlsson skrev:
åkte jag till Kjell och Jula och köpte ett kit[...]Vevradio
Mobförrådet har också en vevradio. Anmäler man sig till nyhetsbrev/militärartiklar får man en massa erbjudanden. Ett återkommande erbjudande är överlevnadspaket där radion ingår. Det brukar till och med vara ett par kronor billigare än Kjell & Co:s radio. Och man får med en rad andra föremål. Har dock själv ej slagit till än (varken på ett sådant paket eller Kjells radio).
 
Kretikos Kretikos skrev:
SIV. Stick Iväg Väska.
Näe, Syra i vatten.;)
 

Bästa svaret

honung
Den här tråden var ju sjukt intressant på många vis. Den bekräftar en hel del... jag har sedan många år jobbat med samhällets krisberedskap. Och vad jag alltid gissat är att många inte snappat upp det viktigaste budskapet: samhället förväntar sig, och räknar med, att alla ska klara sig (minst) 72 timmar utan el, vatten, tele/it, osv osv. Man behöver inte ha en Bug out väska. Men ni förväntas klara er hemma. Själva. Varför? Jo för att samhället ska kunna lägga all sin kraft på de som behöver oss bäst: äldre, sjuka, barn osv. Vi vill driva våra äldreboenden, se till att vatten & avlopp fungerar osv osv. Vi vill inte lägga energi på friska Nisse 32 som glömt spara en vattendunk trots att vi tjatat på honom i över fem år. (hjärtlig pik) Läs gärna på hemsidan ”din säkerhet” eller foldern om kriget/krisen kommer, som ju alla fått i brevlådan. heja preppers! Ni tar ert ansvar för de svagare i samhället!!
 
  • Gilla
Mjolnir och 21 till
  • Laddar…
Tycker ämnet är intressant men svårt att genomföra som småbarnsfamilj. Skulle dock önskat att vi hade en kamin för jag är nog en av de som blir kvar på hemmaplan. Förr hade vi släkten ett sommarställe på landet men det är sålt. Fast visst, kanske skulle sikta på det ändå om något tvingar en från stan.
Hur tänker ni som bor i stad med småbarn? Prespa för att kunna lämna snabbt eller för att stanna kvar länge?
 
honung
O olofh skrev:
Tycker ämnet är intressant men svårt att genomföra som småbarnsfamilj. Skulle dock önskat att vi hade en kamin för jag är nog en av de som blir kvar på hemmaplan. Förr hade vi släkten ett sommarställe på landet men det är sålt. Fast visst, kanske skulle sikta på det ändå om något tvingar en från stan.
Hur tänker ni som bor i stad med småbarn? Prespa för att kunna lämna snabbt eller för att stanna kvar länge?
Preppa för att stanna. Se till att ni har mat (konserver), triangia-kök t.ex, kontanter, vatten, mediciner, batteri-radio, första hjälpen osv.
Värme i större områden med flerfamiljshus är något samhället lägger resurser på att upprätthålla. Så fixar du dom andra bitarna själv har vi hjälpts åt bra. :)
 
O olofh skrev:
Tycker ämnet är intressant men svårt att genomföra som småbarnsfamilj. Skulle dock önskat att vi hade en kamin för jag är nog en av de som blir kvar på hemmaplan. Förr hade vi släkten ett sommarställe på landet men det är sålt. Fast visst, kanske skulle sikta på det ändå om något tvingar en från stan.
Hur tänker ni som bor i stad med småbarn? Prespa för att kunna lämna snabbt eller för att stanna kvar länge?
Jag gjorde som så (köpte allt när jag bodde i stan) att jag förutsatte att elen och telenätet skulle pajja. Jag bestämde med storfamiljen (mina föräldrar och syskon med familjer) att om något händer så vi inte kan få kontakt så håller alla sig hemma och efter 48h drar vi till päronen. Där finns vedspis etc. Och vi polar resurser. Det största problemet är att skaffa vatten att spola med och kanske ut och leta grejer, därav Walkie talkie så jag kunde höra av mig hem till frun. Radio är självklart.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Många har skrivit om zombies. Tror ni att det kommer komma en apokalyps?
Ja. Kanske inte zombies, men det kommer att spridas någon sjukdom som gör att vi snabbt kommer att glömma corona.
Det är naturens sätt att gallra när vi blir för många.
Alternativt startar vi 3:e världskriget och ordnar med gallringen själva.
 
