R Robert Kooijman skrev:
Jar inte märkt en hinna. Biltema's vita MS polymer går bra att måla över. Har också använd deras transparanta version, men inte provat än att måla över den.
Okej, tänkte att kallavfettning är starkt så det påverkar målningen men dåså.
Notera att deras transparenta inte har samma elasticitet! Den har 12,5%!
 
Jag gör enligt följande om jag fogar mellan vit och vitt eller där det ska målas över.

-Skaffa ett bra fogskelett (jag tycker Sikas (COX) vanliga orangea funkar bäst)
-Snitta pipen 45 grader med lagom bredd för uppdraget
-Lägg fogen noggrant, min erfarenhet är att det faktiskt går lättare att dra fort. Gör man det ett par ggr lär man sig lägga precis lagom, lägg hellre lite för lite än för mycket.
-Lägg en våtservett runt fingret och dra av, var noga med att det inte får bli en "klump", då får man ta nytt "grepp"
-Täcker det dåligt någonstans komplettera med lite mer fog.
-Är det mot mörka färger använder jag maskeringstejp för att få en skarp linje.

Detta är nog inte det proffsigaste sättet att lösa det på men nyttjat denna metod framgångsrikt i jobbet under 13 års tid utan synpunkter. Man kan även styra "tjockleken" på fogen genom att använda olika delar av fingret.
 
L Liljeros skrev:
Jag gör enligt följande om jag fogar mellan vit och vitt eller där det ska målas över.

-Skaffa ett bra fogskelett (jag tycker Sikas (COX) vanliga orangea funkar bäst)
-Snitta pipen 45 grader med lagom bredd för uppdraget
-Lägg fogen noggrant, min erfarenhet är att det faktiskt går lättare att dra fort. Gör man det ett par ggr lär man sig lägga precis lagom, lägg hellre lite för lite än för mycket.
-Lägg en våtservett runt fingret och dra av, var noga med att det inte får bli en "klump", då får man ta nytt "grepp"
-Täcker det dåligt någonstans komplettera med lite mer fog.
-Är det mot mörka färger använder jag maskeringstejp för att få en skarp linje.

Detta är nog inte det proffsigaste sättet att lösa det på men nyttjat denna metod framgångsrikt i jobbet under 13 års tid utan synpunkter. Man kan även styra "tjockleken" på fogen genom att använda olika delar av fingret.
Hade jag fakturerat hade jag nog sett över min metod, såklart inte den snabbaste:cool: men resultatet blir iaf kanon. Är man mm-nisse som mig så får det gärna ta lite längre tid :crysmile:
Tvekar dock inte att man får ett fint resultat med ditt sätt!
 
Även rumpservetter för bebisar funkar för att torka bort det mesta.
 
Cheesen
F Fred vom Jupiter skrev:
Även rumpservetter för bebisar funkar för att torka bort det mesta.
Man måste bara tänka på att dom lämnar en oljehinna efter sig. Det är oljan som gör dom så otroligt bra på rengöring.
 
  • Gilla
kapten_krok
  • Laddar…
Vissa menar att fogen gulnar över tid. Vad är dim erfarenhet?
 
M Mahbod Lindblad skrev:
Vissa menar att fogen gulnar över tid. Vad är dim erfarenhet?
Du ska måla över fogen. :)
Om den inte gulnar så drar en mjukfog till sig mycket smuts och damm och ser fort taskig ut.
 
  • Gilla
Disneygrisen
  • Laddar…
M Mahbod Lindblad skrev:
Tack
Är ni nöjda med Biltemas Multibond transparent till uppgifter utomhus?
Bra vidhäftning och hållbarhet?
 
K Klabbis 3000 skrev:
Är ni nöjda med Biltemas Multibond transparent till uppgifter utomhus?
Bra vidhäftning och hållbarhet?
Min har suttit i 4 år och verkar klara sig utmärkt (har vit och inte transparent ute dock)
 
Nån som har provat Miduns Lim och byggfog transparent? Funkar bra och håller sig fin över tid eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.