  • Gilla
  • Haha
tobiast och 1 till
  • Laddar…
O olofh skrev:
Tycker ämnet är intressant men svårt att genomföra som småbarnsfamilj. Skulle dock önskat att vi hade en kamin för jag är nog en av de som blir kvar på hemmaplan. Förr hade vi släkten ett sommarställe på landet men det är sålt. Fast visst, kanske skulle sikta på det ändå om något tvingar en från stan.
Hur tänker ni som bor i stad med småbarn? Prespa för att kunna lämna snabbt eller för att stanna kvar länge?
i första hand stannar jag hemma också, är lite nörd i detta som ja skrev ovan. Att preppa är varken svårt eller dyrt, nästa gång du är på affären, köp en extra påse spaghetti och en burk ravioli, så fyller du på tills du är nöjd, konserverad mat håller betydligt längre än de står på burken, Ingen kräver att man ska köpa hela paketet på en gång, efter några månader så är du i hamn, skulle tro att för 1500-2000kr totalt så är man förberedd för att klara 1 vecka utan hjälp av samhället. Vill du ha tips ?
Det är inget avancerat eller svårt.

jag har själv fru och 2 barn, preppar naturligtvis för dem med, och det långsiktiga målet har varit 1 månad, och är alldeles strax där.
 
  • Gilla
dajaskazal och 1 till
  • Laddar…
För er som preppar och har partner och två barn, har ni flera väskor?
Kommer samtliga i familjen kunna bära?
Med småbarn behövs ju eventuellt blöjor och andra prylar.

kontanter, kommer det verkligen att fungera i dagens uppkopplade samhälle?
Har ju varit flera tillfällen då affärer och bensinstationer inte kunnat ta betalt ens med kontanter pga systemen legat nere.
 
Är det någon som provat sin preppväska eller liknande? Typ stängt av vattnet hemma ett par dagar för att se vad som behövs.
 
G Grindstolpe skrev:
För er som preppar och har partner och två barn, har ni flera väskor?
Kommer samtliga i familjen kunna bära?
Med småbarn behövs ju eventuellt blöjor och andra prylar.

kontanter, kommer det verkligen att fungera i dagens uppkopplade samhälle?
Har ju varit flera tillfällen då affärer och bensinstationer inte kunnat ta betalt ens med kontanter pga systemen legat nere.
ja vi har varsin, Vi har ett system så alla 4 väskor behövs vid en extrem situation. Minsta är 4 så vi slipper blöjor. Kontanter funkar fortfarande häromkring på mataffärer iaf, för att klargöra nu, se först till att klara er 5-7 dagar i hemmet utan att förlita er på samhället. En BOB är mer för extrema situationer och oss nördar. Men krisberedskap bör alla ha i sitt hem, oavsett storstad, landsbygd, lägenhet eller villa. De dokumentär som finns visar ofta jänkare med en vapen arsenal för ett smärre krig, strunta i sånt och inrikta er på grundstenarna, vatten, mat, medicin. Värme.
 
raveper raveper skrev:
Är det någon som provat sin preppväska eller liknande? Typ stängt av vattnet hemma ett par dagar för att se vad som behövs.
ja, min fru är inte lika intresserad som mig, men hon får igång gas köket, triangla köket, osv Min 10 åring gör upp eld själv med tändstål i skogen, kan bygga övernattningskoja med de material som finns tillgängligt, han kan rena vatten med naturens resurser, Minsta är lite liten än, men är hon intresserad kommer jag såklart lära henne också.
Men detta är ju ett rent intresse då vi uppskattar att vara ute i skogen, och absolut inget gemene man behöver träna eller kunna. En BOB är liksom sista steget för oss nördar och de tråden från början handlade om.

mycket kunskap går att lösa sig till, finns massor med böcker om man är intresserad.
 
buspojken buspojken skrev:
Kan droppa min lista först,
*kök och sprit
*Medicin och första hjälpen
* liten yxa
*tändstål, tändare tändstickor
*vattenreningstabletter
* kontanter
* frystorkad mat och konserver
* karta och kompass
* kniv
* ficklampa och pannlampa med extra batterier
* toapapper
* vattenflaskor
* sovsäck liggunderlag
* regnkläder
* extra kläder ex strumpor
* paracord
* radio
Intressant tråd, har ingen BOB men det mesta i listan finns nära till hands och mkt därtill som elverk osv.
Behovet av vad man kan tänkas behöva skiljer sig ganska mkt beroende på hur & vart man bor, vilka katastrofer/kriser eller händelser som ”realistiskt” kan slå in men grunden är ju densamma för de flesta tror jag :)
Det viktigaste är väl att man reflekterat över sin situation om något händer så man inte står helt handfallen.

B Bahusia55 skrev:
Nej jag har ingen bob.
Det är lustigt. Ju säkrare och stabilare samhället blir desto fler blir övertygade om att katastrofer står för dörren
Oj, det var längesedan man såg en sådan utveckling av samhället där jag bor.
Måste fråga vilket land du bor i?
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
buspojken buspojken skrev:
ja vi har varsin, Vi har ett system så alla 4 väskor behövs vid en extrem situation. Minsta är 4 så vi slipper blöjor. Kontanter funkar fortfarande häromkring på mataffärer iaf, för att klargöra nu, se först till att klara er 5-7 dagar i hemmet utan att förlita er på samhället. En BOB är mer för extrema situationer och oss nördar. Men krisberedskap bör alla ha i sitt hem, oavsett storstad, landsbygd, lägenhet eller villa. De dokumentär som finns visar ofta jänkare med en vapen arsenal för ett smärre krig, strunta i sånt och inrikta er på grundstenarna, vatten, mat, medicin. Värme.
Låter som det är ganska stora väskor för hela familjen?

Har själv ingen väska. Vi är fyra i familjen (barnen 6 o 13), bor i lgh i stockholmsförort. Både jag och äldsta gillar frilufts- och scoutlivet.

Har däremot sedan länge ett torrförråd så vi kan klara oss en knapp vecka, även vattenflaskor.

Vi har inget triangia eller gasolkök, däremot gasolgrill med stekplatta.
 
Min väska är endast mentalt packad och då framförallt med de saker med högt affektionsvärde som jag inte kan ersätta eller vill bli av med. Visst är det skönt att få med sig lite extra kläder och liknande, men om det krisar har jag inga problem med att ha samma kläder veckor i sträck och kanske tvätta dem i en kall å någonstans.
Några gånger per år brukar det dock bli att jag packar en väska med lite bra att ha-prylar som jag har i bilen. De tillfällena brukar bli när de varnar för storm/oväder och vi fortsätter jobba som vanligt eller när vädret ser väldigt ostadigt ut/väldigt kallt och vi ska åka långt på mindre vägar, framförallt om vi åker sent på kvällen. Det jag brukar lägga i bilen då är snöspade, en liten påse sand, ena motorsågen med extra bensin, våra vinteroveraller och stövlar, några filtar, varma mössor och vantar och liknande. Min tanke där är att kunna ta oss hem om det börjar falla träd eller förhoppningsvis ta oss loss om vi hamnar i en snödriva. Om vi inte kan ta oss vidare så har vi i alla fall kläder så att vi håller värmen bättre i väntan på hjälp.

Första förband, värktabletter, värmefilt (folie), skruvmejslar, skiftnyckel, polygrip, morakniv, däck på burk, ledlampa, ledpuck samt en reflexväst per säte finns redan i bilen tillsammans med bilens hjulskiftarset.

Min tanke är att det finns väldigt få saker som kommer få oss att lämna hemmet utan det är troligare att vi kommer behöva ta oss hem vid en kris eller hämta min familj som bor 30 min bort inne i stan.
Väl hemma har vi allt vi kan tänkas behöva för lång tid av kris även om det inte är iordningställt för kris. Vi har grävd brunn så det är bara hissa ner en hink för vatten, trekammarbrunn med infiltration, kamin, gasspis (två gasolflaskor, ca 6-8 mån matlagning/flaska) , grill, massor med ved tre(bor dessutom i princip i en skog), trangiakök, telefon via kopparkabel, värmeljus, batterier mm så vi klarar oss bra utan el och skulle knappt behöva ändra våra vanor. Vi har även massor med mat i form av både konserver, torrvaror och fryst mat som antagligen räcker minst 1-2 månader för oss två samt en stor låda med div receptfria läkemedel, en del receptläkemedel och en hel del första förband av olika slag.

I förråden på gården har vi även flera dunkar bensin och diesel, spillvirke, det mesta i verktygsväg, flera motorsågar, bensindriven vedklyv, grävmaskin, fyrhjuling, grönsaksfröer och säkert massor med saker jag glömt bort just nu.

Så skiter det sig ordentligt så har vi fortfarande god chans att kunna hämta min familj och leva på våra matförråd under lång tid. Sen kan vi snabbt bygga ihop en jordkällare för att flytta det som måste förvaras kallt till den och sen får vi se till att ta hand om den olagade maten i kyl och frys. Vi kan även snabbt bygga ihop ett dass om det behövs.

Inget av det här (förutom sakerna i bilen) har vi skaffat med tanken på att klara en kris utan det är saker jag har insett att vi redan har när prepping har kommit på tal i olika sammanhang.
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.